Naar cookieinstellingen
AI is overal

Hoe AI ons leven makkelijker maakt

Kunstmatige intelligentie (AI) is een technologie die steeds meer verweven raakt in ons dagelijks leven. Van slimme apparaten in huis tot hulp in de gezondheidszorg. AI vergemakkelijkt de dagelijkse activiteiten, vaak zelfs zonder dat we het merken. Toch roept AI ook vragen en zorgen op, vooral bij ouderen. 

AI in slimme apparaten

AI zit in steeds meer huishoudelijke apparaten. Een slimme thermostaat bijvoorbeeld. Die regelt automatisch de temperatuur in uw huis op basis van uw voorkeuren en dagelijkse routines. Het leert van uw gewoonten en wanneer u thuis bent of juist weg. Het past zich hierop aan om energie te besparen. Een slimme thermostaat gaat efficiënter om met de verwarming en de koeling. De thermostaat is in verbinding met WiFi wat ervoor zorgt dat u altijd, thuis of op afstand, de temperatuur in uw huis kunt regelen. Hetzelfde geldt voor verlichting of gordijnen. Met een app kunt u instellen wanneer u welke lampen aan wil. Of u doet de gordijnen open met 1 tik op uw telefoon.

slimme verlichting
Lees ook: Digitip: slimme verlichting: wat kan ik ermee?

AI in streamingdiensten

In de online wereld maakt AI onze ervaring persoonlijker en gemakkelijker. Streamingdiensten analyseren wat u kijkt of luistert. Op basis hiervan doet het platform aanbevelingen die perfect passen bij uw smaak. Dit zorgt ervoor dat films of muziek uitkiezen makkelijker wordt. Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe tv’s, smart-tv’s. Sommige smart-tv’s maken ook gebruik van AI, bijvoorbeeld voor het aanpassen van de beeldschermhelderheid, waardoor ze gebruikersvoorkeuren kunnen leren. Maar het kan ook de beeld- en geluidskwaliteit optimaliseren en zelfs slimme aanbevelingen doen. Sociale mediaplatformen gebruiken AI om de berichten en advertenties die u ziet af te stemmen op uw interesses en voorkeuren. Ook wel bekend als het algoritme. Dit maakt uw tijd op sociale media relevanter.

AI in de gezondheidszorg

In de gezondheidszorg speelt AI ook al een rol. Vooral op het gebied van efficiëntie en werkdrukverlaging. Een slimme planningssoftware helpt zorgprofessionals bij het flexibel en snel maken van capaciteitsplanningen. Dit kan ervoor zorgen dat cliënten op het juiste moment de juiste zorg krijgen, terwijl de werkdruk voor zorgmedewerkers wordt verminderd.

Daarnaast maken AI-gestuurde spraaktoepassingen registratiewerk makkelijker. Zorgverleners kunnen rapportages inspreken in plaats van typen. Deze worden dan automatisch omgezet in tekst. Dit bespaart veel tijd. Ook digitale monitoring profiteert van AI. Met sensoren en draagbare apparaten kunnen hartslag en ademhaling 24/7 op afstand worden gemonitord. Dit maakt het mogelijk om proactieve zorg te bieden en sneller in te grijpen wanneer nodig. Cliënten kunnen ook hun gezondheidsgegevens eenvoudig via een app invoeren, zo kunnen cliënten vaker thuis zijn en hoeven ze niet helemaal niet het ziekenhuis te komen. In een uitzending van Meldpunt, wordt besproken dat bij het vroegtijdig opsporen van ziekten, zoals Alzheimer en hartfalen, AI ook een rol speelt. Met slimme software kunnen artsen sneller en nauwkeuriger diagnoses stellen

AI in openbare diensten

Ook in openbare diensten heeft AI een grote impact. Bijvoorbeeld slimme verkeerssystemen, dan wordt er actuele data, real-time data, gebruikt om verkeersstromen te kunnen optimaliseren. Dit leidt tot minder files en een efficiënter openbaar vervoer. Zo wordt reizen makkelijker en sneller. Op het gebied van veiligheid wordt AI ook steeds vaker ingezet. Slimme camera’s en sensoren kunnen bepaalde situaties detecteren. Deze camera’s helpen de politie en de handhaving. Ze sturen automatisch een melding wanneer er sprake is van opstootjes of verkeersongevallen.

AI in communicatie

Tenslotte wordt AI ook gebruikt in communicatie. Bijvoorbeeld om e-mailfilters te optimaliseren, waardoor spam beter wordt gefilterd en alleen belangrijke berichten sneller te vinden zijn. Ook stelt AI korte, relevante antwoorden voor, op basis van de inhoud van een ontvangen e-mail. Zo kunt u makkelijk en snel antwoorden op de mail. Dit maakt uw inbox overzichtelijker en bespaart tijd. Dan bestaan er ook nog chatbots. U kunt ze tegenkomen op websites of in klantenservices. Ze zijn ontworpen om vragen te beantwoorden, informatie te geven en eenvoudige taken uit te voeren zonder dat er een mens aan te pas komt.

In de uitzending van Meldpunt wordt ook besproken hoe programma’s als ChatGPT werken. Dit soort AI-modellen analyseren grote hoeveelheden tekst en genereren antwoorden op basis van patronen. Het kan handig zijn voor bijvoorbeeld het samenvatten van informatie, maar het is belangrijk om op te letten welke gegevens u invoert, omdat alles wordt opgeslagen.

Grote impact met kanttekening

AI biedt veel voordelen, maar het is goed om bewust te blijven van de risico’s. Zoals te zien in deze aflevering van Meldpunt, kunnen AI-systemen soms verkeerde informatie geven of gegevens verkeerd verwerken. Wees daarom voorzichtig met wat u invoert en vertrouw niet blindelings op AI. Houd altijd een kritisch oog op de technologie die u gebruikt.

Bij Meldpunt bespreekt Elles de Bruin de risico’s van kunstmatige intelligentie. Ze deelt een persoonlijke ervaring waarbij haar stem met AI-technologie bijna perfect is nagebootst, wat potentieel misbruik mogelijk maakt. Ze uit haar zorgen over situaties waarin criminelen met behulp van AI, stemmen van dierbaren nabootsen om mensen op te lichten. Deze voorbeelden benadrukken de noodzaak voor bewustwording en voorzichtigheid bij het omgaan met AI-technologieën.

(Bron: VTwonen, Funda, autorai.nl, learn.microsoft.com, cm.com, RTL Nieuws, tonos-care.nl, Samsung, Meldpunt. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    primeli says:

    Waarom wordt de engelse afkorting gebruikt.? KI is toch veel begrijpelijker, gewoon de afkorting van kunstmatige intelligentie. De nederlandse taal is erg aan het „ver-engelsen“. Dit valt op als je in het buitenland woont en eens op vakantie in Nederland bent. De media, de reclame op auto‘s etc.heel veel engels te zien en te horen. Een beetje trotser zijn op de nederlandse identiteit en taal!

    Dirck says:

    A.I. voor Warmtepomp?
    Nee, die ga ik nu Dynamisch aansturen!
    Dat is volgens berekening maar 7 Kw nodig had, maar 12kw WP kocht omdat in 2025 meer subsidie op zit en netto goedkopere is dan 8Kw en je kunt Dynamisch stoken on/of koelen?
    Overdag bij teveel Zon maar ook in Nacht bij veel wind?

    En welk merk kocht U nog meer?
    Vaat & Wasmachine is vaak nog verwarming gelijk aan strijkijzers… Aan/Uit en ontregelde netwerk.
    De betere laten met zwakkere element trager opwarmen en zijn regelbare.
    Voor jou was op ingestelde temperatuur is + warm houden door regelaar en niet meer aan/uit?

    En de bel bij mijn voordeur? In de kringloop oude trek bel gevonden en ze kunnen dan ook bij stroomstoring pakjes aanbieden!
    Ook is de Camera Inbraakbeveiliging op accu die goedkoopste uren geladen werd en 5 dagen zonder kan!
    Gewoon daglicht paneel dat ze Zonnepaneel noemen! oude 125 Wp had ik nog over…
    Ga straks meer plaatsen omdat ik LED 12 volt groep wil aanleggen + telefoons laden.

    Ook heb je met geen 230 AC maar 12V DC groep geen omzetting meer van gelijk via wissel en weer terug verliezen!
    En ik opende de TV en zag; Ook daar is 230 AC stekker / trafo weghalen prima mogelijk!
    Net als Internet modems.
    Bij elke stroomstoring Max blijven kijken en door surfen online!

    Van ’t gas af? Nee! de LPG auto + Butaan koken gaat prima zonder vaste Aardgas Netwerk en Leverancier kosten.

    En ja, Oplichters willen vaak dat U snel besliste en aan de deur verkopers?
    Ook de Dakgoot reinigers in de handboeien gezet, zonder pasje gemeente en geen idee welk bedrijf dit was.
    Kom even binnen, koud bij de deur en dan vastgezet tot Politie eindelijk tijd had.
    Gewoon binnen laten en dat de Politie bijna 2 uren later eindelijk tijd had…
    Als verkopers en/of collectanten niet een kaartje dragen met naam + firma erop?
    Ze zullen nu nooit meer in mijn wijk komen en helaas voor hun, ik ga straks verhuizen!
    Van A++ naar G label, en die ga ik weer naar A++++ opwaarderen.
    Leuk in eigen tempo met AOW ….

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.