Naar cookieinstellingen
Digitip

Digitip: bloggen, vloggen, snappen en meer: wat is het?

Onder jongeren zijn termen als bloggen, vloggen en snappen inmiddels heel normaal. Benieuwd wat deze termen inhouden? Leer ook de betekenis van dergelijke moderne woorden kennen via deze Digitip.

Bloggen

Jongeren hebben het vaak over bloggen. Dat betekent het schrijven van een online artikel. Een zogeheten blog verschijnt dus altijd ergens op internet. Veel bloggers publiceren het online artikel op een persoonlijke website. Men noemt zo’n website dan een weblog. Als iemand de weblog dagelijks met persoonlijke verhalen bijhoudt, is het in feite een openbaar dagboek.

Microbloggen

Wanneer iemand gaat microbloggen, publiceert diegene korte tekstberichten op internet. Die berichten gaan meestal over actuele onderwerpen. Veel mensen gebruiken hiervoor Twitter. De korte berichten die op deze internetdienst verschijnen heten tweets. Het publiceren van berichten op Twitter wordt ook wel twitteren genoemd.

Vloggen

Bij televisieprogramma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws komen regelmatig vlogs van bekende Nederlanders voorbij. Een vlog is een afkorting van ‘video weblog’. Met de selfiecamera van een smartphone neemt de hoofdpersoon zichzelf op. Wanneer iemand gaat vloggen legt diegene meestal iets uit of doet diegene ergens verslag van. Kijkers krijgen bijvoorbeeld een indruk van wat iemand in het dagelijks leven allemaal doet. Vloggers en vlogsters (vrouwen) gebruiken vaak social media om het filmpje te publiceren. Denk aan Facebook of Instagram. Ook belanden er veel vlogs op YouTube. Met ruim 2 miljoen volgers op YouTube is Enzo Knol een populaire vlogger onder jongeren.

Podcast

Een podcast is een opgenomen audiofragment waarin 1 of meerdere personen iets vertellen. Deze audio-uitzending kan over van alles gaan. Een podcast staat altijd op internet. Geïnteresseerden bepalen zelf wanneer ze het fragment beluisteren. Bekende media als NPO Radio 1, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Nu.nl bieden podcasts aan. Daarnaast bestaan er ook talloze podcasts over specifieke hobby’s. Mensen kunnen met een app op een smartphone hun eigen podcast opnemen.

Snappen

De jongste generatie gebruikt hun smartphone om te ‘snappen’ (spreek uit als sneppen). Dat is het plaatsen van een foto of video op de app Snapchat. Net als Facebook en Instagram is Snapchat een sociaal netwerk. Jongeren van over de hele wereld delen massaal video’s en foto’s. Zij kunnen deze beelden versieren met tekstjes en animaties. Deze zogenoemde snaps zijn voor de ontvangers tijdelijk te zien. De tekstberichten en het beeldmateriaal verdwijnen binnen 24 uur van Snapchat.

Influencers

Influencers zijn invloedrijke personen die op social media soms wel honderdduizenden volgers hebben. Een influencer is kortweg een trendsetter. Veel jongeren laten zich in hun koopgedrag beïnvloeden door influencers die zij bewonderen. Een succesvolle influencer krijgt vaak geld om bepaalde producten te promoten. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld mode, gezond eten en make-up. Influencers zijn met name actief op Instagram en YouTube. In Nederland zijn Anna Nooshin, Monica Geuze en Nikkie de Jager populaire influencers.

Liken

Gebruikers geven met een ‘like’ (speek uit als laaik) op social media aan wanneer ze iets leuk vinden. Gebruikers kunnen op Instagram bijvoorbeeld een foto liken door op het hartje te tikken. Facebook biedt verschillende opties om een bericht, foto of video te waarderen. Kies bijvoorbeeld voor een duimpje, hartje of smiley.

Hashtag

Gebruikers van social media voorzien een bericht vaak van een ‘hashtag’ (speek uit als hesj-tek). Dit is in feite een label waarvoor mensen een hekje zetten (#). Op Twitter staat de hashtag #dwdd bijvoorbeeld voor De Wereld Draait Door. Zodra gebruikers naar deze hashtag zoeken krijgen ze berichten over dit televisieprogramma te zien. Ook bij populaire evenementen en actuele gebeurtenissen plaatst men bij berichten vaak een hashtag.

Trending topic

Een populair gespreksonderwerp op social media wordt een ’trending topic’ genoemd. Twitter weet bijvoorbeeld precies wat er leeft onder zijn gebruikers. Deze internetdienst toont standaard de 10 populairste onderwerpen per land. Een grote nieuwsgebeurtenis is vrijwel altijd direct trending topic op social media.

Taggen

Zodra iemand een (foto)bericht publiceert op Facebook of Twitter, kan diegene andere personen ’taggen’ (spreek uit als teh-gun). Taggen betekent iemand noemen. Een Facebook-gebruiker tagt bijvoorbeeld alle zichtbare personen op de foto. Bij een tag staat een apenstaartje voor de naam, bijvoorbeeld @Maikel Dijkhuizen. Getagde personen krijgen altijd een melding.

Viraal gaan

Talkshows laten tegenwoordig regelmatig opvallende internetfilmpjes zien die zogezegd ‘viraal’ gaan. Met viraal gaan bedoelen ze dat internetgebruikers de video massaal met elkaar delen. Deze filmpjes zijn vaak alleen al op YouTube miljoenen keren bekeken.

Bingewatchen

Een avondje ‘bingewatchen’ is voor abonnees van videodiensten als Netflix, Videoland en Disney+ de normaalste zaak van de wereld. Deze term betekent het marathonkijken van een serie. Een bingewatcher kijkt bijvoorbeeld 3, 4 of meer afleveringen achter elkaar, waardoor diegene urenlang voor de televisie zit. Bingewatchen wordt overigens ook wel comakijken genoemd.

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.