Naar cookieinstellingen
112NL-app

Digitip: snellere noopoproep met 112NL-app

Vraag noodhulp via de 112NL-app. Politie, ambulance of brandweer weet u zo sneller te vinden, want de app geeft automatisch uw locatie door. Ook handig als u niet kunt praten.

112-app bij moeite met spreken of horen

Bij een noodgeval belt u natuurlijk 112. Dat kan nu ook via de app 112NL. Het handige van deze app is dat hij alvast wat informatie over u doorgeeft aan de meldkamer. De app verstuurt automatisch uw locatie. Zo weten hulpdiensten sneller waar ze moeten zijn. Wie moeite heeft met spreken of horen kan dit in de app aangeven. Degene in de meldkamer start dan een chat zodat u via tekstberichten hulp kunt vragen. En prettig voor wie de Nederlandse taal niet (helemaal) beheerst: de app kan ook vertalen.

112NL instellen

De 112NL-app is beschikbaar voor iPhones met iOS 14 of hoger en smartphones met Android vanaf versie 6.0. Bij het 1e gebruik moet u de app instellen.

  • Download de app 112NL uit de Play Store (Android) of App Store (iPhone/iPad).
  • Open de app 112NL.
  • Tik op Start.
  • Typ uw telefoonnummer en tik op Verifieer. Let op: als de Verifieerknop grijs blijft en niet blauw kleurt, dan is het ingevoerde telefoonnummer onjuist. Zorg dat u geen ‘0’ typt na +31. Is uw nummer 0612345678 dan typt u 612345678.
  • In een sms ontvangt u een code. Neem deze over in de 112NL-app. Mogelijk hoeft u deze stap niet te zetten en verifieert uw telefoon het nummer automatisch.
  • Typ naam en achternaam en tik op Volgende.
  • Kies eventueel in welke taal u wilt chatten. Tik op de standaardtaal en kies een andere taal.
  • Als de taal is gewijzigd, komt onder ‘Vertaal chat’ automatisch ‘Ja’ te staan.
  • Tik op Volgende.
  • Geef aan of u moeite hebt met horen of spreken. Tik daarvoor op Ik heb geen problemen met horen en spreken. Kies een optie en tik op Volgende.
  • Geef de app toegang tot bellen, locatie en notificaties (meldingen). Anders werkt de app niet optimaal in geval van nood:
  • Tik op een Android-toestel op het schuifje achter ‘Direct bellen’ en op Toestaan. Op de iPhone is deze optie er niet.
  • Tik op het schuifje achter ‘Locatie’. Tik op Tijdens gebruik van de app (Android) of Bij gebruik van app (iPhone).
  • Tik eventueel op het schuifje achter ‘Notificatie’ als deze niet aan staat.
  • Voor Android: Tik op Instellingen en op het schuifje achter ‘Meldingen weergeven’. Tik linksboven op het pijltje terug.
  • Voor iPhone: Tik op Sta toe.
  • Tik op Opslaan.

Er volgt een uitleg over hoe chatten (tekstberichten uitwisselen) via de app werkt. Lees de uitleg en tik steeds op Volgende.

Noodoproep via 112NL

In het midden van het scherm staat uw locatie aangegeven, met daarbij de nauwkeurigheid. Bijvoorbeeld “11 meter”. Vanuit de app kunt u gelijk aangeven welke dienst u nodig heeft: politie, ambulance of brandweer. Weet u het even niet, kies dan gewoon Bel 112.

  • Tik in een noodsituatie op één van de rode belknoppen. U belt dan naar 112. Automatisch stuurt de app uw gegevens door.
  • U ziet nu eerst een uitlegscherm over communiceren via de chat. Tik op Bel 112.
  • Tik op een iPhone nogmaals op Bel 112. Tik op een Android-toestel op de groene belknop.
  • Iemand van de meldkamer neemt op. Als het gesprek moeizaam verloopt, start die persoon een chat. U kunt zelf geen chat starten.
  • Keer terug naar de 112NL-app en tik op tabblad Chatten.
  • U kunt pas typen als u bericht krijgt dat de chat is gestart. Dit kan even duren.
  • Een bericht sturen? Tik onderaan op Bericht… en typ een boodschap. Tik op het pictogram van een papieren vliegtuigje om te versturen.
  • Degene in de meldkamer typt in het Nederlands terug. Een eventuele vertaling staat onder het Nederlandse bericht.

Instellingen veranderen

Instellingen van de app, die u in het begin heeft gedaan, kunt u altijd wijzigen.

  • Tik rechtsboven op ‘Instellingen’, het pictogram van een tandwiel.
  • Tik op Persoonlijke gegevens.
  • Tik op wat u wilt wijzigen, bijvoorbeeld Telefoonnummer. De taal wijzigen? Tik op Chat > Voorkeurstaal.

Meer informatie

Nog een specifieke vraag over de 112NL-app, bijvoorbeeld over privacy? Kijk eens bij de veelgestelde vragen.

Elke maand geeft MAX Vandaag u handige tips over het gebruik van digitale media. Bekijk welke Digitips wij nog meer voor u hebben.

(Bron: SeniorWeb. Foto: Shutterstock)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.