Naar cookieinstellingen
ouderen online

‘Er is meer hulp nodig om ouderen online verder te helpen’

Steeds meer zaken gebeuren online. De bank, de Belastingdienst, de zorgverzekering, u kunt het zo gek niet noemen of het gaat via een website of app. Jong en oud krijgt ermee te maken. Toch is er een relatief grote groep 55-plussers die nog niet digitaal vaardig is. En dat kan in de toekomst voor problemen zorgen.

Technologische ontwikkelingen

In onze digitale wereld is het een kunst om steeds op de hoogte te zijn van de laatste technologische ontwikkelingen. Die ontwikkelingen volgen elkaar in veel gevallen rap op, dus niet gek dat het moeilijk is om bij te houden. Dat geldt al helemaal voor ouderen. Hoewel uit recent onderzoek is gebleken dat zij de weg naar sociale mediakanalen steeds beter weten te vinden en ook graag gebruik maken van WhatsApp, is er nog steeds een grote groep die niet digitaal vaardig is.

Onderzoek

Die conclusie komt ook uit de onderzoeken die gedaan zijn door Netwerk Mediawijsheid, Universiteit Twente, SeniorWeb en het Nationaal Ouderenfonds. In totaal zijn er 3 onderzoeken gedaan. Onderzocht is de oorzaken en gevolgen van digitale ongelijkheid in Nederland, de manier waarop ouderen kijken naar de voor- en nadelen van technologie en de belangrijkste hulpvragen die worden gesteld.

Niet digitaal vaardig

Het onderzoek wijst uit dat 50,8 procent van de ondervraagde 55-plussers zichzelf niet digitaal vaardig vindt. Of in ieder geval niet voldoende. Deze groep 55-65 jarigen vormt volgens de onderzoekers een belangrijke aandachtsgroep. Het niet digitaal vaardig zijn van deze groep heeft ook invloed op de werkvloer. Werkgever en werknemer onderschatten dit gebrek.

Waar deze groep het meest moeite mee heeft op dagelijkse basis is het omgaan met cookies en advertenties, informatie zoeken en beoordelen (bijvoorbeeld nieuws), omgaan met apparaten zoals een smartphone (hier heeft een ruime meerderheid moeite mee), zelf content maken en delen en het vertalen van Engelse termen. Bekijk hier alle resultaten van het onderzoek.

Ouderen zijn enthousiast en sceptisch

Dat de techniek ons in de loop der jaren verder heeft gebracht is voor velen wel duidelijk. Ouderen zijn enthousiast als het gaat om het onderhouden van contacten, bijvoorbeeld het gebruik van WhatsApp en sociale media, het regelen van eenvoudige praktische zaken en het spelen van spelletjes. Toch zijn ouderen niet louter enthousiast. Ze zijn zelfs sceptisch. Ze voelen zich vaak gedwongen door instanties, omdat zij alleen online met hen contact kunnen krijgen. En de negatieve berichtgeving over phishing en privacy issues in de media, wekt niet veel vertrouwen.

Hulp vragen

Een groot deel van de ondervraagde ouderen vraagt hulp. Dit vragen zij doorgaans aan de (klein) kinderen, maar ook steeds vaker weten zij de weg naar professionele hulp te vinden. Toch is er nog een groep die niet makkelijk om hulp vraagt. De onderzoekers vinden dan ook dat er goed gekeken moet worden hoe de omgeving kan helpen en wat er in ons land veranderd moet worden om voor 55-plussers de digitale drempel te overwinnen.

Ambassadeur Jan Slagter:De samenleving digitaliseert en heeft een onmiskenbare plek ingenomen in ons dagelijks bestaan. Deze digitalisering vraagt om andere vaardigheden en kennis om mee te blijven doen. Daarnaast biedt het ook kansen om zo nog beter in contact te staan met familie, vrienden en bekenden. Digitaal vaardige ouderen zijn minder eenzaam, onafhankelijker en hebben zelf de regie.”

Week van de Mediawijsheid

Van 8 tot en met 15 november 2019 is het de Week van de Mediawijsheid. Want het wordt steeds belangrijker dat we nadenken over hoe we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? De oproep is om ouders, kinderen, opa’s, oma’s, vrienden, buren, verzorgers, leraren, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid van elkaar te laten leren en elkaar te helpen.

Grijs en Wijs

Op zaterdag 9 november 2019 wordt het Grijs en Wijs Mediafestival georganiseerd in Beeld en Geluid in Hilversum. Tijdens dit festival doen het Netwerk Mediawijsheid, samen met VodafoneZiggo, Samsung, SeniorWeb, Nationaal Ouderenfonds, de Bibliotheek, Stichting Digisterker en Beeld en Geluid, er alles aan om bezoekers te laten ervaren hoe digitale media het leven kunnen verrijken.

(Bron: Week van de Mediawijsheid)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.