Digitips over omgaan met accounts en tweestapsverificatie
Publicatiedatum: 1 oktober 2022
Elke maand geeft MAX Vandaag u handige tips over het gebruik van digitale media. Deze maand vertellen we u wat een account is en hoe u ermee omgaat, hoe u met Facebook en Google kunt inloggen bij bepaalde diensten en wat tweestapsverificatie inhoudt.
Wat is een account?
In de digitale wereld wemelt het van de accounts. Het geeft toegang tot een profiel met afgeschermde informatie. Hoe gaat u om met een account en wat is belangrijk om erover te weten? We zetten het op een rij.
Met Facebook- of Google-account inloggen bij diensten
Bij veel websites en apps kunnen gebruikers inloggen via een bestaand Facebook- of Google-account. Registreren is hierdoor niet nodig. Wat zijn de voor- en nadelen van deze inlogmethode?
Wat is tweestapsverificatie?
Tweestapsverificatie is een extra beveiliging. U kunt het bijvoorbeeld instellen om de online toegang tot gevoelige zaken, zoals internetbankieren, beter te beschermen.
Volgende maand vindt u weer nieuwe tips op MAX Vandaag. In de tussentijd ook nog meer lezen over de prullenbak in Windows leegmaken, verwijderde bestanden terugvinden of een NL-Alert instellen? Bekijk welke Digitips wij nog meer voor u hebben!
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Vanaf 1 oktober 2022 kunnen we alleen nog inloggen op Mijn Belastingdienst met de DigiD app of met een sms-controle. Voor inloggen op Mijn toeslagen geldt dit per 1 januari 2023. We kunnen dus niet meer inloggen met alleen onze gebruikersnaam en wachtwoord. De Belastingdienst adviseert degenen die geen mobiele telefoon hebben, een vaste telefoon te gebruiken ? Want ook met een vaste telefoon kan met met sms-controle worden ingelogd. Uit recente CBS cijfers komt naar voren dat een groot % van ouderen geen gebruik maakt van gsm telefoons. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84888NED en dus is aangewezen op vaste telefoons. Deze groep ouderen zal veel problemen krijgen met deze dienst. Veel van hen hebben al problemen met belastingformulieren, anderen hebben problemen met deze SMS service (ingesproken SMS bericht). Tegelijk is het niet mogelijk om bijvoorbeeld in de Bibliotheek hulp te vragen omdat de SMS code daar niet kan worden ontvangen. Kunnen jullie daar bij “tweestapsverificatie” ook eens aandacht aan besteden?