Duur 05:14
Gepubliceerd op 31 juli 2017

Auto huren in het buitenland

In het programma Groeten van MAX is het een jaarlijks terugkerend onderwerp: het huren van een auto in het buitenland. Ondanks dat de auto vaak al in Nederland is geregeld, komt de vakantieganger op locatie nog voor bijkomende kosten te staan. Vaak onterecht, maar wat is er tegen te doen?

U denkt alles goed te regelen. Bij het boeken van de reis regelt u in Nederland direct de huurauto voor op uw locatie. U sluit ook direct een verzekering af en bent op de hoogte van de voorwaarden als het betalen van de borg. Eenmaal op locatie loopt het anders. De borg blijkt vele malen hoger of de auto is volgens de baliemedewerker onvoldoende verzekerd. U vraagt zich af hoe dit kan, want u heeft dit in Nederland toch goed geregeld.

‘Gratis’ upgrade

“Het gaat fout aan de balie van het verhuurbedrijf met de zogenoemde ‘gratis’ upgrades en verzekeringen”, aldus Yda Matthijssen van de ANWB. “Mensen worden vaak gedwongen om een hogere borgsom te betalen of bij te verzekeren. Zij proberen de consument te overtuigen dat zij in de problemen komen als zij die verzekering niet nemen. Laat ik u zeggen dat dit echt niet hoeft. U hebt bij het afsluiten van de overeenkomst in Nederland ook een verzekering afgesloten en die is afdoende.”

Wat vaak gebeurt is dat de consument aan de balie onder druk wordt gezet. U krijgt een overeenkomst onder uw neus gedrukt en wordt aangespoord om direct te tekenen. Met achter u nog een lange rij wachtenden, geeft dat niet een prettig gevoel om uitgebreid de voorwaarden door te nemen. “Toch adviseer ik u dat te doen, want op die formulieren staat het bedrag wat u, ondanks dat ze zeggen dat het gratis is, in rekening wordt gebracht. Zij staan sterk, want u heeft getekend. Lees dus eerst de voorwaarden, dan pas tekenen.”

Torenhoge borg

Een ander probleem is de borg. Vaak wordt u op locatie gedwongen om een veel hogere borg te betalen dan u aanvankelijk dacht. Helaas zijn hier geen vaste regels voor en kunt u dit ook niet weigeren. Veel mensen gebruiken hun creditcard hiervoor. Dat is een goede manier, maar let wel op dat uw limiet voldoende is. Er wordt een bedrag op uw kaart gereserveerd waardoor u minder bestedingsruimte heeft. Neem hiervoor eventueel een aparte creditcard mee, zodat er voldoende ruimte overblijft voor uw uitgaven.

In 2016 pleit de PvdA al voor een plan om een einde te maken aan de onverwachte kosten die reizigers moeten betalen bij het huren van een auto in het buitenland. Vakantiegangers moeten direct weten waar ze aan toe zijn en waarvoor ze betalen. Ze pleiten ervoor om een grens te stellen aan het bedrag dat de verhuurder als borg mag vragen. De PvdA’ers willen ook een verbod op dubbel verzekeren.

Kennis is macht

Om al extra’s die u aan worden geboden te weigeren, daarvoor moet u sterk in uw schoenen staan. Volgens Yda Matthijssen is kennis macht. “Wees goed voorbereid en lees eerst de overeenkomst en de kleine lettertjes voor u iets tekent.”

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 31 juli 2017. Verslaggever Timon reist voor Groeten van MAX regelmatig naar het buitenland en heeft inmiddels behoorlijk wat ervaring met het huren van een auto ter plaatse. Hij heeft een aantal tips.

Stel uw vraag aan Yda Matthijssen

U kunt van maandag 31 juli tot en met woensdag 2 augustus 2017 hieronder vragen stellen aan Yda Matthijssen, juridisch expert van de  ANWB, over auto verhuur in het buitenland. Na woensdag 2 augustus 2017 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord. 

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (11)

    fikse says:

    vorig jaar ook in USA via sunny cars bij Alamo een auto gehuurd. De verkoper was snel geirriteerd (spelletje?) en blufte dat ik rustig aan moest doen en netjes zijn vragen meot beantwoorden toen ik hem op zijn vragen antwoordde dat het allemaal ik n het voucher stond. Als mijn houding zo bleef weigerde hij mij een auto mee te geven.
    Kan hij mij zomaar een auto weigeren. Ik heb immers al betaald hiervoor en klantvriendelijkheid kende hij niet.

    Thomasp says:

    Beste Yda,

    Precies over dit onderwerp heb ik nu een vraag. Het lijkt alsof mijn verhaal precies is wat er in dit artikel beschreven wordt.

    Ik zal eerst eens een kopie plaatsen van de mail die ik naar de reisorganisatie gestuurd heb:

    Beste Bebsy, 

    Momenteel zit ik op een heerlijk balkon bij mijn eerste overnachtingslocatie van de vier die we via jullie geboekt hebben op Sicilië. Je zou zeggen ga lekker genieten van je vakantie i.p.v. nu een klaagmail typen, maar iets zit me niet lekker en nu zitten de details nog vers in mijn geheugen. Zoals de titel van deze mail wel al zal doen vermoeden gaat mijn klacht over jullie samenwerking met Goldcar. Eenmaal aangekomen op het vliegveld hier moesten we zsm naar de autoverhuur toe, er was wat gedoe op Schiphol geweest dus we waren nog maar net optijd voor de afgesproken tijd om de wagen op te halen bij Goldcar. Toen we het betreffende gebouwtje gevonden hadden moesten we een nummertje trekken. De airco was kapot en we stonden ongeveer 45 minuten in +-38 graden te wachten. Kan gebeuren, niks aan de hand. Uiteindelijk stond een vrouwtje met een hele zachte stem me te woord, vlak naast haar zat een mevrouw die wel in het bezit was van een luide stem. Het was dus nogal een karwei om haar te verstaan in de drukke luidruchtige ruimte, maar ook dat was niet het probleem. Wat ik wel vervelend vond was dat ze ons helemaal leeg probeerde te trekken. Ik zal proberen een opsomming te geven. 

    Eerst konden we voor 2 euro per dag extra een andere auto krijgen, want de Opel Corsa was toch niet helemaal je van het. 

    Toen begon ze over een extra verzekering. Die verzekering móest ik eigenlijk wel nemen want iedereen deed dat. Zeker met de huidige bosbranden. Ik zei dat ik al een verzekering had. Toen begon ze over dat iemand anders me wel eens aan kon rijden, dan moest ik ook betalen. Ze begon zelf mompelend allemaal bedragen op te schrijven die ik kwijt zou zijn. 1000 euro en 3500 euro. Samen 4500 als ik niet de extra verzekering van 21 euro per dag extra zou nemen. 

    Of ik nog een extra bestuurder wilde laten bijschrijven. Mijn vriendin en ik kunnen allebei prima rijden, ik rijd alleen meestal dus dat leek me niet nodig. Heb ik dat later nog eens nagekeken. Zou neerkomen op een extra 9 euro per dag. 

    Dan kwam ze nog met navigatie en WiFi in de auto aanzetten, waarvan ik niet eens gevraagd heb hoe duur het was. 

    Ik kon duidelijk aflezen dat ze vond dat ik een moeilijke of lastige klant was omdat ze niks aan me kon verslijten. Ze moest mijn creditcard hebben en meldde er bij dat ze hem voor 1100 euro zou blokkeren “omdat ik zo eigenwijs was de extra verzekering niet te nemen.” 

    Ik rijd nu dus elke dag met geknepen billen in die leenauto omdat ik bang ben dat ik anders 1100 euro kwijt ben. Ik heb verder geen ervaring met Bebsy en ken niemand van jullie persoonlijk ofzo maar ik denk niet dat dit een manier van werken is waar jullie het mee eens zijn. Mocht dit geen incident zijn, dan zou ik adviseren om niet langer met Goldcar samen te werken. 

    Ik ga nog even genieten hier! Ik hoop dat jullie er wat mee doen. 

    Een reactie is natuurlijk welkom. 

    *einde mail*

    Nu is dit niet het einde van het verhaal. De reisorganisatie heeft trouwens netjes contact met me opgenomen dus wel zullen zien of ze er echt wat mee gaan doen. Er is nog wel iets anders voorgevallen. We zitten dus op Sicilië en hier wordt bizar gereden als je het vergelijkt met het Nederlandse verkeer. Afgelopen nacht had ik de auto strak tegen een muur geparkeerd maar er zit toch een schram op van een andere weggebruiker. Iets van 3 cm. Wat kan ik verwachten als ik de auto weer inlever? Ze hebben dus die 1100 euro gereserveerd op mijn creditcard. Wat gaat dat kosten, ondanks dat ik het niet zelf veroorzaakt heb?

    Alvast bedankt.

    Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

    Beste Thomasp
    Uw bericht bestaat uit twee delen.
    Allereerst het ophalen van de auto en de druk aan de balie om meer verzekeringen af te sluiten. Dat is waar we in de uitzending over spraken en waarvan ik heb gezegd dat vooralsnog de enig oplossing kennis is. En dan bedoel ik kennis van de noodzakelijke verzekeringen en kennis van wat vanuit Nederland al geregeld is. U hebt uiteindelijk geen extra verzekeringen af gesloten en bent nu ongerust over de gevolgen. Op de overeenkomst die u in Nederland als gesloten hebt, kunt u zien welke verzekeringen u hebt afgesloten.
    Nu het tweede deel van uw vraag. Inmiddels zit er schade aan uw auto. Nu krijgt u in de praktijk te maken met de verzekeringen die wel of niet afgesloten zijn. U moet de auto namelijk in dezelfde staat inleveren. Als er schade is ontstaan tijdens de huurperiode, ongeacht de oorzaak, zult u deze schade moeten betalen en zal dat afgetrokken worden van de borg. Als u een casco verzekering op de huurauto hebt afgesloten, is het bedrag dat voor de schade in rekening gebracht wordt beperkt tot het afgesproken eigen risico.
    Ondanks deze teleurstellingen hoop ik dat u verder geniet van het prachtige Sicilië.

    Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

    Beste Fikse, u hebt wel heel slechte ervaringen met het ophalen van de auto. Ik weet dat Sunny Cars een telefoonnummer heeft dat 24 uur per dag bereikbaar is. Ik denk dat de enige echte oplossing in een situatie als deze is dat nummer te bellen.

    Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

    Fikse, nog een kleine toevoeging. Sunny Cars heeft uw huurauto gereserveerd dus er kan normaal gesproken geen huurauto geweigerd worden. Dat mag alleen als u niet de juiste documenten kan tonen bij het ophalen van de auto. Daarbij moet u denken aan het niet kunnen tonen van een geldig rijbewijs of een creditcard met onvoldoende saldo.

    Andylk says:

    Komende vakantie een auto gehuurd bij Hertz (in Italie). Inclusief CDW (Collision Damage Waver) Echter, er blijft een eigen risico van €1600,-. Te verzekeren tegen een premie van bijna €300,- . Aangezien het kleinste krasje al snel € 1600,- zal gaan kosten, de verhuurbedrijven kennende, toch maar doen?

    Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

    Beste Andylk, u hebt de keuze tussen een eigen risico van € 1.600 of afkoop eigen risico voor € 300. Dat is een lastige keuze die u alleen zelf kunt maken. Als u niet bijverzekerd rijdt u onrustig rond. Als u zich wel bij verzekerd en u hebt geen schade tijdens de huurperiode dan vindt u het jammer van de € 300. Maar als u zich een eigen risico van € 1.600 niet kunt veroorloven dan is het in elk geval verstandig u bij te verzekeren. Hoe dan ook u moet de keuze zelf maken.

      Andylk says:

      Geachte mevrouw Matthijsen,
      De achtergrond van mijn vraag was de opmerking die u maakte in de uitzending dat de bij boeking afgesloten verzekering voldoende zou zijn en dat men zich geen extra verzekering moet laten aansmeren aan de balie. Het eigen risico kan bij Hertz echter alleen bij afhalen van de auto en aan de balie verzekerd worden (niet bij boeking).
      Uiteraard blijft het al dan niet verzekeren van een dergelijk risico een persoonlijke afweging. Er kan daarom ook niet zonder meer gesteld worden wat “voldoende” risicodekking is. Zoals u zelf aangeeft is dat een persoonlijke keuze. Uw opmerking over “voldoende verzekering” verdient daarom, mijns inziens, enige nuance.

    oosterwijck says:

    Waar moet U op letten? … U bent een wandelende portemonnee. … U als consument bent een prooi voor de geldwolven. … U als consument mag naar harte lust bestolen worden, bedrogen worden, geld afhandig gemaakt worden. Niet alleen met het huren van een auto, maar bij alle facetten van Uw vakantie. … En niet alleen bij Uw vakantie, Nee, overal. Iedereen mag U geld afhandig maken met list en bedrog. … Kijk alleen maar naar de reclamespotjes, alleen maar list en bedrog. En niemand, geen enkele organisatie die er iets van zegt. Vervolgens Uw telefoon en internet, de telecommaatschappijen liegen en bedriegen er lustig op los. Uw ziektekostenverzekering, U wordt aan de lopende band bedrogen en bestolen. Een klein voorbeeld van het journaal vandaag: U gaat volgend jaar weer meer betalen omdat er 400 miljoen minder binnenkomt aan premie als verwacht. Er wordt niet verteld dat elk jaar 1 miljard wordt toegevoegd aan de reserves, waardoor er al tientallen miljarden in de reservepot zitten. … Ik kan nog een paar dagen doorgaan met voorbeelden geven, maar het is al wel duidelijk. … Ook is duidelijk, dat het Nederlandse volk het blijft pikken. Geen hond die bezwaar maakt. Zou het komen door fluortoevoegingen in het drinkwater en de tandpasta, waardoor de mens willoos en slaafs wordt? … Wie zal het zeggen.

    oosterwijck says:

    Wij gaan elk jaar 3 weken naar Benidorm, in de maand september. We huren dan een auto bij een Nederlands echtpaar, dat in Benidorm woont en een autoverhuurbedrijf heeft. Op internet is dit bedrijf te vinden. En er zijn er meer. We betalen €100 per week all-in. En we hebben nooit gezeik over (extra) verzekeringen en/of dubieuze schades en/of reparaties. Zeer waarschijnlijk zijn er meer vakantiebestemmingen te vinden, waar Nederlanders een betrouwbaar verhuurbedrijf runnen. Het zou een schone zaak zijn als omroep Max eens uitzoekt, waar dit het geval is. Publiceer een lijst met betrouwbare Nederlandse verhuurbedrijven, die niet marchanderen met dubieuze handelswijzen. Als iedereen de criminele maffia autoverhuur bedrijven links laat liggen, is het zo over met de pret.

    Klaas t Hart says:

    Via Neckermann-reizen had ik bij Sunny-cars een VW polo o.i.d. gehuurd en kon deze afhalen op Schiphol bij Hertz/Thrifty en kreeg daar een Fiat 500 toegewezen .
    Door tussenkomst van Lilian Groen van Neckermann-reizen kon ik de wagen omruilen voor een Ford Focus met bij betaling van €50,00 en ik dus terug van IJmuiden naar Schiphol om de auto om te ruilen .
    Bij Hertz/Thrifty kreeg ik een Opel Meriva ter beschikking met een up-grate van €75,00 excl BTW die volledig door Sunny terug betaald werd .
    Mijn dank gaat uit naar Neckermann en Sunny-cars voor de geweldige service

Bekijk ook

Meer