Naar cookieinstellingen
de Bijenkorf 150 jaar

Documentaire 150 jaar de Bijenkorf geeft unieke inkijk in geschiedenis warenhuis

De landenacties, spraakmakende etalages, Drie Dwaze Dagen, Bob de Beer en levensgrote klimmende Pieten. Het iconische warenhuis de Bijenkorf bestaat 150 jaar. De documentaire 150 jaar de Bijenkorf vertelt het turbulente levensverhaal van de joodse ondernemersfamilie Goudsmit-Isaac vanaf 1870. Aan het woord komen de (achter)kleinkinderen van de oprichters, net als kleurrijke oud-werknemers als etaleur Ad van Dongen en inkoper Jaap Koster, huidig manager visual Els Lieshout-Den Dekker en store manager Rotterdam Eric van den Elshout. Ook vertelt Jan Hein Furnée, hoogleraar Europese culturele studies, over de rol van de Bijenkorf in de opkomst van het fenomeen winkelen.

Onderscheidend

Van woonaccessoires tot kleding, van sieraden tot taarten, van muziekinstrumenten tot een onsje rosbief: de Bijenkorf brengt regelmatig als eerste innovatieve of exotische producten naar Nederland. Het warenhuis onderscheidt zich van andere winkels met kunsttentoonstellingen, livemuziek, personal shoppers en kunstzinnige etalages onder creatieve leiding van bekende vormgevers.

Gloriedagen en tegenslagen

Voormalig etaleur Ad van Dongen en inkoper Jaap Koster vertellen over de gloriedagen, toen de wereld nog heel groot was en de Bijenkorf deze binnen handbereik bracht. Maar ook achter de schermen voert de directie tientallen jaren een onderscheidend beleid: het personeel ontvangt zorg, krijgt trainingen en gymles, en wordt geacht musea en concurrerende bedrijven te bezoeken. De Bijenkorf heeft tal van sociale en economische stormen doorstaan, inclusief de tegenslagen als gevolg van corona, waarbij de Bijenkorf voor het eerst in zijn bestaan de deuren moest sluiten.

Jan Slagter: “De Bijenkorf is in Nederland een waar instituut, het heeft de tand des tijds kranig doorstaan. Nu de Bijenkorf 150 jaar bestaat willen we dan ook graag bij MAX het verhaal achter dit warenhuis en de spraakmakende etalages laten zien, met name rond de feestdagen wanneer de Bijenkorf altijd extra uitpakt.”

Over de Bijenkorf

In 1870 opent de joodse ondernemer Simon Philip Goudsmit Magazijn De Bijenkorf aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Na zijn vroege dood zet zijn neef Arthur Isaac de zaak in fournituren voort. Vanwege de snelle groei is een grootschalige verbouwing nodig. De verkoop gaat door vanuit een tijdelijk noodgebouw aan het Damrak. De noodwinkel is zo’n succes dat de familie besluit er een groot warenhuis van te maken. In heel Europa schieten dergelijke ondernemingen als paddenstoelen uit de grond, maar Nederland loopt op dit gebied achter.

Uiteindelijk opent de Bijenkorf in 1914 de deuren van het statige pand aan het Damrak, waar het warenhuis tot op de dag van vandaag is gevestigd. Vanwege het grote succes volgt al snel uitbreiding naar andere steden. De beste architecten, zoals Willem Dudok en Piet Kramer, worden ingehuurd voor de bouw van nieuwe luxe warenhuizen in Den Haag en Rotterdam. Op de opening van de Bijenkorf Den Haag in 1926 kwamen maar liefst 20.000 bezoekers af. In datzelfde jaar werd ook de HEMA opgericht voor mensen met een lager inkomen.

Blik op de toekomst

Tijdens de Tweede Wereldoorlog breken zware tijden aan: in de meidagen krijgt de Bijenkorf in Rotterdam – een ontwerp van Dudok – een voltreffer. De joodse directieleden moeten al snel het veld ruimen, en er komt een Duitse bewindvoerder om de zaak over te nemen. Joodse werknemers worden niet alleen ontslagen, een groot deel van hen wordt ook afgevoerd en overleeft de oorlog niet. Voor hen zijn in diverse winkels speciale herdenkingsplaquettes aangebracht. In 1953 schenkt de Bijenkorf het beeld van Zadkine ‘Stad zonder hart’ aan Rotterdam. Zodra de oorlog voorbij is, richt de Bijenkorf de blik op de toekomst en weet op de puinhopen het warenhuis wederom tot grote bloei te brengen. Anno 2020 heeft de Bijenkorf zeven winkels in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Maastricht en Amstelveen en webshops in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

150 jaar de Bijenkorf is een samenwerking van Omroep MAX met research van Hendrina Praamsma en regie van Santje Kramer en is ingesproken door Huub Stapel.

De documentaire 150 jaar de Bijenkorf is te zien op zaterdag 26 december om 20.55 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.