Ernst de Corte over zijn vader Jules: “zijn werk was heel onorthodox”
Publicatiedatum: 25 oktober 2021
Op 26 oktober 2021 begint bij MAX de podcastreeks De Corte Podcast, over liedjesschrijver/pianist Jules de Corte. In 2021 is het precies 25 jaar geleden dat hij overleed. Tijdens zijn leven is hij een vaste waarde op de Nederlandse en Belgische radio en podia. Wat maakt de muziek van Jules zo bijzonder? En leren we de man achter de klanken ook kennen door naar hem te luisteren? Wij vragen het zijn zoon, Ernst de Corte.
Terugkeer van Jules
Meer dan 3.000. Zoveel liedjes, zoals hij ze zelf altijd heeft genoemd, schrijft Jules de Corte. De meeste speelt hij in de radioprogramma’s waarvoor hij werkt, maar hij brengt zijn muziek ook uit op plaat. Zijn rijke oeuvre wordt met name in de jaren 50, 60 en 70 gekend door veel Nederlanders en Belgen, maar de afgelopen decennia klinken zijn klanken door een afnemend aantal geluidsboxen. Zonde, vindt zijn zoon Ernst. Daarom besluit hij – Ernst is zelf ook muzikant – een aantal jaar geleden om zelf op te gaan treden met de composities van zijn vader, want die mogen absoluut niet vergeten worden. “Zijn muziek was heel harmonisch en melodisch. Melodie is een beetje verdwenen uit de muziek van tegenwoordig; het is allemaal aangekleed met een hoop effecten en je kunt het amper nog meezingen.”
Onorthodox
De genialiteit van Jules’ muziek gaat volgens Ernst overigens veel verder dan alleen de prachtige melodieën en harmonieën. Het is eigenwijs, maar toch klopt alles altijd precies én ligt het altijd prettig in het gehoor. “Als je zijn muziek zou voorleggen aan een muzikant, dan zou diegene zeggen: ‘hè, wat doet-ie nou?’. Het is heel onorthodox. Er zit altijd wel een gek nootje in of een andere aparte muzikale wending die niet helemaal ‘volgens het boekje’ is, maar storend is het nooit”
Het aparte aan zijn muziek is dat het tegelijk onorthodox én heel klassiek is. Jules was gek op componisten als Schubert en liet zich ook inspireren door zijn werk. Wie Schubert kent en naar Jules’ muziek luistert, zal de overeenkomsten vast horen in het pianospel.
Teksten
Naast muzikaal, was Jules ook tekstueel enorm sterk. “Dat is een unieke combinatie, want dat zie je niet vaak”, vertelt Ernst. Net als zijn muziek, zitten ook zijn teksten vol onverwachte wendingen. Neem bijvoorbeeld de tekst van het nummer Toen ik nog klein was. Het refrein is als volgt:
Lieve kinderen, hi hi
Lieve kinderen, ha ha
Lieve kinderen, hier is hi
Lieve kinderen, daar is ha
En ze zeggen dat ik niet dansen kan
Maar ik kan dansen als een edelman
Maar in het laatste, en afsluitende refrein, verandert hij dit opeens naar:
Lieve kinderen, hi hi
Lieve kinderen, ha ha
Lieve kinderen, hier is hi
Lieve kinderen, niet in je neus peuteren
En ze zeggen dat ik niet dansen kan
Maar ik kan dansen als een edelman
Dit soort humoristische zijsporen zijn exemplarisch. Daarnaast zorgt de thematiek van de nummers dat de luisteraar hem goed leert kennen; hij heeft immers liedjes gemaakt over vrijwel elk onderwerp onder de zon. “Mijn vader schreef over allerlei zaken. Over maatschappelijke ontwikkelingen waar hij het niet mee eens was, maar ook over dingen die hem gewoon bezighielden en waar hij van hield. Zo was hij bijvoorbeeld gek op de natuur en vogels”, vertelt Ernst.
On(te)recht
Tijdens zijn leven wordt Jules weleens weggezet als een zeurpiet, omdat hij dus ook zingt over zaken waar hij het niet mee eens is en de moeilijke zaken des levens niet schuwt. Zo heeft hij bijvoorbeeld een nummer gemaakt over een jong meisje dat omkomt tijdens een ongeluk en laat hij regelmatig zijn afkeer van het kapitalisme doorklinken. Ernst vindt het weleens lastig dat vooral dit onterechte beeld bij mensen lijkt te beklijven. “Soms komen mensen na een voorstelling naar mij toe en vragen dan of mijn vader wel een vrolijke man was. Dat was hij absoluut. Het is alleen wel zo dat hij ook durfde te zingen over onderwerpen die sommige mensen misschien liever onbesproken laten. Hij draaide zijn hoofd nooit weg. ”
De combinatie tussen de humoristische en sterke teksten en prachtige muziek, maken de composities van Jules tot korte, muzikale kunstwerkjes. Muzikale kunstwerkjes die nog steeds fans aan zich weten te binden. Zo komen in de laatste afleveringen van De Corte Podcast 2 jonge fans van hem aan het woord die helemaal idolaat zijn van zijn werk. Ernst zelf is overigens ook terug te horen in de podcast; u hoort hem in aflevering 2 en 5.
Luistertip
Wilt u het werk van Jules de Corte (her)ontdekken? Ernst heeft de ultieme luistertip: “In het lied De wereld waar ik van droom komt alles samen. Hierin zit eigenlijk alles wat hij wilde zeggen.”
De Corte Podcast, vanaf 26 oktober 2021 te beluisteren op de podcastpagina van MAX Vandaag, de site van NPO Radio 4 en de bekende podcastplatforms. Op 26 oktober spreekt MAX-dj Daniel Dekker met Sander Zwiep over deze podcast in zijn programma Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur. U kunt het interview hier terugluisteren.