Naar cookieinstellingen
Smartphone-etiquette

Smartphone-etiquette, 8 (ongeschreven) regels bij het gebruik van de mobiele telefoon

Of u nu een terrasje pakt, in de wachtkamer bij de dokter zit, of in de supermarkt loopt, u krijgt overal te maken met ongeschreven regels. Maar welke smartphone-etiquette komt er kijken bij het gebruik van de mobiele telefoon? Meer dan u wellicht denkt. We lichten 8 (ongeschreven) regels uit.

Appen, bellen of surfen in gezelschap

Veel mensen gebruiken hun mobiele telefoon om de tijd te doden of bij te blijven op sociale media en het nieuws te volgens. Wanneer u zich in gezelschap bevindt is dat echter onbeleefd. Berg uw mobiel dus op of leg hem met het scherm naar beneden op tafel. Dan leidt hij u minder af. Tijdens een etentje of vergadering is het ook niet gewenst er continu een blik op te werpen. Ook in dit geval kunt u hem eventueel met het scherm naar beneden op tafel leggen, maar beter nog is het om hem helemaal weg te bergen. Met familie of met het gezin is het vaak een ander verhaal. Dan kan het een aangename gezamenlijke bezigheid zijn en betrekken mensen elkaar er regelmatig bij. Zo lang er ook maar aandacht voor elkaar blijft, zonder al die schermpjes erbij.

Een gesprek aannemen in gezelschap

Wanneer u met iemand in gesprek bent, heeft diegene prioriteit boven een binnenkomend gesprek van uw mobiele telefoon. Laat daarom uw voicemail inspreken, dan kunt u op een later moment terugbellen. Of neem het gesprek kort aan en vertel dat u later terugbelt. Duurt het gesprek langer dan alleen die mededeling, excuseer u dan en loop even weg. Zit u in de trein of andere publieke ruimte, houd uw gesprekken dan kort. Even wat praktische zaken doornemen zal niemand over vallen, maar uitgebreid uw hele liefdesleven of andere persoonlijke zaken bespreken, zit echt niemand op te wachten. Let daarnaast op uw stemvolume. Mensen die aan de telefoon zijn, hebben de neiging om harder te praten dan nodig is.

Uw mobiel gebruiken in een winkel tijdens het afrekenen

Het komt beledigend over wanneer u tijdens het afrekenen uw mobiele telefoon gebruikt. Of u nou alleen op het schermpje kijkt of een heel gesprek voert, beide situaties kunnen niet door de beugel.

hotel etiquette
Lees ook: Hotel etiquette, welke (ongeschreven) regels gelden er voor gasten?

Laat geluiden achterwege

Een luide beltoon, appjes die binnenkomen of het afspelen van video’s, allemaal geluiden waar de mensen om u heen vaak niet van gediend zijn. Zeker wanneer u net even bent weggelopen en de beltoon net zo lang blijft ringelen tot de beller het opgeeft of het toestel overschakelt naar voicemail. Zet uw geluid daarom op stil of gebruik een koptelefoon/oortjes. Ook geluid bij toetsen die worden aangeslagen en zeker de speakerfunctie gaat over de grenzen van veel mensen.

Mobiel gebruiken in het verkeer

Het behoort niet alleen tot de smartphone-etiquette, het is ook bij wet verboden om een mobiele telefoon te gebruiken in het verkeer. Het is onmogelijk om tijdens het fietsen of autorijden de aandacht bij het verkeer te houden, als er tegelijk op een schermpje gekeken wordt. Met levensgevaarlijke situaties tot gevolg. Minder gevaarlijk, maar net zo ongewenst, is tijdens het lopen op het schermpje kijken. Wie tijdens het lopen de mobiel gebruikt, vertraagt en gaat slingerend lopen. Vooral op een trap geeft dit overlast voor medegebruikers. Een uitzondering kan worden gemaakt voor het gebruiken van de navigatie. Anders wordt het op een onbekende plek wat lastig om de juiste bestemming te vinden. Maar zorg er daarbij voor dat u de personen om u heen niet uit het oog verliest.

In de bioscoop of tijdens een optreden

Zo gauw de lichten dimmen, moet ook het schermpje van uw mobiele telefoon (en vanzelfsprekend ook het geluid) uit zijn. Niets zo afleidend als oplichtende schermpjes tussen u en het bioscoopdoek of podium. Behalve natuurlijk tijdens de momenten dat ze worden gebruikt om de aanstekers van weleer na te bootsen. Wilt u een foto of video-opname maken, houd uw mobiele telefoon dan niet hoog boven uw hoofd, om te voorkomen dat iedereen achter u er tegenaan kijkt. En houd het beperkt tot enkele keren kort en leg niet het hele optreden vast. Geniet u meteen ook des te meer van het moment zelf.

Foto’s nemen met een mobiel

Het grote voordeel van de camera’s van mobiele telefoons is, dat die steeds beter geworden zijn. Zo goed, dat veel mensen er geen fotocamera meer door nodig hebben. Het 2e voordeel is dat u uw camera dus meestal bij u heeft en alles kunt vastleggen wat u wilt. Ook in het geval van bezienswaardigheden in bijvoorbeeld een museum. Houd hierbij dan wel steeds de andere bezoekers in gedachten en blokkeer hun uitzicht zo kort mogelijk.

foto's
Lees ook: Zo maakt u mooiere (vakantie)foto’s met uw mobiele telefoon, 14 tips

Stuur geen ongevraagde spraakberichten

In plaats van een tekstberichtje te appen, kunnen ook spraakberichten worden verstuurd. Maar veel ontvangers maakt u daar niet blij mee. Zeker niet wanneer het om een lang bericht gaat. De ontvanger is niet altijd op een plek waar er ongestoord naar geluisterd kan worden en het is onhandig als er bijvoorbeeld 1 of meerdere data besproken worden voor een afspraak. Om dat terug te halen, moet opnieuw naar het bericht geluisterd worden, want het is niet in 1 oogopslag leesbaar. Natuurlijk zijn er ook situaties te bedenken waarin een gesproken bericht wel wenselijk is, maar overleg voor de zekerheid even wat degene met wie u contact opneemt het liefste wil.

(Bron: De Volkskrant, Harpers BAZAAR, Manners, Flair.be, Verizon.com. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Ella55 says:

    als ik in de bus zit, worden er hele gesprekken gevoerd, soms wel tijdens de gehele rit. Ik vind het heel storend, eigenlijk zelfs onbeschoft. maar ja, zeg er maar eens wat van, dan krijg je een grote bek terug.

      maxwout says:

      en als mensen in de bus met elkaar hele geprekken voeren?

    Amaranthus says:

    Heb het in de stiltecoupe in de trein meegemaakt dat iemand heel de reis fluisterend zat te bellen.
    Ja, wel fluisterend maar toch erg storend voor de andere reizigers. Enkele hadden haar al een aantal keer een betekenisvolle blik toegeworpen maar de hint kwam blijkbaar niet over. Pas op, het was geen overvolle trein waar er geen keuze was voor een andere zitplaats dus het was een bewuste keuze van deze persoon om in de stilte coupe te gaan zitten. Wanneer je dan vraagt om ergens anders te gaan telefoneren zijn ze vaak zo beledigd dat je de rest van de reis last van de hebt omdat deze personen dan expres luid gaan doen om te pesten.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.