Naar cookieinstellingen
phishing

Digitip: alles wat u moet weten over phishing

Phishing is een vervelende internetkwaal. Oplichters ‘hengelen’ naar persoonlijke gegevens en geld. Herken, voorkom en bestrijd phishing.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van online fraude. Het woord komt van het Engelse fishing, ook wel ‘hengelen’. Dat is namelijk wat de criminelen doen: hengelen naar gegevens. Ze sturen een bericht namens een bank, de overheid of een webwinkel. De ontvanger moet zogenaamd snel betalen of andere actie ondernemen. De mails zijn goed nagemaakt en haast niet van echt te onderscheiden. Het slachtoffer klikt nietsvermoedend door, vult een aantal gegevens in en… beet! De criminelen krijgen wat ze hebben willen: inloggegevens en persoonlijke informatie.

Verschillende vormen

Criminelen proberen steeds weer iets nieuws uit. Al blijft phishing uit naam van een bank, overheidsinstantie of abonnementsdienst populair. Dat doen ze via de telefoon, mail, een sms of WhatsApp-bericht. Of via een QR-code of betaalverzoek in een bericht.

Een bijzondere vorm van phishing die extra aandacht verdient is whaling. Bij deze vorm doet iemand zich voor als een bekende. Die neemt contact met u op, omdat hij of zij in nood zit en niet meer bij zijn geld kan. Of u even geld kunt overmaken. Dit wordt tegenwoordig vaak toegepast via WhatsApp en wordt daarom ook vaak WhatsApp-fraude genoemd.

Phishing voorkomen

Het is lastig om phishingvrij te blijven, maar u kunt wel een aantal dingen doen.

  • Wees selectief met waar u uw e-mailadres deelt. Zet hem zeker nooit zomaar op sociale media.
  • Gebruik een e-maildienst met een goed werkend spamfilter. Gmail en Outlook herkennen een groot deel van de phishingmails automatisch.
  • Geef niemand uw inloggegevens. Instanties vragen hier nooit om.
  • Stuur nooit een bankpas op. De bank vraagt dit nooit van u.
  • Stuur geen kopie van uw identiteits- of rijbewijs op en plaats ze ook niet op sociale media.

Phishing herkennen

Hoewel oplichters goed zijn in het namaken van officiële e-mails, zijn er wel een aantal dingen die kunnen opvallen:

  • Phishing gebeurt meestal uit naam van banken, de overheid, bedrijven en abonnementsdiensten.
  • Er wordt gevraagd op een link of betaalverzoek te klikken.
  • Er is haast bij.
  • Er staan taal- en stijlfouten in het bericht.
  • Het e-mailadres lijkt op dat van het nagemaakte bedrijf, maar is vaak net iets anders. Bijvoorbeeld ‘Zigggo’ (met een extra ‘g’) of ‘ING-betalen.nl’ (een domein dat niet van ING zelf is).
  • Vreemde bijlages. Klik hier vooral niet op, ze kunnen virussen bevatten.

Wat te doen met phishingmails?

Heeft u een verdacht mailtje of bericht ontvangen? Denk dan aan het volgende:

  • Klik niet op links of betaalverzoeken in verdachte berichten.
  • Reageer niet. Ook niet met opmerkingen als ‘hou op met mij deze nepberichten te sturen.’ Uw reactie is een bevestiging voor criminelen dat ze met een bestaand e-mailadres te maken hebben. Het gevolg: nog meer phishing en spam.
  • Markeer het bericht als spam in het e-mailprogramma.
  • Gooi het nepbericht weg.

In phishing getrapt, wat nu?

Zelfs wie let op phishing, kan in de val te trappen. Een phishingbericht kunt u gewoon openen en lezen. Maar wat moet u doen in de volgende gevallen?

Ik heb (per ongeluk) een bijlage geopend uit een nepmail

  • Sluit het e-mailprogramma af.
  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan van de computer uitvoeren en schadelijke software verwijderen.
  • Wijzig voor de zekerheid (belangrijke) wachtwoorden. Zeker die van uw e-mail en de bank.
  • Gebruik een ander apparaat voor internetbankieren, totdat u zeker weet dat er geen schadelijke software op de pc staat.

Ik heb op een phishing-link geklikt

Er kan schadelijke software zijn geïnstalleerd op de computer. Heeft u dat vermoeden, volg dan dezelfde stappen als hierboven bij de geopende bijlage. De kans dat dit gebeurt op een tablet of smartphone is klein. Staat er ineens een nieuwe app op het apparaat die u niet kent, verwijder die dan.

Ik heb gegevens ingevuld op een valse website

  • Was het bericht nep en heeft u inloggegevens ingevuld? Verander direct het wachtwoord.
  • Heeft u ook een telefoonnummer opgegeven? Als u het idee heeft dat het telefoonnummer misbruikt wordt voor (dure) sms-abonnementen, kunt u dit controleren op Payinfo.nl.
  • Heeft u een e-mailadres achtergelaten? Grote kans dat u veel dubieuze reclamemails krijgt. Afmelden hiervoor heeft geen zin, want daarmee bevestigt u dat u het e-mailadres gebruikt. Verplaats de e-mails naar de spam-map. Daarmee leert u het e-mailprogramma welke e-mails spam zijn. Na een tijdje komen deze mails automatisch in de spam-map terecht.
  • Heeft u bankgegevens ingevuld? Bel direct de bank.

Ik heb geld overgemaakt naar een oplichter

Heeft u geld overgemaakt aan een partij die niet te vertrouwen is? Doe dan bij de politie aangifte van oplichting. Neem ook contact op met uw bank. Na aangifte, kunnen slachtoffers via de bank de naam en adresgegevens van de oplichter krijgen. Daarmee is het mogelijk een (civiele) rechtszaak aan te spannen om het geld terug te krijgen.

Elke maand geeft MAX Vandaag u handige tips over het gebruik van digitale media. Bekijk welke Digitips wij nog meer voor u hebben. 

(Bron: SeniorWeb. Foto: Shutterstock.com)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.