Digitip: bloggen, vloggen, snappen en meer: wat is het?
Publicatiedatum: 1 november 2019
Onder jongeren zijn termen als bloggen, vloggen en snappen inmiddels heel normaal. Benieuwd wat deze termen inhouden? Leer ook de betekenis van dergelijke moderne woorden kennen via deze Digitip.
Bloggen
Jongeren hebben het vaak over bloggen. Dat betekent het schrijven van een online artikel. Een zogeheten blog verschijnt dus altijd ergens op internet. Veel bloggers publiceren het online artikel op een persoonlijke website. Men noemt zo’n website dan een weblog. Als iemand de weblog dagelijks met persoonlijke verhalen bijhoudt, is het in feite een openbaar dagboek.
Microbloggen
Wanneer iemand gaat microbloggen, publiceert diegene korte tekstberichten op internet. Die berichten gaan meestal over actuele onderwerpen. Veel mensen gebruiken hiervoor Twitter. De korte berichten die op deze internetdienst verschijnen heten tweets. Het publiceren van berichten op Twitter wordt ook wel twitteren genoemd.
Vloggen
Bij televisieprogramma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws komen regelmatig vlogs van bekende Nederlanders voorbij. Een vlog is een afkorting van ‘video weblog’. Met de selfiecamera van een smartphone neemt de hoofdpersoon zichzelf op. Wanneer iemand gaat vloggen legt diegene meestal iets uit of doet diegene ergens verslag van. Kijkers krijgen bijvoorbeeld een indruk van wat iemand in het dagelijks leven allemaal doet. Vloggers en vlogsters (vrouwen) gebruiken vaak social media om het filmpje te publiceren. Denk aan Facebook of Instagram. Ook belanden er veel vlogs op YouTube. Met ruim 2 miljoen volgers op YouTube is Enzo Knol een populaire vlogger onder jongeren.
Podcast
Een podcast is een opgenomen audiofragment waarin 1 of meerdere personen iets vertellen. Deze audio-uitzending kan over van alles gaan. Een podcast staat altijd op internet. Geïnteresseerden bepalen zelf wanneer ze het fragment beluisteren. Bekende media als NPO Radio 1, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Nu.nl bieden podcasts aan. Daarnaast bestaan er ook talloze podcasts over specifieke hobby’s. Mensen kunnen met een app op een smartphone hun eigen podcast opnemen.
Snappen
De jongste generatie gebruikt hun smartphone om te ‘snappen’ (spreek uit als sneppen). Dat is het plaatsen van een foto of video op de app Snapchat. Net als Facebook en Instagram is Snapchat een sociaal netwerk. Jongeren van over de hele wereld delen massaal video’s en foto’s. Zij kunnen deze beelden versieren met tekstjes en animaties. Deze zogenoemde snaps zijn voor de ontvangers tijdelijk te zien. De tekstberichten en het beeldmateriaal verdwijnen binnen 24 uur van Snapchat.
Influencers
Influencers zijn invloedrijke personen die op social media soms wel honderdduizenden volgers hebben. Een influencer is kortweg een trendsetter. Veel jongeren laten zich in hun koopgedrag beïnvloeden door influencers die zij bewonderen. Een succesvolle influencer krijgt vaak geld om bepaalde producten te promoten. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld mode, gezond eten en make-up. Influencers zijn met name actief op Instagram en YouTube. In Nederland zijn Anna Nooshin, Monica Geuze en Nikkie de Jager populaire influencers.
Liken
Gebruikers geven met een ‘like’ (speek uit als laaik) op social media aan wanneer ze iets leuk vinden. Gebruikers kunnen op Instagram bijvoorbeeld een foto liken door op het hartje te tikken. Facebook biedt verschillende opties om een bericht, foto of video te waarderen. Kies bijvoorbeeld voor een duimpje, hartje of smiley.
Hashtag
Gebruikers van social media voorzien een bericht vaak van een ‘hashtag’ (speek uit als hesj-tek). Dit is in feite een label waarvoor mensen een hekje zetten (#). Op Twitter staat de hashtag #dwdd bijvoorbeeld voor De Wereld Draait Door. Zodra gebruikers naar deze hashtag zoeken krijgen ze berichten over dit televisieprogramma te zien. Ook bij populaire evenementen en actuele gebeurtenissen plaatst men bij berichten vaak een hashtag.
Trending topic
Een populair gespreksonderwerp op social media wordt een ’trending topic’ genoemd. Twitter weet bijvoorbeeld precies wat er leeft onder zijn gebruikers. Deze internetdienst toont standaard de 10 populairste onderwerpen per land. Een grote nieuwsgebeurtenis is vrijwel altijd direct trending topic op social media.
Taggen
Zodra iemand een (foto)bericht publiceert op Facebook of Twitter, kan diegene andere personen ’taggen’ (spreek uit als teh-gun). Taggen betekent iemand noemen. Een Facebook-gebruiker tagt bijvoorbeeld alle zichtbare personen op de foto. Bij een tag staat een apenstaartje voor de naam, bijvoorbeeld @Maikel Dijkhuizen. Getagde personen krijgen altijd een melding.
Viraal gaan
Talkshows laten tegenwoordig regelmatig opvallende internetfilmpjes zien die zogezegd ‘viraal’ gaan. Met viraal gaan bedoelen ze dat internetgebruikers de video massaal met elkaar delen. Deze filmpjes zijn vaak alleen al op YouTube miljoenen keren bekeken.
Bingewatchen
Een avondje ‘bingewatchen’ is voor abonnees van videodiensten als Netflix, Videoland en Disney+ de normaalste zaak van de wereld. Deze term betekent het marathonkijken van een serie. Een bingewatcher kijkt bijvoorbeeld 3, 4 of meer afleveringen achter elkaar, waardoor diegene urenlang voor de televisie zit. Bingewatchen wordt overigens ook wel comakijken genoemd.
(Bron: SeniorWeb)
Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.