Naar cookieinstellingen
kijkcijfers

Kijkcijfers voortaan completer en later bekend gemaakt

De manier waarop kijkcijfers bekend worden gemaakt, gaat veranderen. Vanaf 28 augustus 2023 zijn ze niet langer een dag later bekend, maar pas na 6 dagen. Dit omdat het kijkgedrag is veranderd en de manier van meten gaat daar nu in mee. Ook zal er in termijnen veel breder worden gemeten, zodat ook de gegevens van streamingdiensten en kijken buitenshuis erin meegenomen worden.

Andere manier van televisiekijken

Hoe we televisiekijken is door de jaren heen compleet anders geworden. Er zijn vele zenders bij gekomen, we kijken tegenwoordig terug, op momenten dat het ons uitkomt en we verdelen onze aandacht over verschillende streamingsdiensten, zoals Netflix en Disney+. Daarnaast kijken we niet meer alleen via de televisie zelf, maar ook via andere schermen, zoals onze mobiel of tablet. De manier waarop de kijkcijfers worden berekend, worden daar nu op aangepast. In 3 verschillende fases worden de veranderingen doorgevoerd.

Fase 1: kijkcijfers na 6 dagen bekend

Na het moment van uitzenden kunnen er nog relatief veel kijkers bij komen, die uitgesteld kijken. Dat kan tot wel 30 procent van de kijkers beslaan. Vanaf 28 augustus worden de kijkcijfers daarom niet langer de dag erna, maar pas na 6 dagen bekend gemaakt. Dat geeft een veel completer beeld. Ook het traditionele kijkkastje verdwijnt. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van de People Meter 7 van Kantar, de nieuwste generatie kijkmeter. Deze meter heeft het uiterlijk van een tablet en meet zeer nauwkeurig. De groep die wordt gemeten wordt tenslotte ook nog vergroot. Van 1.250 huishoudens gaat die naar 1.850 stuks.

Fase 2: andere manieren van kijken worden aan de kijkcijfers toegevoegd

In de 2e fase wordt de Focal Meter toegevoegd aan de People Meter. Met het extra meetsysteem worden gegevens over het kijken via smart tv’s, tablets, smartphones en computers toegevoegd. Met een van tevoren vastgestelde lijst van televisiestations, videoplatforms en dergelijke, zodat de privacy van de deelnemers is gewaarborgd.

Fase 3: buitenshuis kijken

In de laatste fase worden de kijkdata van de huishoudens aangevuld met individueel kijkgedrag. Door middel van een app op de mobiele telefoons van de deelnemers. Zo kan ook worden meegerekend wat er buitenshuis bekeken wordt. Bijvoorbeeld wanneer iemand onderweg is.

televisie-uitzending
Lees ook: 2 oktober 1951: eerste officiële televisie-uitzending in Nederland

Televisiezenders en omroepen krijgen voorlopige kijkcijfers

Omroepen en televisiezenders zelf krijgen nog wel een dag na de uitzending de beschikking over de (voorlopige) kijkcijfers. Zij mogen zelf kiezen of ze die cijfers over hun eigen programma’s direct publiceren of niet. Over andere zenders mogen zij geen informatie geven.

Luistercijfers

Ook de manier waarop de luistercijfers van radioprogramma’s worden bijgehouden is sinds 1 januari 2023 veranderd. In een eerder artikel leggen we uit hoe dat nu in zijn werk gaat.

(Bron: archief, Nationaal Media Onderzoek, Nu.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.