Beter onderhoud van bomen moet treinstoringen voorkomen
Publicatiedatum: 26 juni 2018
Bomen en verkeer, het is in sommige gevallen niet zo’n goede combinatie. Langs het spoor zorgen bomen regelmatig voor vertragingen, als er takken of complete bomen op de spoorlijnen en bovenleidingen terecht komen. Daar wordt nu wat aan gedaan, ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren in de strijd tegen treinstremmingen.
Risico’s geanalyseerd
Voor de operatie wordt 7000 kilometer aan spoorlijnen in kaart gebracht. Hierbij worden de risico’s van vallende takken en bomen geanalyseerd. Het bedrijf wil grootschalige kap voorkomen en met gericht onderhoud ervoor zorgen dat er niet onnodig spoorbanen worden geblokkeerd of dat er takken in de bovenleidingen terecht komen. Met behulp van onder meer drones wordt bekeken waar bomen moeten worden gekapt of gesnoeid.
Gemiddeld elke week wel een stremming
In totaal gaat het om circa een miljoen bomen. Gemiddeld staan er zo’n 150 tot 200 bomen per kilometer in een straal van 30 meter tot het spoor. Het opruimen van een omgewaaide boom duurt al gauw 2,5 uur en soms wel tot 6 uur, afhankelijk van de schade. ProRail heeft de afgelopen jaren elke 2 jaar een storm meegemaakt waarbij behoorlijk veel bomen tot problemen op het spoor hebben geleid. Daarnaast is er gemiddeld elke week wel een stremming van het treinverkeer doordat takken in de bovenleiding terecht komen of dat een boom op het spoor valt. Eens per maand is sprake van een flinke verstoring.
Kappen niet wenselijk
Vanwege de Spoorwegwet mag ProRail alle bomen in een straal van 11 meter aan weerszijden van de spoorlijn kappen. Eigenlijk mogen er in deze ‘verboden zone’ namelijk geen bomen staan, maar de spoorbeheerder wil geen beroep doen op deze wet. Dat wordt “maatschappelijk niet wenselijk”’ genoemd. Wel worden bomen en struiken gekapt of weggehaald als ze echt te dicht langs de spoorbaan staan.
Lees ook: massale bomenkap op N-wegen? Petitie om dit tegen te houden.
(Bron: ANP)