Naar cookieinstellingen
Delft Chamber Music Festival

Wat is het geheim van het Delft Chamber Music Festival?

Sinds een aantal jaar schieten kamermuziekfestivals als paddenstoelen de grond uit, maar het Delft Chamber Music Festival is volgens kenners uniek. Waarom? Wij vragen het artistiek leider en violiste Liza Ferschtman.

Goede recensies voor Delft

Kamermuziek is niet typisch iets voor de zomer, maar feit is wel dat er vooral in dit seizoen opvallend veel festivals worden georganiseerd rondom dit type klassieke muziek. Wie de recensies leest ziet dat deze festivals lang niet allemaal goede kritieken krijgen. Eén die altijd goed scoort bij de critici én het publiek, is het Delft Chamber Music Festival. Voor het eerst georganiseerd in 1997 door violiste Isabelle van Keulen, die u kunt kennen als jurylid van het tv-programma Maestro.

Het evenement, dat wordt gehouden in- en rondom het centrum van Delft, groeit uit tot een festival van wereldformaat- en niveau. Tot op de dag van vandaag weet het deze status vast te houden. Inmiddels is de artistieke leiding overgegaan van Van Keulen op een andere violiste: Liza Ferschtman. Zij is het kind van musici en weet al op jonge leeftijd dat zij violiste wil worden. “Mijn ouders hadden violisten in hun vriendenkring en ik herinner me nog dat ik een van hen zag spelen en dat ik dacht: dat wil ik ook”, vertelt zij. Zo gezegd, zo gedaan.

Succesfactoren

Naast violiste, is zij sinds 2007 ook artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival.
“Hoofdzakelijk ben ik natuurlijk violiste, maar het festival houdt me ook het hele jaar door bezig. Ik doe overal inspiratie op, bijvoorbeeld voor toekomstige thema’s.” Deze thema’s, die vaak niet voor de hand liggend zijn, in combinatie met de kwaliteit van de musici die het festival aantrekt, worden vaak genoemd als dé succesfactoren van het Delft Chamber Music Festival. Ferschtman zelf wil dit graag breder trekken. “Ik denk dat het festival al zo lang succesvol kan bestaan omdat er een aantal elementen mooi samenkomen. De kwaliteit van de musici is belangrijk, maar ook een prikkelende programmering en een goed thema. En dan hebben we nog de omgeving. Delft is een prachtige stad en onze zaal (de Van der Mandelezaal, in Museum Prinsenhof, red.) is erg mooi, net als de andere locaties in en buiten de stad. Ik denk dat dit samen voor een goede mix zorgt.”

Thema’s

We vragen Liza Ferschtman meer uit te leggen over de thematiek van het festival. Zoals al gezegd staat het festival bekend om de verrassende keuzes die Ferschtman hierin maakt. “Vorig jaar was het thema bijvoorbeeld waarheid en het jaar daarvoor ging het over het DNA”, licht zij toe. Met de door haar gekozen thema’s probeert zij het publiek echt aan het denken te zetten. Dit jaar wil zij de bezoekers graag laten nadenken over de liefde. “Ik dacht: wat maakt de liefde spannend om over de praten of in de muziek? Dat is natuurlijk als er ellende is. Nu kan ik geen heel festival maken over hartzeer en dat soort problemen, dus moest ik iets gevarieerder te werk gaan.” Uit deze gedachtegang is een uitgebalanceerd programma ontstaan waarin verschillende aspecten van de liefde belicht worden. Van romantiek, tot erotiek en verboden liefde: het komt allemaal voorbij.

Andere kunstvormen

In de programmering is overigens niet alleen plaats voor musici, want de artistiek leider maakt ook graag gebruik van acteurs, dansers en sprekers. “Ik vind het mooi om verschillende kunstvormen met elkaar te verbinden, met kamermuziek als het uitgangspunt. Het gaat om de expansie van dit genre, want je kunt in heel veel verschillende formaties werken om de muziek te onderstrepen. Dat doe je bijvoorbeeld door sprekers of acteurs erbij te halen. Die afwisseling vind ik zelf erg mooi.”

Horizon verbreden

Met haar keuzes probeert zij ook het ‘klassieke kamermuziek-publiek’, zoals zij het zelf noemt, voor zich te winnen. “Die kunnen erg zijn van: ik wil een strijkkwartet horen en dat is het dan, maar ik zie de mogelijkheid om hen meer te laten zien.”

Andersom is het festival door de bredere aanpak van Ferschtman ook geschikt voor publiek dat liefst naar een toneelstuk gaat en minder met kamermuziek heeft. “Je verbreedt zo eigenlijk het speelveld voor iedereen.”

Kaarten winnen

Het Delft Chamber Music Festival begint op 26 juli 2018 en duurt t/m 5 augustus 2018. I die periode worden er op verschillende locaties in Delft concerten georganiseerd. U kunt via MAX Vandaag kaarten winnen voor het concert Daar waar woorden tekort schieten, waar Liza Ferschtman ook in te zien en horen is. Naar het deelnameformulier!

Met dank aan Liza Ferschtman.
Beeld: Marco Borggreve

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.