Naar cookieinstellingen
Naamlettereffect

Naamlettereffect: zoveel invloed hebben de letters van onze naam

Grote kans dat u er niet dagelijks bij stilstaat, maar vaak vinden we de letters van onze naam mooier dan andere letters uit het alfabet. Dat is het naamlettereffect. En dat heeft invloed op meer dan dat u misschien denkt.

Wat houdt het naamlettereffect in?

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen een voorkeur hebben voor lettercombinaties en woorden waarin de eigen initialen voorkomen of die lijken op de eigen naam. Wanneer proefpersonen bijvoorbeeld bij combinaties van letters moeten aangeven welke ze het mooist vinden, dan blijken ze steevast voor de letters van hun eigen naam te kiezen. U kunt dit zelf ook uitproberen. Vraag eens aan een groepje mensen wat hun favoriete letters zijn. Grote kans dat ze voor komen in hun eigen naam.

Naamlettereffect in het werk

Betekent de voorkeur voor de letters van de eigen naam dat er ook eerder voor een bedrijf gewerkt wordt waar de eigen letters in voorkomen? Dat lijkt er inderdaad wel op. Tijdens onderzoek zijn van een half miljoen Belgische werknemers de namen van hun bedrijf vergeleken met hun eigen naam. Er blijken veel meer naamlettergelijkenissen te zijn dan op basis van toeval verwacht kan worden. Dit werkt ook door bij beroepskeuzes.

Het hoeft zo bijvoorbeeld geen toeval te zijn dat een weervrouw Woei van haar achternaam heet en ene meneer Haarmans als kapper door het leven gaat. Het naamlettereffect kan er de oorzaak van zijn. Dat wordt ook wel aptoniem genoemd. Ook bij fictieve personages is dat wel te zien. Zoals bij Donald Duck. Het kan soms ook wat zeggen over het beroep van uw voorouders. Als u Bakker, Kok of De Haan heet, kan het zo zijn dat uw voorouder een bakker, kok of pluimveehandelaar was.

Naamlettereffect in de liefdadigheid

In het geval van liefdadigheid lijken we eerder geneigd te schenken als we de letters uit onze eigen naam tegen komen. Bijvoorbeeld in het geval van schade door orkanen. Bij de hulpactie na de orkaan Sandy heeft de hoogleraar Jesse Chandler ontdekt dat er bij mensen met een S als 1e letter van hun naam een tot wel 260 procent grotere kans is dat zij doneren.

Het effect op de woonplaats, partner en meer

Ook waar mensen wonen kan een link hebben met hun naam. Zo wonen er opvallend veel Rons in Rotterdam. In Amerika wonen mensen met de naam Louis opvallend vaak in St. Louis en met de naam Dennis in Denver. We kiezen soms onbewust voor partners met overeenkomende letters en in het geval van producten vallen we vaak eerder voor merken die op onze eigen naam lijken dan op basis van toeval te verwachten is. Het naamlettereffect gaat zeker niet altijd op, maar het is altijd interessant om er eens wat meer op te letten.

(Bron: Psychologie Magazine, AD, CBG)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.