Naar cookieinstellingen
Kijkcijfers luistercijfers

Hoe zit het? Hoe worden kijkcijfers en luistercijfers bijgehouden?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: hoe worden kijkcijfers en luistercijfers bijgehouden?

Kijkcijfers

Stichting Kijkonderzoek (SKO) deelt elke ochtend de kijkcijfers van de daaraan voorafgaande dag. Weet SKO dan tot op de minuut wanneer uw televisie aanstaat en naar welke zenders u kijkt? En wanneer u een programma op een later moment terugkijkt? Nee, want men meet de kijkcijfers aan de hand van een steekproef. Een kijkerspanel met 2.750 leden, afkomstig uit ongeveer 1.250 huishoudens, vertegenwoordigt de gehele Nederlandse populatie. Elk lid van dit panel staat symbool voor ongeveer 6.000 Nederlanders. SKO wil de verdeling tussen mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, sportliefhebbers, autobezitters, enzovoort zo gelijk mogelijk houden. Overigens komt er in de loop van 2023, waarschijnlijk in september, een uitbreiding van dit panel. Dit zal dan bestaan uit 4.000 leden, verdeeld over 1.850 huishoudens.

Alle panelleden hebben speciale apparatuur en een zogeheten kijkmeter in huis. Zij melden zich via hun afstandsbediening aan, waarna de kijkmeter automatisch doorgeeft welke zenders op welk moment aan hebben gestaan. Als een programma 600.000 kijkers noteert, gaat het dus in werkelijkheid om 100 leden van het panel. Hoewel het om een steekproef gaat, zijn de kijkcijfers alsnog waardevolle informatie voor tv-makers en adverteerders. Zij kunnen inschatten welke doelgroep op welk moment (uitgesteld) kijkt en wat voor programma’s op welk tijdstip aanslaan. En wat de beste momenten zijn om reclameblokken in te plannen. En naar welke radioprogramma’s de vaste kijkers van Tijd voor MAX bijvoorbeeld luisteren.

Luistercijfers

Sinds 1 januari 2023 is er namelijk een nieuwe meetmethode om de luistercijfers van radioprogramma’s bij te houden. De traditionele dagboekmethode, waarin panelleden zelf hun luistergedrag bijhouden en rapporteren, maakt plaats voor een app. Deze maakt gebruik van audiomatching en kan daardoor minuut voor minuut bijhouden welke radiozender aan staat. Ook registreert de app of het radiosignaal afkomstig is van de FM-frequentie, DAB+, internet of de radiozenders op uw tv.

De meting van de luistercijfers is vergelijkbaar met de kijkcijfers. Het panel van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) bestaat uit ruim 3.100 leden. Dit panel bestaat uit 2 subdoelgroepen, 13 tot 17 jaar enerzijds en 18+ anderzijds. Elk lid vertegenwoordigt circa 5.000 Nederlanders. Doordat de app van de leden elke minuut aan staat, kan dat tot zeer gedetailleerde resultaten leiden. Als een panellid bijvoorbeeld naar de bakker gaat, waar de radio aanstaat, telt dat ook mee in de luistercijfers. “Het is belangrijk dat de gebruikers van de data goed beseffen dat er door de komst van het nieuwe onderzoek niet anders wordt geluisterd in Nederland; de werkelijkheid verandert niet, we meten hem alleen anders”, legt NLO-directeur Frans Kok uit.

(Bron: Archief, Stichting Kijkonderzoek, Gids.tv, Nationaal Luisteronderzoek. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.