Digitip: wat is een account?
Publicatiedatum: 1 oktober 2022
In de digitale wereld wemelt het van de accounts. Wat is een account precies en wat is belangrijk om erover te weten?
Afgeschermde informatie
Een account geeft toegang tot een profiel met afgeschermde informatie. Na opgave van een gebruikersnaam en het wachtwoord zijn de gegevens toegankelijk. Een account is eigenlijk een digitaal slot en het wachtwoord de digitale sleutel. Zolang u het wachtwoord aan niemand geeft, hebben andere personen geen toegang tot het account. Dat is maar goed ook, want een accountpagina bevat meestal privégegevens.
Veel apps en websites werken met accounts. Denk bijvoorbeeld aan webshops, banken, verzekeraars, online videodiensten, sociale media en overheidsinstanties. Mensen kunnen bij een app of website zelf een account aanmaken. Kies hierbij een gebruikersnaam en wachtwoord. Ook computers, tablets en smartphones hebben accounts. Hierdoor kan alleen de rechtmatige eigenaar (en eventueel gezinsleden) deze apparaten gebruiken.
Via een apart inloggedeelte op een website of in een app hebben gebruikers toegang tot hun account. Na opgave van een gebruikersnaam en wachtwoord verschijnt het profiel. Organisaties koppelen vaak het woordje ‘Mijn’ aan deze accountpagina, bijvoorbeeld Mijn SeniorWeb, MijnOverheid, Mijn Belastingdienst, Mijn Ziggo en Mijn Univé.
Wat zit er in een account?
Een account kan allerlei informatie bevatten. Dat is afhankelijk van de website of app waar de gebruiker zich heeft geregistreerd. Er zijn verschillende soorten accounts. Een account bij een verzekeraar toont bijvoorbeeld alle lopende polissen. Koopt iemand iets in een webwinkel, dan vraagt diegene in het account de verzendstatus op. Accounts van banken bevatten zeer gevoelige financiële informatie. Kortom, accounts van uiteenlopende organisaties verschillen nogal van elkaar.
Een account bevat meestal diverse persoonlijke gegevens, zoals naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mailadres en rekeningnummer. Zo weet de overheidsinstantie, verzekeraar of webwinkel precies wie u bent. Gebruikers kunnen persoonlijke gegevens in hun account zelf aanpassen. Dat is onder andere handig na een verhuizing of scheiding.
Account en profiel
Veel mensen halen de begrippen account en profiel door elkaar. Begrijpelijk, want deze woordjes zijn erg met elkaar verbonden. Een account bestaat altijd uit een gebruikersnaam en wachtwoord en is een manier om toegang te krijgen.
Zodra iemand met een account bij een website of app inlogt, verschijnt het profiel. Dat heet ook wel profielpagina of accountpagina. Dit profiel is afgeschermd voor andere gebruikers. U vindt hier allerlei persoonlijke gegevens en instellingen.
Aanmelden of inloggen
Als iemand ergens een account bezit, hoeft diegene zich niet opnieuw te registreren om toegang tot een website te krijgen. Er is tenslotte al eerder een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt. Zoek op de website of in de app dan naar het inloggedeelte. Nog geen account? Ga dan naar het aanmeldgedeelte. Vul vervolgens het registratieformulier in.
Het verschil tussen inloggen en aanmelden is op sommige websites onduidelijk. Let daarom goed op en voorkom dat u nietsvermoedend een 2e account aanmaakt. Weet u het wachtwoord niet meer? Vaak is het mogelijk om vergeten inloggegevens te herstellen. Klik dan ergens bij het inloggedeelte op Wachtwoord vergeten. U ontvangt daarna meestal een e-mail met een link. Klik op deze link en stel een nieuw wachtwoord in.
Verplicht of vrijblijvend account
Bij veel organisaties is een account min of meer verplicht. Zo is bankieren zonder computer, tablet of smartphone bijna niet meer mogelijk. Ook overheidsorganen stimuleren het gebruik van een account, zoals de Belastingdienst en Toeslagen. Dien op die manier onder meer een belastingaangifte in of stuur een wijziging door.
Accounts maken het leven gemakkelijker, omdat uw persoonlijke gegevens meteen beschikbaar zijn. Dat voorkomt veel administratieve rompslomp en bezoekjes aan allerlei (financiële) instellingen. Toch wilt u misschien niet bij elke organisatie of elk bedrijf een account aanmaken. Bijvoorbeeld wanneer u eenmalig iets in een webwinkel bestelt. Bij bepaalde webshops kunnen klanten ook zonder een account producten kopen. Vul in dat geval een online bestelformulier met al uw gegevens in. Koopt u over een tijdje weer iets bij dezelfde winkel? U vult dan weer het volledige bestelformulier in. Met een account gaat online shoppen bij dezelfde webwinkel sneller.
Standaardwachtwoord
Soms geven organisaties hun klanten een standaard-gebruikersnaam en -wachtwoord. Bedrijven sturen deze inloggegevens meestal per brief of e-mail. Wees in dat geval alert. Oplichters sturen in naam van bekende bedrijven of banken namelijk geregeld valse brieven en nepmails. Zij proberen mensen naar een nagemaakte website te lokken. Bijvoorbeeld om persoonlijke of financiële gegevens te stelen. Neem bij twijfel eerst contact op met de betreffende instantie.
Weet u zeker dat de ontvangen inloggegevens betrouwbaar zijn? Log hiermee dan in en krijg toegang tot uw persoonlijke profiel. Verstandig is om het standaardwachtwoord meteen te wijzigen. Een zelfbedacht wachtwoord is namelijk veiliger dan het wachtwoord van een organisatie. U weet dan tenminste zeker dat u als enige de inloggegevens bezit. Zoek daarom binnen het account naar de optie om het (standaard)wachtwoord te wijzigen.
(Bron: SeniorWeb. Foto: Shutterstock)
Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.