Heel Holland Lakt
Publicatiedatum: 22 december 2016
De nagellakactie van de 6-jarige ongeneeslijk zieke Tijn heeft woensdag 21 december 2016 een extra boost gegeven aan de jaarlijkse inzamelingsactie Serious Request van 3FM. Nederlanders omarmden het initiatief en gaven gul: onder het motto Heel Holland Lakt werd in minder dan 24 uur ruim 400.000 euro opgehaald.
Aandacht voor anderen
“Dit is wat Serious Request zo mooi maakt. Dat we worden meegenomen door mensen die in actie komen”, zegt Basyl de Groot, zendermanager van 3FM. “We hebben keihard zitten janken met z’n allen toen de vader van Tijn het verhaal van zijn zoon vertelde. Die jongen is er volgend jaar niet meer en komt nu hier om aandacht voor anderen te vragen. Zo bijzonder.”
Wat Tijn voor elkaar heeft gekregen is volgens De Groot heel bijzonder en gaat ook veel verder dan de 400.000 euro die nu al zijn opgehaald. “Hij heeft echt heel Nederland weten te verbinden met zijn actie. Hij heeft een snaar geraakt in alle lagen en in alle hoeken en gaten. Dat is in geen geld uit te drukken.”
Zeldzame ziekte
De zesjarige Tijn meldde zich woensdag met zijn vader bij het Glazen Huis in Breda. Tijn heeft hersenstamkanker (DIPG), een zeldzame ziekte die jaarlijks bij vijftien tot twintig kinderen wordt vastgesteld. Genezing is uitgesloten. De Groot: “Tijn vraagt echter niet specifiek aandacht voor deze ziekte. Zijn boodschap is dat je er bent voor iemand anders.”
Donderdag komt Tijn in ieder geval een uurtje lakken, zeg de zendermanager. “Dat wilde hij heel graag doen. Daarna zullen we verder zien. We hebben de eer een platform te bieden aan mensen die zich willen inzetten. Of het nu gaat om Tijn of een jongetje dat cupcakes bakt. De twee dj’s zijn niet de helden, dit zijn de helden van Serious Request.”
Burgemeester voor een dag
De 6-jarige Tijn word burgemeester voor een dag in het Glazen Huis. 3FM djs Domien Verschuuren en Frank van der Lenden zijn vanuit Breda 6 dagen en nachten lang geld aan het inzamelen voor kinderen die sterven aan de gevolgen van longontsteking. Meer informatie over deze actie vindt op de website van Het Glazen Huis.
(Bron: ANP)