Maakt u al (genoeg) gebruik van tweestapsverificatie? Zo belangrijk is deze dubbele beveiliging
Publicatiedatum: 11 februari 2024
Het is steeds belangrijker om u te wapenen tegen online criminelen. Een goede beveiliging hiertegen is het gebruiken van tweestapsverificatie, voor bijvoorbeeld uw e-mail- en social media-accounts. We vertellen u in dit artikel wat tweestapsverificatie precies inhoudt en waarvoor u het kunt gebruiken.
Wat is tweestapsverificatie?
Kort gezegd betekent tweestapsverificatie dat u om ergens voor in te loggen een extra handeling moet uitvoeren. Vult u normaal bijvoorbeeld alleen uw e-mailadres en wachtwoord in, dan moet u daarnaast gebruik maken van de vingerafdruk of gezichtsherkenning op uw mobiel of een extra code invoeren, die u via een e-mail, sms of app ontvangt. Dit zorgt ervoor dat wanneer uw wachtwoord en e-mailadres in handen komen van cybercriminelen, ze met die informatie alleen niet kunnen inloggen, wanneer u tweestapsverificatie heeft ingesteld.
Waarvoor kunt u tweestapsverificatie gebruiken?
U kunt tweestapsverificatie voor verschillende diensten gebruiken. Zoals e-mailaccounts als Gmail, Outlook en Hotmail, voor uw Apple-account en voor de social media-diensten als WhatsApp, Facebook en Instagram.
Hoe kunt u tweestapsverificatie instellen?
Op de website veiliginternetten.nl van het Ministerie van Justitie en Veiligheid vindt u uitleg om de dubbele beveiliging in te stellen voor verschillende veelgebruikte platforms. Waaronder Gmail, WhatsApp en Facebook, maar ook DigiD. Ook bij de platforms zelf kunt u opzoeken hoe het in het betreffende geval werkt.
Gratis hulp via de DigiHulplijn
Lukt het instellen u niet? Dan kunt u voor hulp hierbij gratis bellen met de DigiHulplijn, via: 0800-1508. Of stel uw vraag via WhatsApp of mail (vragen@digihulp.nl).
(Bron: archief, Rijksoverheid, veiliginternetten.nl, DigiHulplijn. Foto: Shutterstock)