wachttijden in de zorg bespreken

Digitips over het ZorgDomein en wachttijden in de zorg opzoeken via Zorgkaart Nederland

Elke maand geeft MAX Vandaag u handige tips over het gebruik van digitale media. Deze keer vertellen we wat het ZorgDomein is, hoe een digitale verwijzing werkt en hoe u wachttijden in de zorg opzoekt via Zorgkaart Nederland.

Wat is ZorgDomein?

Papieren verwijzingen van artsen worden steeds vaker vervangen door een digitale versie via ZorgDomein. Eén van de belangrijkste functies van ZorgDomein is het versturen van verwijzingen en aanvragen voor onderzoeken. Patiënten vinden bij ZorgDomein alle informatie over de verwijzing. Bijvoorbeeld hoe ze een afspraak maken en hoe ze zich kunnen voorbereiden. In deze Digitip leest u er meer over.

Digitale verwijzing via ZorgDomein

Zorgverleners kunnen patiënten tegenwoordig naar elkaar doorverwijzen met een digitale verwijsbrief. Dat kan via ZorgDomein. De verwijsbrief naar een zorgverlener krijgt u dan niet meer fysiek in handen. Deze haalt u zelf digitaal op. Hoe dat werkt, leggen we hier verder uit.

Wachttijden in de zorg opzoeken

Hoelang moet u wachten op een behandeling en welk ziekenhuis in de regio is het snelst? Via Zorgkaart Nederland kunt u de wachttijden in de zorg opzoeken. Lees hier hoe u dat doet.

Volgende maand vindt u weer nieuwe tips op MAX Vandaag. In de tussentijd ook nog meer lezen over wanneer accu’s en opladers brandgevaarlijk zijn, wat het nieuwe iDeal is en de voor- en nadelen van wel of niet automatisch met wifi verbinden. Bekijk welke Digitips wij nog meer voor u hebben.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Yubi says:

    Om ZorgDomein te openen dient u via DigiD in te loggen en ontvangt een SMS code. Struikelblok is dan al dat bij de zorgverlener natuurlijk het mobiele telefoonnummer van de patient in zn systeem staat en niet dat van de mantelzorger of diegene die alle digitale zaken regelt voor de patient.
    Als diegene die voor paar slechtziende en daarom niet zo digitale alle adm. zaken regel loop ik daardoor regelmatig vast.
    Idem bij administratie bedrijf Infomedics.
    Bovendien heb ik gemerkt dat regelmatig in ontvangen mail bericht van ZorgDomein na opening alleen wordt gemeld dat ze nu ook …. service bieden of mogelijkheden hebben. Reclamerverhaal maar kost mij wel weer veel tijd om patient te vragen de door hen ontv. SMScode via App aan mij doortegeven om dit bericht te kunnen openen.
    Heb mijn eigen huisarts daarom verzocht deze ZorgDomein onzin niet meer toe te sturen.