Naar cookieinstellingen
Datacentra zorgen voor vervuiling.

Internet stoot meer CO2 uit dan u denkt: dit kunt u zelf doen tegen die vervuiling

Het is geen nieuws meer dat vliegen en vlees eten zorgt voor vervuiling en CO2-uitstoot. Misschien gaat u wel vaker met de trein of eet u minder vlees dan vroeger. Maar heeft u wel eens gedacht aan de uitstoot van uw digitale gedrag? Het is iets waar u misschien niet elke ochtend bij het openen van uw mailbox aan denkt. U leest uw nieuwe mailtjes en uw brievenbus is weer leeg. Tijd om even te kijken wat er op Facebook gebeurt. Na een half uurtje Facebook speelt u nog even een spelletje op uw mobiele telefoon. En dan staan er ook nog een aantal berichtjes en foto’s op u te wachten in WhatsApp. Hoe u die vervuiling te lijf gaat, zetten we voor u op een rijtje. 

Dataverbruik zorgt voor vervuiling

De berichten in uw mailbox worden niet bewaard op uw telefoon of computer. Al deze berichten worden opgeslagen op servers die in enorme datacenters staan. Google heeft bijvoorbeeld 2 van dit soort datacentra in Nederland staan. Deze staan in het Noord-Hollandse Middenmeer en in de Eemshaven, in het noorden van de provincie Groningen. Ook techgigant Microsoft heeft een enorm datacentrum in ons land staan. Het stroomverbruik van alla datacenters in Nederland is 4 TWh per jaar. Dit komt neer op meer dan 3 procent van ons totale stroomverbruik.

Het datacentrum van Google in de Eemshaven.

Op de servers staan niet alleen uw e-mails. Ook de video’s van streamingsdiensten zoals Netflix en Videoland worden opgeslagen in datacenters. Wanneer u online een serie of film kijkt, haalt u het bestand als het ware op uit deze online ‘bibliotheek’. Bewaart u foto’s en video’s in een cloud? Ook deze bestanden worden opgeslagen in gigantische datacentra.

Omdat er veel warmte ontstaat bij het opslaan van alle bestanden zijn er enorme hoeveelheden water nodig om de temperatuur naar beneden te krijgen. In totaal verbruiken datacentra in Nederland meer dan een miljard liter drinkwater per jaar om de boel af te koelen. Dit komt neer op zo’n 400 Olympische zwembaden. De verwachting is dat in de toekomst het energieverbruik nog verder zal toenemen. Met name de opkomst van kunstmatige intelligentie, AI, zorgt voor een enorme stijging. De rekenkracht die hiervoor nodig is, maakt dat dit een enorme energieslurper is.

Het verbruik op een rijtje

Bij het versturen van een e-mail komt 4 gram CO2 vrij. Voegt u een bijlage toe, dan gaat het gemiddeld om zo’n 50 gram CO2. Bent u een uur aan het videobellen met uw kleinkind? Dan bent u 135 gram CO2 verder. Een uurtje door uw Facebook scrollen betekent 42 gram CO2. En 1 aflevering van uw favoriete serie streamen dan? Dat komt neer op 56 gram CO2. Ter vergelijking: 1 kilometer rijden in een benzineauto zorgt voor 195 gram CO2-uitstoot. Een uurtje Netflixen staat dus gelijk aan zo’n 300 meter rijden.

Dit kunt u doen aan vervuiling

U kunt zelf heel eenvoudig iets doen aan uw digitale uitstoot. Begin eens met het opruimen van uw mailbox. Want gooit u nooit een mailtje weg, dan kan het zomaar zijn dat er zich inmiddels duizenden e-mails in uw mailbox bevinden. Al deze berichten worden opgeslagen in grote datacentra. Bent u aan het opruimen geslagen, let er dan ook op dat u de map met verzonden en items en de prullenbak controleert.

Wilt u uw mailarchief toch bewaren? Bij de meeste e-mail providers kunt u de inhoud van uw mailbox in één keer downloaden. U kunt deze hierna opslaan op een externe harde schijf. Dit is een milieuvriendelijk alternatief voor het opslaan van uw bestanden en zorgt voor minder online vervuiling. U kunt dit ook doen met foto’s en video’s die u heeft opgeslagen in een ‘cloud’. Zorg er uiteraard wel voor dat u deze externe harde schijf op een veilige plek bewaart.

Wanneer u uw mailbox aan het opruimen bent, kunt u ook eens kijken van welke bedrijven en instellingen u nieuwsbrieven ontvangt. Leest u deze mails nooit? Dan kunt u zich afmelden voor deze berichten. Elk bedrijf is verplicht om onderaan hun e-mails een link te plaatsen waarmee u zich kunt afmelden. Vaak is één klik al voldoende om van een mailinglist verwijderd te worden.

Persoon gebruikt Google zoekmachine. Hoe krijgt u de oude zoekmachine eenvoudig terug?
Lees ook: Wilt u de oude Google-zoekmachine zonder reclame terug? Dat kan met deze simpele stappen

Op uw mobiele telefoon kunt u bij onder andere Facebook, YouTube en Instagram instellen dat de apps minder data gebruiken. Afbeeldingen worden dan bijvoorbeeld op lagere kwaliteit gedownload en video’s zijn iets minder scherp. U kunt ook eens kijken of er niet apps op uw telefoon staan die u nooit gebruikt. U kunt bij de meeste telefoons zien wanneer u een bepaalde app voor het laatst heeft gebruikt. Als dit maanden geleden is, kunt u overwegen de app van uw telefoon te halen.

Gaat u op vakantie? Dan zou u ook de stekker van uw wifi-router uit het stopcontact kunnen trekken. Dit voorkomt dat uw router constant verbinding maakt met dataservers. Maakt u vaak gebruik van zoekmachine Google? Dan zou u kunnen overwegen de optie voor automatisch aanvullen uit te zetten. Google vult automatisch uw zoekopdracht aan wanneer u iets intypt. Een handige optie die alleen wel voor extra vervuiling zorgt. Ook is het beter om het adres van een website die u al kent helemaal uit te typen in plaats van het in te tikken op zoekmachine.

Google
Lees ook: Digitip: gericht zoeken met Google

(Bronnen: Trouw, Rijksoverheid, CBS, Nemo Kennislink, Consumentenbond. Foto: Shutterstock/ Aerovista Luchtfotografie)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.