Naar cookieinstellingen
Man en vrouw op computer. Hoe kunt u uw oude e-mails behouden als u overstapt naar een andere provider.

Zo behoudt u oude e-mails en mailadressen als u overstapt naar een andere provider

Soms kunt u behoorlijk wat geld besparen door over te stappen naar een andere internetprovider. In de meeste gevallen raakt u bij een overstap wel uw e-mailadres kwijt. Hoe kunt u toch uw oude e-mails en mailadressen behouden als u overstapt naar een andere provider?

Regelmatig overstappen loont

Het kan voordelig zijn om regelmatig over te stappen naar een andere internetprovider. Door het grote aanbod doen providers er alles aan om klanten naar zich toe te trekken. Daarom bieden internetproviders nieuwe klanten regelmatig een welkomstbonus aan. Toch ziet lang niet iedereen ziet het zitten om van internetprovider te wisselen. Onder andere omdat u meestal uw e-mailadres verliest bij de overstap naar een nieuwe internetprovider. Waar u bij aanschaf van een nieuwe telefoon probleemloos uw telefoonnummer kunt behouden, is dat met een mailadres een stuk lastiger. U moet aan veel personen en instanties doorgeven dat u een nieuw mailadres heeft: van vrienden en familie tot uw huisarts en bank. Omdat het best wat gedoe met zich meebrengt, hebben providers de wettelijke plicht om overstappende klanten nog 6 maanden toegang te geven tot hun oude mailadres. Na deze periode vervalt uw oude mailadres en daarmee ook uw oude mails.

Er zijn 3 providers waarbij het mogelijk is om een los e-mailpakket te nemen, waardoor u uw oude e-mailadres kunt blijven gebruiken. Dat kan bij KPN, Solcon en Caiway. De kosten van zo’n e-mailpakket variëren van 2,95 tot 10,60 euro per maand. Overstappen tussen KPN en Solcon is kosteloos, omdat Solcon onderdeel van KPN is.

Oude e-mails behouden

Als u overstapt van provider gaan uw e-mails na 6 maanden verloren. De kans is groot dat u enkele oude mails toch wilt bewaren. Gebruik de periode van 6 maanden waarin uw oude e-mailadres nog actief is om belangrijke mails door te sturen naar uw nieuwe mailadres.

U kunt er in het vervolg ook voor kiezen om hoofdzakelijk gebruik te maken van een gratis webmaildienst zoals Hotmail of Gmail. Deze diensten zijn niet gebonden aan een provider. Daarom kunt u uw e-mailadres daar zo lang blijven gebruiken u wilt. Daar staat tegenover dat een mailadres via een provider, in tegenstelling tot een webmaildienst, geen reclames heeft en dat u altijd een fysieke klantenservice kunt contacteren.

internetprovider
Lees ook: Digitip: overstappen van internetprovider: wat verandert er?

Mailadressen overzetten

Naast dat u enkele oude mails wilt behouden, is het ook handig om alle mailadressen te bewaren. Dat kan bij de meeste providers gelukkig eenvoudig met de volgende stappen:

  • Log in bij de webmail van de provider die u gaat verlaten
  • Ga naar instellingen
  • Klik op ‘contacten’ of ‘personen’, de gebruikte term kan verschillen per provider
  • Zoek naar een optie zoals ‘contacten exporteren’ of ‘exporteer’
  • Exporteer alle contacten of selecteer specifieke contacten die u wilt behouden
  • Sla het kommagescheiden bestand, ook wel CSV-bestand genoemd, ergens in uw computer op

Daarna is het zaak om de gegevens te importeren bij uw nieuwe e-mailadres. Ook daar zijn slechts enkele stappen voor nodig:

  • Log in bij de webmail van uw nieuwe provider
  • Klik op ‘personen’ of ‘contacten’ en vervolgens op ‘contactgegevens beheren’
  • Zoek naar een optie zoals ‘contactgegevens importeren’
  • Upload hier het kommagescheiden bestand (CSV-bestand) dat u vanuit uw oude provider heeft geëxporteerd.

Stel personen en instanties op de hoogte

Het is niet alleen belangrijk dat u de mailadressen van anderen behoudt, maar ook dat anderen op de hoogte zijn van uw nieuwe mailadres. Denk hierbij onder andere aan familieleden, het pensioenfonds, de bank, het ziekenhuis, de huisarts, verzekeringsmaatschappijen en streamingsdiensten. Bent u bang dat u personen of instanties vergeet te informeren? Stel dan een automatische antwoord in op uw oude e-mailadres, waarin u aangeeft wat uw nieuwe mailadres is. Een automatische antwoord instellen doet u als volgt:

  • Log in bij de webmail van de provider die u gaat verlaten
  • Ga naar instellingen
  • Selecteer ‘automatische antwoorden’, afhankelijk van de provider moet u mogelijk eerst op ‘account’ klikken
  • Klik op ‘automatische antwoorden inschakelen’
  • Typ hier het automatische antwoord dat u wilt versturen naar iedereen die u mailt
  • Selecteer ‘opslaan’ om de wijziging door te voeren

(Bron: Seniorweb, Telegraaf, AD, KPN, Internetten, Providervergelijken, Microsoft. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.