Naar cookieinstellingen
verkeersregels

De (nieuwe) verkeersregels in het buitenland, kent u ze al?

We gaan dit jaar meer dan andere jaren op vakantie met de auto. Voorbereiding is nu belangrijker dan ooit, want behalve de coronamaatregelen die per land verschillen zijn er ook nog ‘gewone’ regels waar u zich aan moet houden als u onderweg bent. En die zijn in 2020 soms net weer anders en het niet naleven ervan kan een behoorlijke boete opleveren. Samen met de ANWB, de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) en de Duitse autobond ADAC heeft het AD de belangrijkste (nieuwe) regels uitgelegd. Hieronder een korte samenvatting.  

Op de Duitse wegen

Hoewel Duitsland geen snelheidsbeperking kent, geldt er een richtsnelheid van maximaal 130 kilometer per uur. Toch mag er op steeds meer plaatsen niet sneller dan 120 of 90 gereden worden. Houd u aan die snelheid. Want ook al lijkt Duitsland het land van de onbegrensde snelheden, als er een snelheidsbeperking wordt gegeven, dan wordt er ook gecontroleerd en beboet. Bij wegwerkzaamheden (baustelle) wordt extra streng gecontroleerd op de maximumsnelheid. Aangezien er momenteel veel wegwerkzaamheden zijn, is het raadzaam om wat extra tijd uit te trekken voor de reis door Duitsland. Een ander aspect waar streng op wordt gecontroleerd is bumperkleven, dus houd afstand op uw voorganger.

Milieuvignet voor Uwelt-zone

Onveranderd is het milieuvignet voor de zogeheten Umwelt-zone. De kleur van de sticker wordt bepaald door de uitstoot van uw auto. Kon u voorheen nog wel eens een stad in met een gele of rode sticker, tegenwoordig zijn eigenlijk alleen nog groene stickers in de steden toegestaan.  De stickers kunt u kopen in de garages en stations van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of via de ANWB. Berlijn en Stuttgart kennen beiden een dieselverbod voor een aantal trajecten. Het gaat uitsluitend om diesels met de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.

umweltzone

Reddingsstrook

In geval van nood bij een file of sterk vertraagd verkeer, geldt in Duitsland de regel dat een reddingsstrook gevormd moet kunnen worden. Deze zogeheten ‘rettungsgasse’ moet hulpdiensten de ruimte geven om sneller ter plaatste te komen. Houd hier dus rekening mee als u aansluit in de file. Rijdt u op de linker baan, blijf dan zoveel mogelijk links. Voor de midden- en rechterrijstrook geldt dat u zoveel mogelijk rechts op de baan moet rijden. Er moet te allen tijde ruimte voor de reddingsdiensten overblijven. Ook goed om te weten is dat het gebruik van radardetectieapparatuur verboden is. Dus ook apparatuur die waarschuwt voor flitspalen en trajectcontroles is niet toegestaan.

Op de Belgische wegen

Wie over de Belgische wegen rijdt, doet er goed aan om de snelheidsborden in de gaten te houden. Want onze zuiderburen kennen verschillende regels. Zo geldt er in Vlaanderen een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur buiten de bebouwde kom in plaats van 90. Houd de borden dus goed in de gaten.

Antwerpen en Brussel

Ook België kent milieuzones. Wie naar Brussel of Antwerpen gaat kan op de website van departement Vlaanderen controleren of de auto voldoet aan de gestelde emissie eisen. Voor Brussel gelden de regels niet alleen in de stad, maar ook voor de omliggende gemeenten. Op de website Low Emission Zone Brussel is te zien wat u moet doen.

Handen aan het stuur

Rijdt u door België, wees dan alert als u eet, drinkt, rookt of op een andere manier afgeleid bent van het rijden. Bestuurders moeten in België te allen tijde in staat zijn om het voertuig goed in de hand te hebben. U kunt dus een boete krijgen als u afgeleid wordt. En komt u in de file te staan of moet u wachten voor een overweg en is het warm buiten, zet dan de motor af. Het is verboden om de motor onnodig te laten draaien.

Op de Franse wegen

In 2018 heeft Frankrijk de maximumsnelheid op wegen buiten de bebouwde kom aangepast. Dat wil zeggen voor de wegen met 1 rijstrook in elke richting, zonder middenberm. Daar mag maximaal 80 kilometer per uur gereden worden. Voor wegen met 4 rijstroken, 2 in elke richting, geldt voor personenauto’s de maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Deze wijziging zorgt nogal eens voor verwarring. Maar wees gewaarschuwd, want in de zomermaanden wordt streng gecontroleerd en dat kan een behoorlijke boete opleveren. Daarnaast kent Frankrijk regels als het gaat om de weersomstandigheden, want op alle wegen gaat er 10 tot 20 kilometer per uur af zodra het regent. Dus mag u op de snelweg 130 kilometer per uur, dan is dat bij regen nog 110 kilometer. Alleen binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 kilometer per uur bij zowel droog als nat weer.

snelheidslimiet in Frankrijk

Milieuvignet

Ook de Fransen hebben het milieuvignet geïntroduceerd. U heeft het vignet op steeds meer plekken en in steeds meer steden nodig. Om in het centrum van Parijs te mogen rijden is alle dagen verplicht een vignet nodig. In andere steden is het soms afhankelijk van de luchtvervuiling op een bepaald moment. Welk vignet u op de auto moet plakken is afhankelijk van het type auto en de leeftijd ervan. U kunt op de website van het ministerie van Ecologische en Solidariteitstransitie, het ministerie dat verantwoordelijk is voor het verstrekken van de vignetten, nagaan welk type vignet u nodig heeft. Het vignet kost 4,21 euro inclusief verzendkosten. Laat u dus niet misleiden door andere sites die het vignet aanbieden tegen veel hogere tarieven. Wees er op tijd bij, want het duurt minimaal 10 dagen voor u het vignet in huis heeft.

Mobiel achter het stuur streng verboden

In Nederland is bellen achter het stuur verboden, maar de Fransen gaan nog een stapje verder. Want staat u stil langs de weg (op de vluchtstrook), dan mag u ook niet bellen met de telefoon in de hand. Tijdens het rijden mag u ook niet handsfree bellen of met oortjes in. Sterker nog, de telefoon mag zich tijdens het rijden niet eens in het gezichtsveld bevinden. Ook in Frankrijk mag net als in Duitsland geen gebruik worden gemaakt van radardetectieapparatuur. Navigatie via de gsm mag wel, maar het toestel moet dan in een houder geplaatst worden. Tijdens het rijden mag u verder het toestel niet bedienen.

Op de Spaanse wegen

De Spanjaarden hebben in navolging op de Fransen ook de snelheid op de wegen buiten de bebouwde kom met 1 rijstrook in elke richting zonder middenberm aangepast. De snelheid is verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur. De milieuzones zijn nog beperkt, maar sommige steden hebben wel gebieden waar uitsluitend vergunninghouders mogen rijden. Voor Barcelona geldt een milieuzone op dagen met grote luchtverontreiniging.

Ook in Spanje zijn de regels ten aanzien van het mobiele telefoon gebruik strenger geworden. Handsfree bellen of met oortjes is verboden en het toestel mag ook op geen enkele manier aangeraakt worden. Dat geldt ook voor de gps. En er zijn nog een paar bijzondere regels, want het is in Spanje ook verboden om uw arm uit het raam te hangen, te eten, te discussiëren of te kussen achter het stuur. De bijrijder mag tijdens het rijden ook de voeten niet op het dashboard leggen.

Reserve bril en slippers

Brildragers opgelet, want in Spanje, Frankrijk, Portugal en Zwitserland bent u wettelijk verplicht om een reservebril bij u te hebben. Heeft u die niet bij u dan kunt u een boete krijgen.

En nog zo’n regel die u makkelijk vergeet, het dragen van slippers. Het is namelijk in Frankrijk en Spanje als bestuurder verboden om slippers te dragen. Een boete kan oplopen tot 90 euro.

Veiligheidsproducten in de auto

Controleer voor vertrek ook nog wat in de auto aanwezig moet zijn aan veiligheidsproducten. Ook dat verschilt per land. Wij hebben het voor een aantal landen voor u uitgezocht: Met de auto op vakantie? Dit moet u verplicht bij u hebben

Lees ook:  Met de auto op vakantie? Zo bereidt u zich goed voor, Auto huren in het buitenland? Hier moet u op lettenMet de auto op vakantie in Europa? Deze brandstoftarieven komt u dan tegen ,Na jaren nog een verkeersboete uit het buitenland gekregen? Dit kunt u het beste doen, Verdiep u voor u op vakantie gaat in de lokale regels en gebruiken en Toltarieven 2019, zoveel betaalt u dit jaar in populaire Europese tollanden

(Bron: AD/ANWB)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.