Naar cookieinstellingen

Digitip: betalen op internet

Betalen op internet kan op veel manieren. In Nederland is iDEAL de standaard geworden. De betaling verloopt dan via internetbankieren bij uw eigen bank. Voor kleine bedragen en betalingen naar het buitenland zijn alternatieve methoden voorhanden. Ook als u niet bankiert via internet, zult u een andere methode moeten gebruiken.

Betalen zonder internet

Wie koopt op internet hoeft lang niet altijd meteen te betalen. Er zijn nog altijd webwinkels die klanten desgewenst een ‘ouderwetse’ acceptgirokaart toesturen. De klant kan vervolgens zelf kiezen om de acceptgiro via internetbankieren te betalen of in een envelop naar de bank te sturen.

De voor- en nadelen van de acceptgirokaart:

+ veilig
+ vertrouwd
+ u betaalt pas als u het product heeft ontvangen
+ als u besluit het product terug te sturen, hoeft u geen moeite te doen om uw geld terug te krijgen
– u moet achteraf een extra handeling doen

iDEAL

Voor mensen die internetbankieren is iDEAL de handigste online betaalmethode. Talloze webwinkels bieden deze methode aan. Na het plaatsen van uw bestelling, kiest u in de webwinkel voor iDEAL. Vervolgens selecteert u uw eigen bank. IDEAL is mogelijk wanneer u bankiert bij ABN AMRO, ING, Rabobank, bunq, Van Lanschot, SNS, ASN Bank, RegioBank, Knab, Moneyou of Triodos Bank.

Nadat u uw eigen bank heeft gekozen komt u terecht op het inlogscherm van internetbankieren bij de betreffende bank. U logt in en vervolgens verschijnt de factuur die u moet betalen, compleet met het bedrag en het rekeningnummer van de webwinkel. Ook een betalingskenmerk hoeft u niet meer zelf in te vullen. De betaling verzenden gaat op dezelfde manier als andere betalingen via internetbankieren, door een code in te voeren die u via sms ontvangt of genereert, afhankelijk van de bank waar u internetbankiert.

De voor- en nadelen van iDEAL:

+ veilig
+ vertrouwd, want via uw eigen bank
+ gemakkelijk: u hoeft alleen inloggegevens en autorisatiecode in te voeren
– alleen beschikbaar voor klanten van internetbankieren
– niet mogelijk voor betalingen naar het buitenland
– als het product niet of beschadigd wordt afgeleverd of als u het terugstuurt, bent u afhankelijk van de webwinkel voor het terugbetalen van het aankoopbedrag

– Let op: sommige webwinkels berekenen de bankkosten door aan de klant. iDEAL is dus niet altijd gratis.

Creditcard

De creditcard wordt veel gebruikt en alom geaccepteerd, zowel in Nederland als in het buitenland. Betalen gaat eenvoudig. U kiest in de webwinkel voor de creditcard als betaalmethode. Vervolgens voert u uw naam in en enkele gegevens die u op uw creditcard kunt vinden, zoals het creditcardnummer, de creditcardmaatschappij, de uiterste geldigheidsdatum en een veiligheidscode: de CVC-code. De pincode van uw creditcard heeft u niet nodig. Geef die dus nooit op internet, ook niet als erom wordt gevraagd. Wel kan er om een wachtwoord worden gevraagd.

De voor- en nadelen van de creditcard:

+ veilig
+ internationaal geaccepteerd
+ uitgestelde betaling
+ betwiste betalingen kunnen worden teruggedraaid
+ wordt het product niet of beschadigd afgeleverd, dan kunt de bank vragen uw betaling terug te draaien
– jaarlijkse kosten creditcard
– risico op hoge rente wanneer u niet tijdig betaalt

PayPal

PayPal is een manier om te betalen met uw creditcard of bankrekening. Hiervoor is het nodig dat u zich aanmeldt bij PayPal. U registreert eenmalig uw creditcardgegevens of bankrekening en vervolgens kunt u aan iedereen betalen die ook gebruikmaakt van PayPal. U hoeft alleen het e-mailadres van de ontvanger te kennen. Het handige is dat u niet bij iedere betaling uw gegevens hoeft in te voeren.

Wanneer u online iets afrekent met PayPal heeft u aankoopbescherming. PayPal garandeert dat u uw betaling terugkrijgt wanneer het product niet of beschadigd bij u aankomt.

De voor- en nadelen van PayPal:

+ veilig
+ internationaal geaccepteerd
+ kopersbescherming
– eerst aanmelden bij PayPal noodzakelijk

Mobiele telefoon

Om kleine betalingen te doen is het hebben van een mobiele telefoon vaak al genoeg. Op de website staat dan een nummer wat u met uw mobiele telefoon kunt bellen. Telefonisch krijgt u een code door, die u op de website moet invullen. Het verschuldigde bedrag wordt vervolgens via uw telefoonprovider verwerkt.

De voordelen van het betalen met de mobiele telefoon:

+ veilig
+ eenvoudig
+ geen aanmelding nodig

Digitale acceptgiro

Klanten van ABN AMRO, ING of Rabobank die internetbankieren, kunnen ervoor kiezen acceptgiro’s zo mogelijk digitaal te ontvangen. Steeds meer bedrijven en instellingen doen hieraan mee. Aanmelden voor digitale nota’s kunt u doen via internetbankieren. Log in op de gebruikelijke manier en kies voor digitale nota’s. Selecteer een bedrijf waarvan u klant bent en kies voor aanmelden. Vul zo nodig het relatienummer of klantnummer in en bevestig uw aanmelding. Voortaan verschijnen digitale nota’s rechtstreeks in uw internetbankierprogramma. U hoeft geen kenmerken en bedragen meer over te typen. Autoriseren op de gebruikelijke manier is voldoende.

Betalen met een digitale acceptgiro kan ook als u de aankoop niet via internet heeft gedaan. Ook gemeentebelastingen, verzekeringspremies en giften kunt u via de digitale acceptgiro voldoen.

De voor- en nadelen van de digitale acceptgiro:

+ veilig
+ overtikken van gegevens niet meer nodig
+ vertrouwd: via eigen bank
– aanmelding bij internetbankieren noodzakelijk

Internetincasso

Soms is het mogelijk om een eenmalige machtiging via internet af te geven. U vult dan op de website uw bankrekeningnummer in en geeft toestemming een bepaald bedrag van uw rekening af te schrijven. Deze vorm van automatische incasso is officieel niet rechtsgeldig. Maakt u bij de bank bezwaar tegen een afboeking, dan moet de bank het bedrag terugboeken. Pas als u het machtigingsformulier ondertekend opstuurt, is het wel rechtsgeldig. Op dat moment gelden de regels voor een schriftelijke machtiging.

De voor- en nadelen van internetincasso:

+ aanmelding vooraf niet nodig
+ altijd recht op terugboeking via de eigen bank
– u moet uw bankrekeningnummer geven
– u moet controleren of de machtiging goed wordt gebruikt (juiste bedrag, eenmalig)

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn. 

Geef een reactie

Reactie

    keesje39 says:

    Nee, met iDeal naar het buitenland betalen kan niet. Ik was dan ook blij verrast toen ik begin van dit jaar een reservering bij een hotel in Gent wel degelijk via iDeal kon betalen. Blijkbaar kan het buitenland zich bij iDeal aansluiten. Kunnen de Nederlandse banken dit in internationaal verband niet gaan stimuleren?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.