Damesfiets wint het van de herenfiets

Langzaam verdwijnt de herenfiets uit het straatbeeld. Steeds meer mannen geven de voorkeur aan het rijden op een damesfiets. Studenten geven de voorkeur aan de ‘opoe-fiets’ en bij ouderen is de fiets met een lage instap in trek. Dit blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad heeft opgevraagd bij de fietsfabrikanten.

Uniseksfiets

De opkomst van de damesfiets heeft volgens Gazelle te maken met de vergrijzing. Ook de elektrische fiets wordt over het algemeen gekocht in de damesuitvoering en bij voorkeur met een lage instap. En dat de uniseksfiets een hit is blijkt ook uit het gebruik van de OV-fiets van de NS. Daar werden in 2015 bijna 2 miljoen ritten op gemaakt.

De stang

De eerste fiets werd uitgevonden in 1817 en was een loopfiets. Pas 50 jaar later werden er fietsen met trappers geproduceerd. Die trappers zaten in eerste instantie vast aan het voorwiel. Om de fiets meer stabiliteit te geven, werd de driehoek constructie bedacht. Toen ook de dames gebruik gingen maken van de fiets, werd voor hen een fiets gemaakt zonder stang zodat zij met de rok op de fiets konden. Toch zorgt nog altijd de extra stang, de driehoekvorm, voor de meeste stabiliteit van de fiets.

Fiets voor jong en oud

Voor het fietsen gaan mensen steeds meer voor comfort. Ouderen vanwege de lage instap en ouders omdat het fietsen met kinderzitjes aanmerkelijk makkelijker gaat op een damesfiets. Ook studenten hebben de damesfiets ontdekt. Was het vroeger misschien ‘not done’ om als man op een damesfiets te fietsen, de huidige generaties hebben daar geen moeite mee. Zij gaan vooral voor comfort.

Cursus

Geef een reactie