Naar cookieinstellingen
Loeki de Leeuw

Loeki de Leeuw voor even terug op tv

Reclame-icoon Loeki de Leeuw is al even met pensioen, maar op 30 januari 2019 laat de leeuw weer even van zich horen. Het bekende personage is eenmalig te zien in het STER-reclameblok voor het Achtuurjournaal. Kijkers zullen een gloednieuw filmpje van Loekie zien dat nog nooit is vertoond op de Nederlandse televisie.

Petitie voor Loeki

Een woordvoerder van STER, de organisatie die verantwoordelijk is voor reclame op de publieke omroep, heeft dit laten weten in het NPO Radio 2-programma Jan-Willem Start Op van dj Jan-Willem Roodbeen. Dit programma start nog geen week geleden een petitie om de van de tv verdwenen Loeki terug te brengen. STER belooft bij 10.000 ondertekeningen na te denken over een terugkeer van Loeki. Dit aantal wordt al in de eerste dag bereikt. Dat Loeki eenmalig terug is op tv, heeft volgens de woordvoerder niets te maken met de petitie.

700 Loeki’s

Loeki de Leeuw is van 1972 tot 2004 een vaste waarde op de Nederlandse televisie tijdens de reclameblokken op de publieke omroep. In de filmpjes maakt Loeki van alles mee en gaat er ook vaak iets mis. Zodra er iets mis gaat zegt Loeki vaak ‘asjemenou’. In totaal zijn er 7000 Loeki-filmpjes gemaakt. U kunt er 150 terugzien in de video hieronder.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Niet meteen enthousiast

Loeki is een waar tv-icoon, maar in 1972 zijn adverteerders niet blij met zijn komst. Zijn doel is om de acceptatie van reclame onder het tv-kijkende publiek te bevorderen, maar de adverteerders denken dat hij alle aandacht zal opeisen, waardoor hun boodschap niet meer gezien wordt. Deze angst blijkt onterecht, want Loeki vervult zijn taak uitstekend en wordt al snel heel populair. Uit onderzoek dat is gehouden aan het begin van de jaren 2000 blijkt dat 97 procent van de Nederlanders weet wie Loeki is. In 2004 verdwijnt het leeuwtje echter van de tv, omdat het maken van zijn filmpjes te duur wordt. Het is immers gemeenschapsgeld waarmee deze worden gemaakt. Sinds hij van de buis is gehaald klinkt regelmatig de roep om hem terug te brengen op tv, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Wellicht dat hier binnenkort verandering in komt, want de STER gaat nu dus weer nadenken over nieuwe Loeki-filmpjes. De oude filmpjes zullen nooit meer op tv te zien zijn, want de beeldkwaliteit daarvan is te slecht.

1,4 miljoen kijkers zien terugkeer Loeki

De terugkeer van Loeki de Leeuw op televisie is woensdagavond gezien door zo’n 1,4 miljoen mensen. In het nieuwe filmpje, gemaakt door de dochter van geestelijk vader Joop Geesink, is Loeki als dj te zien. Ook Loeki’s beroemde uitspraak “Asjemenou” is erin verwerkt. Voor de ‘asjemenou’ van Loeki is oud audio-materiaal van Joop Geesink gebruikt, die naast de bedenker van Loeki ook degene is die de stem van Loeki vroeger ingesproken heeft.

(Bron: Eindhovens Dagblad, NOS, archief)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.