Naar cookieinstellingen
Duur 20:52
Gepubliceerd op 17 juli 2017

Consumenten 1-2-Butterfly nog steeds gedupeerd

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat consumenten in de kou staan. MAX Ombudsman Jeanine Janssen en Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid van de SP, maken zich daarom hard voor een instantie voor consumentenbescherming die daadwerkelijk gebruik maakt van haar bevoegdheden en haar tanden laat zien. Aanleiding hiervoor is het verzaken van de ACM in de behandeling van de vele klachten over de verkoopdemonstraties van 1-2-Butterfly. 

In 2016 besteedt Groeten van MAX al aandacht aan 1-2-Butterfly. Consumenten worden uitgenodigd voor een palingrokerij en belanden in een verkoopdemonstratie. Daar vindt een loting plaats en winnen ze een prijs. De prijs is korting op een reis, maar ze moeten per persoon 99 euro administratiekosten betalen. In 2017 nodigt het bedrijf mensen uit om naar een ‘koffiefeest’, De Kleine Koffiedag, te komen. De uitnodiging wordt op naam gestuurd. Er wordt een uniek reserveringsnummer toegestuurd waarmee ze precies bijhouden wie een uitnodiging krijgt en wie die accepteert.

Onbepaalde overeenkomst

Eenmaal thuis blijkt dat er veel bijkomende kosten aan de reis zitten. Consumenten annuleren, maar krijgen de administratiekosten niet terug. In samenwerking met het Europees Consumenten Centrum heeft MAX Ombudsman een lijst met gedupeerden opgesteld die ze voor hebben gelegd bij de Autoriteit Consument en Markt. Want consumenten hebben recht op geld terug. Het gaat om een onbepaalde overeenkomst, de datum is tenslotte nog niet bekend. Ook conflicteren de voorwaarden waarmee de meest voordelige voorwaarde voor de consument geldt. De autoriteit zou, na stevig aandringen van MAX, een handhavingsverzoek naar Duitsland sturen. De Duitse autoriteit zou moeten optreden.

Handhavingsverzoek nooit verstuurd

Na onderzoek van de redactie blijkt dat het handhavingsverzoek nooit verstuurd is. Volgens hen een fout in het systeem. Echter heeft MAX Ombudsman tussentijds vragen gesteld hoe het ervoor staat. De autoriteit geeft aan geen nieuws te hebben. In het gehele jaar is nooit geïnformeerd bij de Duitse autoriteit. Anders had de fout in orde gemaakt kunnen worden. En nieuwe klachten blijven binnenkomen. De consument staat met de rug tegen de muur.

ACM stelt teleur

Dit is niet de eerste keer dat er teleurstelling is over de rol van de ACM. Ook in andere zaken schieten ze tekort. In Groeten van MAX is 2 weken ook aandacht besteed aan Hotel Piccolo. Dit bedrijf schendt al jarenlang het schriftelijkheidsvereiste met veel gedupeerden tot gevolg. In januari 2017 besteedt collega consumentenprogramma Meldpunt! aandacht aan louche incassobureaus. Het betreffende incassobureau werkte al minstens 4 jaar op deze manier. Ook hier is geen sprake van lik-op-stukbeleid van de ACM.

Kamervragen

MAX Ombudsman Jeanine Janssen: “De ACM beroept zich bij alles op haar geheimhoudingsplicht. Daardoor wordt het een grote black box waar iedereen van alles in stopt, maar nooit iemand ziet wat er daadwerkelijk voor werk gedaan wordt. 4 jaar met onderzoeken bezig zijn is absurd. Door dit beleid is Nederland een walhalla voor bedrijven die de regels met voeten treden.” Voor nu kan ik consumenten alleen maar waarschuwen: “laat u niet in de val lokken. Ga niet naar zo’n feestje toe. Want als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat ook zo!”

Jasper van Dijk van de SP vindt de aanpak van de ACM tekortschieten. De lakse houding en het plichtsverzuim zijn hem een doorn in het oog. Ook andere partijen ergeren zich aan de passieve opstelling van de ACM. Hij vindt tevens dat ministers de ACM als een vluchtroute gebruiken. ‘We zijn ermee bezig’ is een veel gehoorde opmerking waarna het weer zeer lang stil blijft. Hij gaat Kamervragen stellen over de werkwijze en hij wil desnoods een motie indienen om uiteindelijk tot een alternatief te komen voor deze instantie die op haar beurt wél de consument kan beschermen.

Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX op maandag 17 juli 2017 om 20.30 uur op NPO 1.

U kunt voor meldingen van de koffiefeesten van 1-2-Butterfly terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman. Dit is te bereiken op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur op 035 – 677 55 11 (lokaal tarief). Ook niet MAX-leden kunnen zich bij het spreekuur melden over 1-2-Butterfly. 

 

Geef een reactie

Reacties (5)

    Hanneman says:

    De gedupeerde consumenten zijn heel wel vergelijkbaar met kiezers van andere partijen dan de VVD of D66. Laten we die andere “would like to be VVD” partijen even buiten beschouwing. Het is uiteraard aan de SP om zich te roeren en kamervragen te stellen o acties te ondernemen. Maar de SP kan ook wel gaan vissen. In de huidige politieke stand van zaken is deze kwestie van geen enkel belang. Zou het deining veroorzaken waardoor bepaalde politici zich in hun positie bedreigd zouden voelen dan kán het zijn, KAN het zijn dat er een vaag antwoord op dergelijke vragen wordt geformuleerd. Daarna gaat de race om andere belangen veilig te stellen, die van huidige politici in dienst van bedrijfsleven of enkel in dienst van zichzelf weer gauw door. Dus hoewel een vervanger voor de ACM wenselijk, om niet te zeggen zeer noodzakelijk is, gaat deze er echt niet komen. Zalm stelt uit alle al bestaande politieke kwaden een nieuw kwaad samen en bedrijven als 1-2-Butterfly gaan gewoon door. Incassobureau’s ook. Want er is geen toekomst voor moreel recht.

    Bart57 says:

    Waar kan ik mij nog aanmelden.?
    heb het zelfde mee gemaakt.

      MAX Vandaag says:

      Beste Bart57, bedankt voor uw bericht.

      U kunt voor meldingen van de koffiefeesten van 1-2-Butterfly terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman. Dit is te bereiken op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur op 035 – 677 55 11 (lokaal tarief). Ook niet MAX-leden kunnen zich bij het spreekuur melden over 1-2-Butterfly. 

    oosterwijck says:

    Ik heb ook een negatieve ervaring met ACM, met mijn verhaal over oplichting door Tele2, eerder deze week. …

    Ook ik werd afgezeikt door ACM met een advies: “Ga maar naar een jurist, dit is een civielrechtelijke zaak”. Ik heb dat niet gepikt en een klacht ingediend tegen de weigering, mijn melding te behandelen. Daarnaast heb ik een brief naar de voorzitter van de Tweede Kamer gestuurd en nog eens naar 17 Kamerfracties. Van 3 Kamerfracties kreeg ik een (automatische) ontvangstbevestiging. Van de andere 14 fracties hoorde ik helemaal niets. … Deze afwijzende houding door de politiek en de ACM, legt bloot dat er iets goed mis is met het rechtssysteem en de bescherming van consumenten, in deze bananenrepubliek. Je moet als consument heel diep gaan om je recht te halen, en alle hindernissen overwinnen, die je tegenkomt. … Voor kwaadwillende bedrijven is het een paradijs om in dit land consumenten op te lichten. Niemand doet je wat. … Het is een aantasting van de democratie (waar ik al langer mijn bedenken bij heb). Maar het is ook een belediging voor het Nederlandse volk, die zich sterk aangetast voelt in hun rechtsgevoel (rechtvaardigheidsgevoel). Je moet ook niet proberen aangifte te doen, van oplichting, bij de politie. Die komen alleen in actie, als je een cameraploeg bij je hebt, van een consumentenprogramma. … Ik heb ook de Nationale Ombudsman geinformeerd en die heeft toegezegd, in actie te komen, als de ACM, mijn klacht niet naar wens/behoren afhandelt. Ook heb ik meerdere consumentenprogramma’s een brief geschreven, met het verzoek, aandacht te besteden aan oplichterspraktijken van Tele2. … Het zou een hele vooruitgang zijn, als er een nieuw systeem komt, voor consumentenbescherming. Het wordt hoogtijd. …

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer Oosterwijck,

      Fijn dat u zich zo sterk maakt voor de consumentenrechten.
      Zoals u gisteren zag, zijn we er ook voor dat er een Autoriteit komt mét tanden die de consumenten daadwerkelijk beschermt.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.