Naar cookieinstellingen
casettebandje

Tweede leven voor het cassettebandje

Cassettebandjes: heeft u ze nog liggen? Ja? Bewaar ze dan goed, want de bandjes zijn weer terug van weggeweest. Er staat zelfs een heuse fabriek in Lochem die ze produceert. Wij spreken met eigenaar Thomas Baur.

Overname

Baur is al sinds zijn jeugd gefascineerd door alles wat te maken heeft met audio-apparatuur en muziek. Uiteindelijk maakt hij van deze hobby zijn carrière, want hij is reparateur van oude geluidssystemen. In april 2017 leest hij in de VPRO Gids een artikel over de terugkeer van het cassettebandje in het muzikale landschap. Hierin komt de eigenaar van de enige cassettebandjesfabriek van de Benelux aan het woord. In het stuk laat hij weten dat hij wil stoppen met het produceren van deze geluidsdragers en dat hij een opvolger zoekt voor deze tak van zijn bedrijf. Gegadigden kunnen zich melden, besluit het stuk. Dat laat Baur zich geen 2 keer zeggen. Hij pakt de telefoon en 3 dagen later zitten ze samen aan de koffie. Snel daarna mag hij zich eigenaar noemen van De Bandjesfabriek, zoals zijn bedrijf heet. Met de fabriek probeert Baur het cassettebandje een 2de leven te geven. Geen onmogelijke missie, want dit muzikale product is bezig met een terugkeer. Baur: “4 à 5 jaar geleden begonnen ze weer populairder te worden. Degene die eerst cassettebandjes maakte zag de oplage per jaar stijgen van 2.000 naar 10.000 en het jaar daarop naar 15.000.”

De cassetteband: opkomst, teloorgang en wederopstanding

In de hoogtijdagen worden er zo’n 400.000 bandjes per jaar gemaakt. Met de hoogtijdagen bedoelen wij de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Het bandje wordt in 1963 uitgevonden door Lou Ottens, die ingenieur is bij Philips. Het moet de opvolger van geluidsdragers zoals de grammofoonplaat en de grote tape-spoelen worden. In 1983 krijgt de cassette echter concurrentie van een nieuwe uitvinding van Ottens: de compact disc, oftewel de cd. De cd is handig, want het schijfje is minder kwetsbaar dan de cassette. Er komt geen tape aan te pas, dus het opwinden met een potlood is verleden tijd.

cassette

Het opwinden van het bandje met een potlood: wie heeft het niet gedaan?

Einde cassette, zou u denken, maar niets is minder waar. Het product houdt stand en veel artiesten kiezen er nog tot ver in de jaren 90 voor om hun muziek op bandjes uit te brengen. De opkomst van het internet lijkt echter de doodsteek voor de uitvinding van Ottens. Het wereldwijde web stelt mensen in staat om muziek te downloaden en later komen daar muziekdiensten zoals Spotify bij. Er worden steeds minder bandjes gemaakt, maar anno 2017 lijkt het tij gekeerd te zijn.

Hang naar vroeger

Deze terugkeer van het bandje heeft volgens Thomas Baur alles te maken met de hang naar vroeger die veel mensen voelen. “De huidige maatschappij is zo stressvol en jachtig. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en ook muziek is een wegwerpproduct geworden. Vroeger kon een liedje weken op nummer 1 staan, maar die tijd is geweest. Ik denk dat veel mensen zich hier tegen willen afzetten. Een cassettebandje zorgt er, net als de lp, voor dat je echt moeite moet doen om je muziek te horen te krijgen. Je moet ‘m uit het doosje halen, in het cassettedeck stoppen, het klepje dichtdoen, op het knopje drukken en dan wachten totdat de muziek begint. Dat draagt allemaal bij tot de beleving en emotie die muziek heet. Steeds meer mensen beseffen dat en daar hoort een fysiek medium zoals een cassettebandje bij.”

Tijdmachine

Baur zelf behoort ook tot de hierboven beschreven groep mensen. “Ik ben van 1981, maar ik zeg weleens dat ik 20 jaar te laat ben geboren”, vertelt hij ons als we hem bellen. Gelukkig voor Baur gaat hij iedere keer dat hij De Bandjesfabriek binnenstapt een beetje terug in de tijd. Iets wat hij geweldig vindt. “Naast interesse voor muziek en techniek uit de jaren 60 en 70, ben ik ook heel erg geïnteresseerd in het hele leven zoals het toen was. Ik ben er helaas zelf niet bij geweest, maar op deze manier kan ik dingen uit die tijd toch een beetje herbeleven.”

Nieuwe klus voor de bandjesmachine

Op dit moment is De Bandjesfabriek nog niet operationeel, maar dit gaat snel gebeuren. De bandjesmachine is in ieder geval al aanwezig. “Die is 27 jaar oud en heeft in zijn leven al 1,5 miljoen exemplaren gemaakt.” Binnenkort gaat de machine beginnen aan een nieuwe klus. Met name kleine bands zullen hun bandjes bij Baur laten maken. Plannen om klassiekers uit de popgeschiedenis opnieuw op bandje uit te brengen liggen er nog niet, maar bandjesmaker Baur zou dit graag doen. “Ik kan zo al 20 of 30 platen van vroeger noemen die ik op cassette zou willen her-uitbrengen.”

Op 20 oktober 2021 besteedt het MAX-radioprogramma De MAX! aandacht aan dit onderwerp U hoort De MAX! elke werkdag tussen 18.00 en 20.00 uur op NPO Radio 5. Dit artikel wordt origineel gepubliceerd in 2017. 

(Bron: Friesch Dagblad, Turbantia, RTL Nieuws)

Geef een reactie

Reactie

    kristien12 says:

    Die dag hadden we mijn moeder begraven en ik erfde het koffertje met cassettebandjes. Die avond pakte ik er willekeurig een uit maar er stond geen naam op alleen een briefje met de letter M. Toen ik het afdraaide hoorde ik mijn moeder spelen op haar elektronisch orgel. Zo bijzonder dat ik uitgerekend dat bandje pakte op die beladen avond. Mijn vader die 4 maanden er voor was overleden had haar orgelspel blijkbaar een keer opgenomen zonder dat we het wisten. Dus elke 7de juni (haar verjaardag) draai ik even dat bandje en hoor ik haar weer een vrolijke medley spelen. Alles wat ze hoorde op de radio speelde ze na, ze was zeer muzikaal.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.