Naar cookieinstellingen
chocoladeletter

Van educatief tot lekker: de geschiedenis van de chocoladeletter

Viert u Sinterklaas? Dan is de kans groot dat u sowieso een chocoladeletter krijgt. Waar komt deze traditie eigenlijk vandaan? Wij duiken in de sintgeschiedenis.

Sint-traditie

Mensen uit andere landen vinden het geven van een chocoladeletter wellicht een vreemde traditie, maar in Nederland weten we niet beter. Al in oktober liggen ze hier in de schappen en elke jaar komen er weer nieuwe varianten bij.

Brooddeeg

Sinds wanneer de chocoladeletter precies verkocht wordt is niet helemaal duidelijk, maar letters maken van eetbare producten wordt al heel erg lang gedaan. In zijn boek Sint Nicolaas van A tot Z beschrijft taalkundige en sinterklaaskenner Frits Booy dat letters van brooddeeg al in de middeleeuwen worden gebruikt om kinderen op kloosterscholen te leren schrijven. De boekdrukkunst bestaat dan -vermoedelijk- nog niet, dus een letter van brooddeeg komt dan goed van pas.

Letterbanket

Naast de broodletter kent ook de banketletter of boterletter al een lange bestaansgeschiedenis. Deze worden waarschijnlijk niet gebruikt om iets van te leren, maar is gewoon als lekkernij. Vermoedelijk zijn deze letters ook te zien op het schilderij Stilleven met lettergebak van Peter Binoit uit 1615 dat in het Groninger Museum hangt. Het museum noemt de beeltenis op het schilderij zeer uniek, omdat het bestaan van letterbanket pas in 1797 voor het eerst wordt benoemd in een kookboek.

Opkomt van de chocoladeletter

In 1797 is de 19e eeuw bijna een feit. Dit is ook de eeuw waarin mensen vermoedelijk voor het eerst kennismaken met de chocoladeletter. Aan het begin van de 19e eeuw is chocolade nog een relatief nieuw product dat nog niet op grote schaal wordt bewerkt en verkocht. Naarmate deze eeuw vordert ontwikkelen ook de bewerkingstechnieken voor chocolade zich en zodoende ontstaat er uiteindelijk ook een letter van dit product.

Van brooddeeg naar chocolade

Hoe het precies komt dat de letter deel uitmaakt van de sinterklaasviering is niet helemaal duidelijk, maar sintkenner Frits Booy heeft wel een idee. In zijn boek Sint Nicolaas van A tot Z beschrijft hij dat sinterklaascadeaus aan het eind van de 19e eeuw vaak worden verstopt onder een laken, waarna er een letter van brooddeeg op de cadeautjes wordt gelegd. Deze letter is vaak de voorletter van de naam van het kind voor wie de cadeaus zijn.

Wanneer de broodletter precies wordt ingeruild voor eentje van chocolade is niet te achterhalen, maar in het gedicht De Sint-Nikolaasavond (1849) van de Amsterdamse dichter P.A. de Génestet wordt al gesproken over chocoladeletters. Hij schrijft destijds het volgende:
Ik min dien winterdag vol bloemen, lied en geur,
Ik min dat zoete feest van suiker en likeur,
Het zielverkwikkend ijs, de schuim der limonade!
’k Zie, liever dan in druk, mijn naam in chocolade!

Niet voor iedereen

Vermoedelijk maakt de chocoladeletter dus al heel lang deel uit van de sint-traditie, maar zo’n letter is lange tijd lang niet voor iedereen betaalbaar. Pas in de 20e eeuw groeit de chocoladeletter uit tot iets wat meer en meer gezinnen kunnen kopen in de sinterklaastijd.

Waarschijnlijk is het fenomeen chocoladeletter ten tijden van de Tweede Wereldoorlog helemaal ingeburgerd. Op verschillende websites wordt immers beweerd dat chocoladeproducent Verkade tijdens de oorlog geen chocoladeletters kan maken door de voedselschaarste. In plaats daarvan legt de Zaanse fabrikant zich toe op het produceren van letters van taaitaai.

Altijd van de partij

Na de tweede Wereldoorlog neemt de welvaart toe en is chocolade weer verkrijgbaar. Sindsdien is de chocoladeletter altijd van de partij rond Sinterklaas. Jaarlijks gaan er miljoenen over de toonbank.

Het verschilt overigens per jaar welke letters goed worden verkocht. De M (van mama), de P (van papa), de S (van Sinterklaas) en de J doen het vrijwel altijd het best, terwijl letters als de X, Y en de Q soms niet eens worden gemaakt. Gelukkig zijn er anno 2020 heel veel bedrijven die chocoladeletters produceren, dus is er altijd wel eentje bij die ervoor kan zorgen dat ook die letters in de winkel liggen.

(Bron: NRC, chocolade-paradijs.nl, UvA, Groninger Museum, St. Nicholas Center. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    madeliev says:

    Mijn moeder spaarde of kocht bij de wekelijkse boodschappen zegeltjes bij De Gruijter die ze later inwisselde voor chocoladeletters. Jaren later werkte ik in een bakkerswinkel die de overgebleven chocolade letters van Droste weer inleverde bij de firma Droste, zodat ze hergebruikt konden worden. Zou dat nu nog zo gaan met al die niet verkochte chocoladeletters?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.