Naar cookieinstellingen
emoji

Digitip: welke emoji gebruik ik wanneer?

Emoji’s kunnen de bedoeling van tekstberichten verhelderen, maar hun betekenis is niet altijd even duidelijk. We gaan in op de betekenissen én de valkuilen.

Emoji’s

Wie via Whatsapp, Facebook Messenger of e-mail communiceert komt vast wel eens emoji’s tegen. Wat wordt er met die smileys en andere icoontjes bedoeld? En wanneer gebruikt u ze?

Non-verbale communicatie met emoji’s

Onbewust gebruiken mensen veel non-verbale communicatie om elkaar te begrijpen. Maar handgebaren of bepaalde blikken ontbreken als we elkaar wel spreken maar niet zíen, zoals bij chats, mails en andere tekstberichten. Emoji’s vervangen (enigszins) die signalen. Een lachend gezichtje bij een sarcastische grap bijvoorbeeld, verduidelijkt dat het als geintje bedoeld is.

Wel of geen emoji?

Niet iedereen gebruikt emoji’s even vaak of op dezelfde manier. De één gebruikt ze om een bericht op te leuken, de ander om minder woorden te hoeven typen. Weer een ander gebruikt ze om zeker te weten dat het bericht overkomt zoals bedoeld. Regels zijn er niet. Wel is het verstandig om terughoudend te zijn in een professionele of officiële context. Het gebruik van emoji’s kan wat onserieus overkomen.

Miscommunicatie door emoji’s

Emoji’s komen oorspronkelijk uit Japan. Daar bestonden in 1999 al de eerste pictogrammen om in tekstberichten te plaatsen. Emoji’s zijn overgewaaid naar westerse landen toen grote Amerikaanse bedrijven zoals Apple en Google ook populair wilden worden in Japan. Ze zagen dat emoji’s daar veel gebruikt werden en besloten ze ook te integreren in hun diensten. De Japanse emoji’s waren echter niet leesbaar voor westerse besturingssystemen, dus moesten de bedrijven elk hun eigen set emoji’s maken. Zo komt het dat emoji’s er, ook nu nog, niet in alle systemen hetzelfde uitzien of überhaupt zichtbaar zijn. Dat een emoji er bijvoorbeeld op een Huawei-smartphone anders uitziet dan op een iPhone, is soms al genoeg om verwarring te veroorzaken.

Gelukkig zijn er jaarlijks updates. Dan komen er meestal nieuwe emoji’s bij en worden verwarrende emoji’s aangepast of verwijderd.

Emoji’s uit andere culturen

Dat de emoji’s zijn overgenomen uit een andere cultuur, wordt ook duidelijk door de betekenis van sommige emoji’s. Zo is het pictogram van een lachende drol 💩 wel grappig, maar het betekent voor Nederlanders niet echt iets.

In Japan is de emoji-drol een symbool voor geluk. Dit komt voort uit een woordgrapje. Het Japanse woord voor poep begint namelijk met dezelfde klank als het woord voor geluk. Ontwerpers hebben de drol een lachend gezichtje gegeven, om ook voor niet-Japanners duidelijk te maken dat de drol als positief signaal bedoeld is.

Zo zijn er wel meer emoji’s die vaak anders gebruikt worden dan hoe ze oorspronkelijk bedoeld zijn:

‘Gevouwen handen’

De oorspronkelijke betekenis van de emoji met 2 handpalmen tegen elkaar 🙏 is ‘alsjeblieft’ of ‘dankjewel’. Westerse gebruikers zien deze emoji echter vaak aan voor een high five of voor bidden.

‘Slaperig gezicht’

Wat misschien een traantje 😪 lijkt, was eigenlijk bedoeld als een belletje snot. In de Japanse manga en anime tekenkunst duidt de snottebel op slaap. Doordat de snottebel op een traan lijkt wordt deze emoji toch vaak gebruikt om verdriet of onvrede uit te beelden.

De meest gebruikte emoji’s

Emoji’s worden vooral gebruikt om gevoelens en gezichtsuitdrukkingen over te brengen. Dat zien we terug in welke emoji’s het meest gebruikt worden. De top 5 emoji’s vertolken namelijk allemaal een emotie. De top 5 komt voort uit het Nationaal Emoji Onderzoek 2018, dat alle openbaar geplaatste emoji’s van dat jaar op Twitter onderzocht heeft.

#1: Tranen van vreugde

Veruit de meest gebruikte emoji is ’tranen van vreugde’. 😂 De emoji stelt een gezichtje voor dat zó hard moet lachen dat het tranen in de ogen krijgt. Hij vergezelt dan ook meestal een blije, grappige boodschap. Echter, door de traantjes is het makkelijk dit icoontje aan te zien voor een huilend gezichtje. Pas dus op als u een emoji zoekt bij een berichtje als bijvoorbeeld iemand zijn arm heeft gebroken.

#2: Blozend poppetje

Het blozende poppetje met ‘lachende ogen’, 😊 zoals de makers het omschrijven, vertolkt blijdschap en warme, positieve emoties.

#3: Het hartje

Het klassieke rode hart ❤️ wordt gebruikt om aan te geven dat iets leuk is (vergelijkbaar met een ‘like’). Een hartje kan romantisch bedoeld zijn, maar ook vriendschappelijk.

#4: Duim omhoog

Het duimpje 👍 kennen we allemaal wel van de Like-knop op Facebook. Gebruik ‘m om aan te geven dat iets leuk is of dat u het ergens mee eens bent.

#5: Hartvormige ogen

De betekenis van het poppetje met hartjes als ogen 😍 is vergelijkbaar met het hartje. Gebruik het om waardering of liefde uit te spreken.

Onbedoelde betekenis van emoji’s

Makers kunnen een heleboel icoontjes bedenken, maar op het moment dat ze in handen zijn van het grote publiek gaan ze soms hun eigen leven leiden. Sommige emoji’s hebben (vooral onder jongeren) een hele eigen betekenis gekregen:

De nagellak emoji
De nonchalance van het nagels lakken 💅 heeft de bijbetekenis ‘nou en’ gekregen. Lekker achteloos de nagels lakken betekent dat het u niets kan schelen.

De aubergine
Het is een beetje schunnig, de aubergine-emoji 🍆 wordt vaak gebruikt als symbool voor het mannelijke geslachtsdeel.

De perzik
De emoji van de perzik 🍑 staat voor billen, het vrouwelijke geslachtsdeel of wordt gebruikt voor andere seksuele subtekst.

De honingbij
Gebruikt uw (klein)kind op sociale media vaak de honingbij-emoji? 🐝Dan is er een grote kans dat hij/zij fan is van de populaire zangeres Beyoncé. Haar koosnaampje is ‘Queen Bey’, vrij vertaald: bijenkoningin.

Vuur
Uiteraard kan het icoon voor vuur 🔥 gebruikt worden om aan te duiden dat iets warm is. Onder jongeren betekent het vaak ook dat ze iets tof, cool, of vet vinden. Dit komt van het Engelse modewoord ‘lit’ waarmee gezegd wordt dat iets leuk is, maar het betekent eigenlijk ‘aangestoken’.

De croissant
Een beetje vergezocht, maar wel grappig: de croissant 🥐 wordt online ook wel gebruikt om aan te geven ‘pro Europa’ te zijn als het gaat over Brexit.

Typografische weergave

Zelfs als het programma waarmee u een tekstbericht stuurt geen emoji’s beschikbaar heeft, kunt u gezichtjes sturen. U kunt dan terugvallen op een typografisch weergave van een gezichtje. Denk aan de knipoog ; -) (Kantel uw hoofd naar links als u de knipoog niet ziet).

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.