Naar cookieinstellingen
profielfoto

Digitip: goede profielfoto maken voor sociale media

Bij een profielfoto voor socialemedia-sites zoals Facebook zijn er geen échte voorschriften, maar wel richtlijnen voor een goede profielfoto.

Eerste indruk

Neutrale blik, mond gesloten en recht in de camera kijken. Het zijn zomaar wat voorbeelden van regels waaraan een officiële pasfoto moet voldoen. Bij socialemedia-sites zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn er geen échte voorschriften, maar wel richtlijnen voor een goede profielfoto. Een profielfoto voor sociale media is openbaar. Iedereen, dus niet alleen uw netwerkcontacten, kan deze foto zien. Denk dus goed na wat u wilt uitstralen. Er is maar 1 kans om een eerste indruk te maken. Dus wordt het die van een vrolijke Frans of een chagrijnige Sjaan?

Welk netwerk?

Niet alle sociale netwerken zijn hetzelfde. Is het een zakelijke omgeving of een (h)echte vriendenclub? Uw Facebookcontacten bestaan vaak uit vrienden en kennissen uit het dagelijks leven, (oud-)collega’s en daarnaast misschien nog wat mensen die u online bent tegengekomen. Op Twitter en Instagram is het percentage ‘onbekenden’ een stuk groter. En op LinkedIn treft u vooral zakelijke contacten aan. Houd hier rekening mee bij de keuze van een foto. Dus wel een vakantiekiekje op Facebook, maar liever niet op LinkedIn.

Wat of wie staat erop?

Zorg voor een profielfoto waar u zelf op staat. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Er zijn nog genoeg mensen die een foto van hun huisdier plaatsen, of met een ander persoon erbij. Op deze manier is niet meteen duidelijk van wie het account is. Niet doen dus! Tenzij u iets te verbergen heeft of heel graag met uw huisdier of kleinkind (vraag dan wel om toestemming van de ouder) op de foto wilt. Maar dit soort foto’s kunt u bijvoorbeeld bij Facebook beter gebruiken als omslagfoto. Deze is ook openbaar en biedt veel meer ruimte.

Ook hier is een verschil per netwerk: op Instagram en Twitter vindt niemand het erg als u géén zelfportret als profielfoto gebruikt. Op LinkedIn en andere professionele netwerksites daarentegen kunt u veel contacten wel vergeten als u geen profielfoto van uzelf gebruikt.

Gebruik ook geen foto’s waar duidelijk is dat er iemand anders afgesneden is. Connecties gaan zich afvragen wie er is afgesneden en waarom. Is het een ex-partner? Een vriendin waar u inmiddels bonje mee heeft?

Kwaliteit en formaat

De meeste netwerksites werken met vierkante profielfoto’s. De meeste camera’s maken echter foto’s in een verhouding van 2×3 of 3×4. Om een vierkante foto te krijgen, moet er dus een stuk af. Dit wordt weliswaar automatisch gedaan bij het selecteren van de foto, maar kies dus wel een foto waar nog iets af kan. Geen zin om bij te snijden? Stel de camera tijdens het maken van de foto in op vierkant en u heeft direct het ideale formaat.

Perfecte foto

Zorg voor voldoende (natuurlijk) licht bij het maken van een foto en fotografeer vanuit een voordelige hoek. Van onderaf fotograferen is uit den boze: zo heeft u gegarandeerd een onderkin. Met een zonnebril op een profielfoto kan eigenlijk ook niet met goed fatsoen. Een rustige achtergrond doet ook wonderen; bovendien hoeft niet iedereen de rommel in de kamer te zien.

‘Zelf doen of laten doen?’, dat is de vraag. Een selfie is leuk en u heeft de regie. U weet precies hoe u op de foto komt en wanneer u afdrukt. De touwtjes uit handen geven en iemand anders de foto laten nemen kan ook en levert soms onverwachte en spontanere beelden op. Misschien blijkt uw ‘slechte kant’ wel uw beste!

De perfecte foto is leuk om te zien, maar is ook technisch goed. Het beeld is scherp en heeft voldoende pixels. Gelukt? Dan bent u nog niet klaar: Facebook comprimeert foto’s boven 100Kb, waardoor de kwaliteit achteruit gaat als deze eenmaal online staat. Houd beelden dus klein en bewaar ze eventueel in png-formaat. Eén van de grote voordelen van png ten opzichte van jpg is, dat het ‘lossless’-compressie gebruikt, waardoor er geen kwaliteitsverlies is.

Alternatieven

Zin in iets anders? Met een tijdelijke profielfoto of Facebook kunt u de foto na een bepaalde periode laten verlopen. Wanneer deze tijdelijke profielfoto is verlopen, wordt uw profielfoto automatisch teruggezet naar de vorige profielfoto. Leuk tijdens een verjaardag of op een andere bijzondere dag. Een andere optie is bewegend beeld: met een profielvideo voegt u maximaal 7 seconden beeld toe aan uw openbare profiel.

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.