Naar cookieinstellingen
monopoly

De verzonnen regels van Monopoly en andere weetjes over bordspellen

Online zijn er ontelbare spelletjes te vinden, maar het oude, vertrouwde bordspel blijft stiekem toch het allerleukst. Tijd voor wat interessante feitjes over dit soort spelletjes.

Wij spelen Monopoly verkeerd

Monopoly is misschien wel het allerbekendste en populairste bordspel ter wereld. Het doel is vrij simpel: zorgen dat de andere spelers al hun geld verliezen en zelf zo slim mogelijk investeren in straten, stations en bedrijven. Het spel is pas afgelopen als alle bedrijven, stations en straten zijn verkocht. Door die laatste regel duurt het spel soms enorm lang, want veel mensen spelen door als iets niet gekocht kan worden door degene die op het vakje komt. Dat is dus niet de bedoeling. In de originele spelregels staat dat het bedrijf, station of straat in zo’n geval geveild moet worden, zodat er wat schot in de zaak komt. Bovendien is het ook niet de bedoeling dat iemand die op het vakje ‘vrij parkeren’ komt het geld krijgt dat hier is opgespaard. Vermoedelijk zijn deze regels erin geslopen omdat weinig mensen de spelregels lezen.

Scrabble ging altijd mee op tour met Queen

De Britse rockband Queen was gek op Scrabble. Het spel waarbij de spelers woorden moeten leggen ging altijd mee op tour met de band. Vooral drummer Roger Taylor en zanger Freddie Mercury waren fan. Zij waren naar verluid zelfs zo fanatiek dat gitarist Brian May en bassist John Deacon op een gegeven moment niet meer met hen wilden spelen. Ondanks dat May een minder grote fan was van Scrabble, is hij volgens Taylor wel degene die het woord met de meeste woordwaarde op tafel weet te leggen. Het ging om het woord lacquers, wat het Engelse benaming voor lak is. In de video hieronder ziet u Roger Taylor en Brian May praten over hun Scrabble-avonturen onderweg. Let op! De video is wel in het Engels.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Almere brengt de populairste spellen voort

Nederland kent verschillende grote spelletjesuitgevers die stuk voor stuk beroemde spellen uitbrengen. Zo geeft Goliath het welbekende Rummikub uit en Jumbo is onder meer verantwoordelijk voor Stratego. Al deze spellen zijn natuurlijk erg bekend, maar uit een analyse van NRC uit 2014 blijkt dat de spelletjes van 999 Games in Almere het allerpopulairst zijn onder Nederlanders. Zij geven bijvoorbeeld Kolonisten van Catan uit en het kennisspel 30 Seconds. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder, maar zowel Catan als 30 Seconds behoren nog steeds tot de best verkochte spellen van het land. Volgens 999 Games heeft 1 op de 5 huishoudens in Nederland en België een versie van Kolonisten van Catan in de kast liggen en ook 30 Seconds kan reken op veel fans.

kolonisten van catan

1 op de 5 huishoudens in Nederland en België hebben Kolonisten van Catan in huis.

Triviant is in 45 minuten bedacht

Triviant is al sinds begin jaren 80 het bordspel om de algemene kennis mee te testen. Het spel wordt in 1979 bedacht door 2 Canadese journalisten die voornemens zijn een potje Scrabble te spelen. Omdat er zoveel Scrabblestukjes missen wordt hen dit onmogelijk gemaakt en besluiten zij zelf een nieuw spel te verzinnen. In 45 minuten denken zij Triviant uit. Na wat schaven wordt in 1981 de eerste editie uitgebracht. Inmiddels wordt het spel in meer dan 100 landen uitgegeven en gespeeld.

triviant

Bombardementen staan aan de wieg van Cluedo

Het spannende bordspel Cluedo wordt begin jaren 40 bedacht door de Brit Anthony Pratt. Pratt woont in Birmingham, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog verschillende keren gebombardeerd wordt. Als zo’n bombardement zich aandient vlucht Pratt snel naar zijn schuilkelder. Tijdens de momenten in deze schuilkelder bedenkt hij Cluedo. Hij laat zich hiervoor inspireren door de spannende verhalen van Agatha Christie en Raymond Chandler. Tijdens de oorlog werkt hij zijn ideeën samen met zijn vrouw uit en uiteindelijk vraagt hij in 1944 patent aan voor het spel.

Stratego is een Nederlandse uitvinding mét Frans tintje

Stratego, wie kent dit tactische oorlogsspel niet? Het wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog bedacht door de Nederlander Jacques Johan Mogendorff en wordt gespeeld met figuurtjes die doen denken aan de napoleontische tijd. Hoewel de uitvinding op het conto komt van Mogendorff, bedenkt de Française Hermance Edan in 1910 al een soortgelijk spel. Zij noemt het L’Attaque. Dit spel wordt, net als Stratego, nog steeds verkocht.

stratego

Stratego is al sinds jaar en dag een bestseller.

Spellen op MAX Vandaag

Kunt u geen genoeg krijgen van spelletjes? Wij hebben op MAX Vandaag elke dag een nieuwe puzzels voor u klaarstaan.

Op 29 juli 2021 spreekt MAX-dj- Daniel Dekker in zijn show Lunch Lekker met Daniel Dekker met spelletjeskenner Geert Kuijt. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

(Bron: Q Magazine, Buzzfeed, hasbro, 999 games, Jumbo, mentalfloss.com, YouTube, margriet.nl)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.