Naar cookieinstellingen
Mail staat open. Hoe komt u van ongewenste mails af?

Hoe komt u van ongewenste mails af en hoe voorkomt u ze?

Er zijn veel verschillende soorten spamberichten die u per mail kunt ontvangen. Bijna iedereen die digitaal actief is, krijgt wel eens met ongewenste mails te maken. Maar waarom krijgen sommige mensen tientallen van deze berichten per week en krijgen anderen slechts incidenteel zo’n mailtje? En hoe voorkomt u dat u er tientallen per week krijgt?

Meest voorkomende spamberichten

Er zijn verschillende soorten spamberichten. Soms zijn het onschuldige, commerciële mails van bedrijven. In andere gevallen betreft het phishing, waarbij de afzender zich probeert voor te doen als een ander, meestal een bedrijf. Ze sturen bijvoorbeeld een valse factuur, beweren dat u het slachtoffer van oplichting bent of dat er ongebruikelijke activiteit is waargenomen op uw apparaat. In bijna alle gevallen hopen de cybercriminelen dat u op een link klikt. In sommige gevallen hopen ze zelfs dat u direct geld overmaakt, bijvoorbeeld wanneer ze een valse factuur sturen.

Commerciële spamberichten zijn eveneens vervelend om in groten getale te ontvangen, maar ze kunnen meestal geen kwaad. Het zijn promoties van bedrijven die u door de advertenties producten proberen aan te smeren, maar ze lichten u niet op.

Waarom krijgen sommige mensen meer ongewenste mails dan anderen?

Het is mogelijk dat u dagelijks meerdere spam- en phishingberichten ontvangt, terwijl anderen met wie u erover spreekt hier veel minder last van hebben. Dan is de kans groot dat uw mailadres op een lijst staat die oplichters of bedrijven gebruiken. Deze kans wordt groter naarmate u op meer plekken uw mailadres achterlaat, ook als dit betrouwbare websites zijn.

Vaak zijn er fases waarin u veel ongewenste mailtjes krijgt, terwijl het daarna weer even rustig wordt. Dat komt doordat spammers vaak gefaseerd hun spamcampagnes uitvoeren. Ze worden bijvoorbeeld extra actief rondom feestdagen of, in het geval van oplichters, bijvoorbeeld als er belastingaangifte gedaan moet worden. Daarnaast speelt het algoritme van uw e-mailprovider een rol. Soms slaagt het er beter in om de ongewenste mailtjes direct weg te filteren dan op andere momenten.

Lees ook: Digitip: In phishing getrapt, wat nu?

Hoe komt u van deze mails af?

U vraagt zich wellicht af of u nog van deze mailtjes af kunt komen als u eenmaal op een verkeerde lijst terecht bent gekomen. Hoewel het lastig is om er ineens vanaf te komen, kunt u er wel voor zorgen dat het er langzaamaan weer minder worden. Bedrijven zijn verplicht om een knop toe te voegen aan hun mails waarmee u zich kunt afmelden voor toekomstige mails. Het is daarom een stuk eenvoudiger om van commerciële spam af te komen dan van phishing.

Wilt u zich afmelden voor de promotiemails van een bedrijf? Kijk dan wel eerst goed of de mail écht van dat bedrijf afkomstig is. Dit doet u door het mailadres van de afzender te controleren. Blijkt het om een afzender te gaan die zich voordoet als een bedrijf? Gebruik de afmeldknop dan vooral niet en blokkeer in plaats daarvan de afzender. Daarnaast is het bij phishingmails verstandig om de e-mail te markeren als ongewenst. Doe dit door op de 3 verticale bolletjes te klikken en hier te kiezen voor deze of een soortgelijke optie, bijvoorbeeld ‘phishing melden’. Op die manier traint u de spamfilters van uw mailbox om soortgelijke berichten in de toekomst meteen in het spamgedeelte (ongewenste mail) van uw mailbox te plaatsen.

Phishingmails zijn, naast het bekijken van de afzender, vaak te herkennen aan spelfouten, de aanwezigheid van links en de urgente toon, waarbij de mail suggereert dat u direct actie moet ondernemen.

Tips om spamberichten te voorkomen

Hoewel het haast onmogelijk is om ongewenste mails uit te sluiten, kunt u wel proberen om de kans erop te verkleinen. De volgende tips kunnen helpen:

  • Laat uw mailadres niet overal achter. Sommige websites hebben uw mailadres nodig om volledig te functioneren, maar probeer kritisch te zijn in aan welke sites u uw mailadres geeft.
  • Maak een extra mailadres aan. Zo kunt u uw mailadres achterlaten op websites waar u eenmalig een account nodig heeft, zonder daar later berichten van te krijgen op uw vaste mailadres.
  • Gebruik de afmeldlink. Krijgt u allerlei reclames in uw e-mail waar u geen behoefte aan heeft? Bekijk dan of de mails afkomstig zijn van een betrouwbare website. Is dat het geval? Meldt u dan af via de afmeldlink in de mail.
  • Klik niet op links die u niet vertrouwt. Elke keer als u op dergelijke links drukt, is de kans aanwezig dat uw gegevens bij meer bedrijven en personen terechtkomen. Bedenk daarom altijd eerst of een link betrouwbaar is voordat u erop klikt.

(Bron: MAX Meldpunt, Archief, Trouw, Consumentenbond, uSecure, Seniorweb en Microsoft. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Artdubois says:

    Op spam zitten vaak geen afmeldlinks. Er zou een eenvoudiger manier moeten zijn om van gerichte spam af te komen doordat de mogelijkheid bestaat deze direct via een druk op een knop voorgoed te verwijderen en aan te geven dat ze voorgoed ongewenst zijn.

    Dirck says:

    Het probleem is dat je als Ex klant nog reclame kreeg.
    Maar na in Spambox gestopt en kijk er niet meer naar kan ik geen klant meer worden!
    Moet eerst hun uit de Spam halen.
    Als je na 1 jaar na 11 maanden kom terug bij ons zooi kreeg?
    Energie of Zorg, ik zoek elke keer online zelf wel en reclame werkte contra.

    Met nu andere niet NL bank wegens Witwas Controle gezeur… en zorg op gezegd.
    Als ze in Juni een factuur sturen na veel reclame zooi?
    Bank bestaat niet meer en Mail kwam niet aan!
    Deurwaarder weggestuurd want als ze uitsluitend mail stuurde en de post kwam na verhuizing retour Afz..?
    Als je in september iets had en ze in juni pas declareren?
    Deze Deurwaarder moest veel zoekwerk doen voor flut bedrag!
    Als een bedrijf na 9 maanden factuur voor zorg stuurde?
    Bank, Huis en ik was spoorloos!
    Ook de kopers sturen niets meer door en retour Afz erop…
    Voor bijna €22,- ga ik echt geen bijna €4.000,- betalen aan deurwaarder!
    Pas na 9 maanden spambox vullen en 1e brief na 16 maanden gestuurd?

    Een onbekende Incasso die erg Aso overkwam ook geweigerd omdat er factuur nr stond en geen idee waarvoor!
    Deurwaarder was keurige dame en Apotheek + verzekeraar zijn te traag…
    Reclame zooi en facturen via zelfde mail adres?
    Dan veroorzaken ze ’t zelf en die bijna €22,- kan nog maar niet met die verhogingen erbij.
    De eerste brief was dus 9+16= 25 maanden te laat gestuurd.

    Beslag leggen kon niet meer!
    Bedrijf + woning is op naam van mijn zoon gezet…
    Op papier heb ik niets meer!
    De reclame spam veroorzaakte dus veel overbodig werk voor keurige deurwaarder die ook €4000 bijna voor €22 teveel vond.

    paulinevanhooff says:

    Hoe kan je een email adres blokkeren?

      Hepa says:

      Op de mail gaan staan zonder aan te klikken, met de rechter muisknop klikken, ongewenste email aanklikken en vervolgens afzender toevoegen aan lijst geblokkeerde afzender.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.