Naar cookieinstellingen
Digitip

Digitip: vliegtickets kopen via internet

Online een vliegticket zoeken en boeken, het klinkt zo simpel. Maar dat kan nog weleens tegenvallen. We zetten op een rij waar u op moet letten.

Wel of niet online boeken?

Wanneer is online boeken een aanrader? Dat hangt van u af, maar ook van het type reis. Een vlucht naar Barcelona boeken kan bijvoorbeeld prima online. Het is namelijk een korte vlucht binnen Europa, naar een grote luchthaven. U kiest op welk vliegveld u wilt vliegen en u kijkt wat de prijzen zijn. U zorgt zelf voor een trein- of buskaartje om vanaf het vliegveld verder te komen. Ook als u flexibel bent in uw reisdagen is online boeken uitstekend te doen.

Heeft u echter aanvullende wensen, bent u minder valide of reist u met iemand die extra zorg of begeleiding nodig heeft? Of vliegt u in meerdere etappes of meerdere vluchten achter elkaar, bijvoorbeeld voor een langere reis? Laat u dan bijstaan door iemand van een (gespecialiseerd) reisbureau.

Goedkope maatschappijen

Veel mensen komen voor korte vluchten uit bij een goedkope maatschappij zoals Ryanair of Transavia. Die maatschappijen hebben de diensten die horen bij het vliegticket, maximaal uitgekleed. U betaalt voor de stoel waar u in komt te zitten en voor de rest kost alles extra geld. Bagage meenemen in het ruim (geen handbagage) kost geld, iets te eten en te drinken onderweg ook. Naar de wc gaan is wel gratis. De stoelen zijn krap en er is weinig of geen entertainment. Doorgaans bieden de maatschappijen minder gratis service naarmate de vlucht goedkoper is. Het is aan u of u het ervoor over hebt.

Vergelijkingssites

U kunt alle websites van de vliegmaatschappijen afgaan voor het vinden van de goedkoopste tickets, maar efficiënt is dat niet. Er bestaan websites die het aanbod van meerdere bedrijven doorzoeken en u een overzicht geven van de kosten en de vluchttijden. Er bestaat geen beste vergelijkingssite is uit onderzoek gebleken. SeniorWeb licht er 2 sites uit die zij zelf kennen en betrouwbaar achten:

Skyscanner heeft veel mogelijkheden en is betrouwbaar. Vul in waar u heen wilt vliegen en vanaf waar (u kunt een plaats invullen, maar ook bijvoorbeeld Nederland, België of Duitsland) en geef de gewenste reisdatum op. De prijzen worden meteen getoond. Handig is ook het overzicht van de hele maand. U ziet op welke dag de vlucht het goedkoopst is. Schikt die dag u en klikt u hem aan, dan ziet u ook wat er mogelijk is voor de terugreis. De site is gratis en krijgt inkomsten van vliegmaatschappijen die per boeking een klein bedrag overmaken aan de site. Het boeken gaat niet via Skyscanner, de site verwijst u door naar de aanbieder van vliegtickets. Ook een handige site is Tix. Die site werkt op vergelijkbare manier. Het voordeel is dat u een groot aanbod heeft en de beste keus kunt maken.

Reistijd

Als een aanbieding heeft gevonden, zijn er meer zaken dan alleen de kosten van het ticket die belangrijk zijn. Denk aan de vertrek- en aankomsttijden. Zijn die gunstig? Voor een korte stedentrip is een aankomst laat in de avond bijvoorbeeld niet aantrekkelijk. U moet een aantal uren voor vertrek op de luchthaven zijn. Is die goed bereikbaar op het gewenste tijdstip? Heeft u een overstap en zo ja, hoelang moet u dan wachten op het tussenstation? Neem deze aspecten ook mee bij uw keuzeproces.

Bijkomende kosten

Tijdens het boeken van vliegtickets komen er vaak ineens nog allerlei extra kosten bij. Denk aan administratiekosten, boekingskosten, toeslagen en kofferkosten. In Nederland is het verplicht dat alle extra kosten duidelijk worden weergegeven, zodat u weet waar u aan toe bent. De meeste aanbieders houden zich hier inmiddels aan.

Het is wel zaak goed te lezen, ook de kleine lettertjes. Zo kan er een reisverzekering worden aangeboden bij een ticket. Soms staat die optie standaard aangevinkt. Wilt u de verzekering niet, dan moet u de optie uitvinken. Schrijf desnoods op wat de kosten in uw ogen zouden moeten zijn en vergelijk op elk punt van uw boeking of het nog klopt.

Tips

Boek tijdig. Tickets worden meestal niet goedkoper naarmate de vertrekdatum nadert. Tickets naar populaire bestemmingen zijn schaars en worden juist duurder als u te lang wacht.
Boeken doet u het best op een desktop of laptop. Boekingen via een tablet gaan niet altijd goed, omdat niet alle invulformulieren van alle maatschappijen al helemaal aangepast zijn voor de iPad of andere tablet.

Bagage meenemen

Reist u met koffers of heeft u alleen handbagage? Er worden speciale trolleykoffers verkocht die precies de afmetingen hebben die zijn toegestaan in een vliegtuig. Handbagage is over het algemeen gratis mee te nemen. Wilt u daarnaast ruimbagage mee, zoals 1 of meerdere koffers? Let dan goed op de bepalingen van uw vliegmaatschappij. Doorgaans geldt er 1 koffer per persoon (soms tegen bijbetaling) met een maximaal gewicht van bijvoorbeeld 15 kilo. Exacte informatie staat op de website van uw vliegmaatschappij.

Volledige naam gebruiken

Als u een ticket boekt, moet u altijd de namen invullen zoals die in uw paspoort staan. Iemand die Hendrikus heet en Dirk als roepnaam heeft, moet dus als Hendrikus op het ticket staan. Doet u dat niet, dan is uw ticket niet geldig. Bij sommige maatschappijen kan het (tegen betaling) gewijzigd worden. Maar vaak kan dat niet en moet u een nieuw ticket boeken en daar weer de volle mep voor betalen. Altijd het paspoort erbij houden dus.

Bellen

Komt u er niet uit? De meeste bedrijven zijn ook telefonisch te bereiken. Dat gaat vaak wel via betaalnummers, soms in het buitenland. De bedrijven zien het liefst dat u digitaal contact opneemt, maar opbellen is doorgaans ook mogelijk.

Online inchecken

U heeft geboekt en u heeft daarvan een bevestiging gekregen. Dan is het vaak de bedoeling om online in te checken. Daarmee bevestigt u naar de maatschappij toe dat u echt mee gaat vliegen en kiest u soms zelfs uw eigen zitplaats uit. Online inchecken doet u voorafgaand aan de reis. Per maatschappij verschilt wanneer dat kan, soms een week voor vertrekdatum, soms korter. Vaak is het mogelijk u en uw reisgezelschap al voor de heen- en terugvlucht in te checken. U heeft daarvoor uw paspoort nodig en de gegevens op de bevestiging.

U logt in op de site die in uw bevestiging staat. U vult de reisgegevens in en uw persoonlijke gegevens. Dan kunt u vaak uw stoel uitkiezen.
U krijgt over het algemeen na het online inchecken uw instapkaart(en) toegemaild of per post. Als u ze per mail krijgt, moet u ze zelf afdrukken. Heeft u geen printer, vraag dan iemand om hulp of bezoek een copyshop.
Voor de terugreis kunt u meestal tegelijk al inchecken. Soms kan dat niet, kan het bijvoorbeeld pas enkele dagen voor uw terugvlucht. U kunt dan via een internetcafé op uw bestemming inchecken. Kies er 1 waar u kunt printen.
Is dat niet mogelijk, dan kunt u ook op de luchthaven inchecken. Controleer goed of dat mogelijk is voor uw luchtvaartmaatschappij. Goedkopere maatschappijen willen vaak dat u online incheckt.

Op het vliegveld

Als u koffers meeneemt, moet u dat opgeven tijdens uw boeking en het online inchecken. Lang niet altijd kunt u de koffers ook daadwerkelijk al inchecken. Daarvoor moet u dus naar de balie op de luchthaven of als dat er is, het afgeefpunt. Daar wordt de koffer gewogen en krijgt die zo’n speciaal label met de codes van de luchthavens en uw naam. Ook hier handelt elke maatschappij het op een andere manier af.

Bent u online ingecheckt en reist u met alleen handbagage? Dan hoeft u niet naar de incheckbalie en kunt u meteen doorlopen naar de douane. Dat scheelt veel tijd en is de reden dat sommige mensen op een korte reis alleen handbagage meenemen. De rijen voor de balies zijn vaak lang en als u ze kunt overslaan en weinig meeneemt, is dat een verstandige manier om tijd te besparen.

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.