Wie betaalt de overheidsplannen voor het openbaar vervoer?
Publicatiedatum: 7 maart 2018
Alle Nederlandse steden groeien en om al deze nieuwe inwoners te vervoeren, is een flinke geldinjectie voor het openbaar vervoer nodig. In het regeerakkoord is daarvoor 2 miljard vrijgemaakt, maar wat blijkt? Daarmee gaat het kabinet het niet redden.
Niet genoeg geld
Dat de 2 miljard niet genoeg is om alle projecten te voltooien, komt naar voren in een interne inventarisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin NRC inzage heeft gehad. In deze inventarisatie staat volgens de krant dat er lang niet genoeg geld is om alle lopende projecten en de in het regeerakkoord benoemde toekomstige projecten te realiseren.
Zo is er bijvoorbeeld geen geld voor de verbouwing van een spoorviaduct bij Amsterdam Centraal, zodat er meer treinen kunnen aankomen op dit station. Ook ontbreekt er budget voor de aanleg van nieuwe metrolijnen en een lightrail-verbinding in de regio Den Haag-Rotterdam, terwijl hier wel over is gesproken in het regeerkoord van oktober 2017.
Externe geldschieters
Om de projecten alsnog van de grond te krijgen, moeten minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven een beroep doen op externe geldschieters, weet NRC te vertellen. Zo moet er 200 miljoen worden bijgelegd om de plannen rondom station Amsterdam Zuid te realiseren; hier zijn 2 nieuwe sporen nodig. Wie dit gaat betalen, is nog onduidelijk, maar de vervoersregio Amsterdam moet in ieder geval een financiële bijdrage doen.
Lightrail
Ook voor het uitbreiden van de lightrail-verbinding van Zoetermeer naar Rotterdam, een vurige wens van de vervoersregio Den Haag-Rotterdam, moet veel geld bijgelegd worden door de vervoersregio zelf. Helaas is dat geld er niet, en ook de gemeenten kunnen niet helpen. Zij krijgen elk 200 miljoen van het Rijk om alles wat met openbaar vervoer te maken heeft van te betalen. Dat is veel te weinig, want volgens de vervoersregio Rotterdam-Den Haag kost het doortrekken 700 miljoen euro. Als het ministerie zelf niets bijdraagt, dan betekent dit dat meerdere gemeenten hun volledige budget moeten opmaken aan de realisatie van een lightrail-verbinding.
(Bron: NRC, ANP, NOS)