A2-tunnel Maastricht geopend: einde aan jarenlange verkeersellende
Na jaren van files, gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers en wandelaars, luchtvervuiling en herrie neemt Maastricht afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed. In de nacht van donderdag 15 op vrijdag 16 december 2016 wordt de ruim 2 kilometer lange Koning Willem-Alexandertunnel in gebruik genomen, de eerste dubbellaagse tunnel van Nederland.
Verschillende tunnelbuizen
Met de ingebruikname van de A2-tunnel moet er een einde komen aan de jarenlange verkeersellende in Maastricht. De tunnel vervangt de oude stadstraverse, die vanwege de vele stoplichten voor files en vertragingen zorgde. In de 2 onderste tunnelbuizen komt het doorgaand verkeer tussen Eindhoven en Luik te rijden. De bovenste 2 buizen zijn bestemd voor het bestemmingsverkeer.
Eindeloze rij auto’s
Dankzij de tunnel kijken omwonenden niet langer meer aan tegen de dagelijkse eindeloze rij auto’s, die door de verkeerslichten vastliep. Er wordt een groene strook aangelegd voor wandelaars en fietsers, waarop 1800 bomen worden geplant.
Jaren 70
Het project, dat Maastricht al sinds de jaren 70 wilde, maar dat er steeds niet kwam, heeft 850 miljoen euro gekost en is betaald door Maastricht en Meerssen, het Rijk en de provincie Limburg.
Hallo Nederland besteedt op woensdag 14 en donderdag 15 december 2016 om 18.30 uur op NPO 2 aandacht aan dit onderwerp.
(Bron: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit project had veel minder geld kunnen kosten daar er maar 2 knelpunten waren die simpel opgelost konden worden zoals vele projecten die veel te veel geld kosten.