Dassenburchten ontregelen treinverkeer: waarom zitten dassen zo vaak in de buurt van het spoor?
Publicatiedatum: 24 maart 2023
Dassenburchten in Noord-Brabant en Friesland zorgen voor een wekenlange ontregeling van het treinverkeer. Het verhelpen van deze problemen is lastig en kost veel tijd, want dassen zijn beschermde diersoorten. Wat weten we over de aanwezigheid van de dassen in Nederland? En waarom bouwen ze hun burchten onder de spoortrajecten?
Hoeveel dassen zijn er in Nederland?
De das is het op een na grootste landroofdier in Nederland, na de wolf. Waar de wolf pas recent terug is in Nederland, leven de dassen hier al lange tijd. Rond 1900 zijn er naar schatting 12.000 in Nederland. In de loop van de 20e eeuw zijn ze bijna uitgestorven, vanwege de jacht op dassenvlees en haren voor scheer- en verfkwasten. Maar door een beschermingsplan groeit de dassenpopulatie weer gestaag, naar ongeveer 6.000 exemplaren in Nederland. Ze leven verspreid door heel Nederland, vooral buiten de Randstad. De grootste populaties zijn op de Veluwe en in Limburg te vinden.
Hebben mensen vaak last van dassen?
Dassen leven vooral ’s nachts, zijn schuw en gaan zeker niet uit zichzelf op zoek naar mensen. “Hij heeft echt een bloedhekel aan mensen, omdat ze hem eeuwenlang tot op het bot hebben achtervolgd. En uiteindelijk, begin vorige eeuw, haast genivelleerd hebben”, vertelt André Donker in 2016 in Tijd voor MAX. Hoewel de das geldt als roofdier, zijn het geen actieve jagers. Hun eten scharrelen ze bij elkaar, variërend van kleine dieren en insecten tot (boom)vruchten.
Waarom bouwen dassen hun burchten in de buurt van spoortrajecten?
In Friesland en Noord-Brabant zorgen de dassenburchten voor overlast op het spoor. De dassen hebben deze burchten onder het spoor gegraven, waardoor de rails kunnen verzakken, met alle gevolgen van dien. Deze 2 gevallen staan niet op zichzelf. Volgens spoorbeheerder ProRail zijn er zo’n 40 plekken in de buurt van het spoor, waar dassen zich genesteld hebben. Dassen houden namelijk van hooggelegen, droge omgevingen, waar ze ongestoord gangen kunnen graven. Dat kunnen dijken zijn, maar dus ook de diepe bodems onder spoortrajecten. Een groot deel van de spoorlijnen in Friesland ligt bijvoorbeeld op een bodem van zand. Als er een paar meter boven hun slaapplek een intercity voorbijraast, hebben de dassen daar opvallend weinig last van.
Hoe lang duurt de overlast voor treinreizigers nog?
Op de treintrajecten Workum-Stavoren (Friesland) en ’s-Hertogenbosch – Boxtel (Noord-Brabant) is tijdelijk geen treinverkeer mogelijk. Doordat dassen beschermde diersoorten zijn, zijn er meerdere stappen nodig om dit probleem op te lossen. Eerst de dassen naar een andere plek lokken, daarna de bodem onder het spoor dichtgooien én zorgen dat de dassen niet meer terugkomen. ProRail heeft in Noord-Brabant inmiddels toestemming om de dassen uit hun burcht te verdrijven. Wanneer is het spoor wel weer begaanbaar? En zijn er nog alternatieven voor deze treinreizen? MAX vakantieman geeft in een artikel meer uitleg over de situatie op het spoor.
(Bron: Archief, Tijd voor MAX, MAX vakantieman, Omroep Brabant, Omrop Fryslân, NOS, ANP, Natuurmonumenten, NU.nl. Foto: Shutterstock)