Digitip: briefpapier maken (Word 2016)
Publicatiedatum: 1 september 2017
Brieven schrijven in Word gaat een stuk sneller als u uw gegevens niet elke keer opnieuw hoeft te typen. Een zelfgemaakt sjabloon voor brieven komt dan goed van pas!
Werken met sjablonen
Een sjabloon is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin diverse gegevens al ingevuld zijn. Een gewoon Word 2016-document heeft de extensie .docx. Een Word-sjabloon heeft de extensie .dotx. U kunt zelf zo’n sjabloon maken en opslaan op de computer. Vervolgens kunt u het als basis gebruiken voor nieuwe Word-documenten.
Standaardsjablonen
Word heeft ook een aantal standaardsjablonen die u kunt gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld brieven, cv’s of wenskaarten. U vindt deze standaardsjablonen in Word onder het tabblad ‘Bestand’. Klik op Nieuw. Nu ziet u onder ‘Nieuw’ de standaardsjablonen staan.
Stap 1: sjabloon maken (1)
Open een nieuw, leeg, document in Word. Zet hierin alle onderdelen die u altijd op uw briefpapier wilt terugzien. Bijvoorbeeld de volgende onderdelen:
- Ruimte voor de gegevens van de geadresseerde.
- Uw eigen gegevens.
- Ruimte voor het onderwerp.
- De plaats en de datum.
- Ruimte voor de aanhef.
- Ruimte voor de tekst van de brief.
- Het onderschrift met een afsluitende groet en uw naam.
Stap2: sjabloon maken (2)
Maak de onderdelen naar wens op. Kies bijvoorbeeld een ander lettertype of wijzig de lettergrootte. Een kleurtje geven aan een tekst kan natuurlijk ook. Net wat u wilt. Ook kunt u een persoonlijk plaatje invoegen. Een afbeelding van uw handgeschreven handtekening bijvoorbeeld.
Tip: digitale handtekening
Om een digitale afbeelding te maken van uw handtekening, kunt u uw handtekening op een wit papier schrijven en inscannen. U kunt ook in een tekenprogramma met behulp van een pentablet een handtekening schrijven.
Stap 3: sjabloon opslaan
Staan alle vaste elementen op uw sjabloon, sla het dan als volgt op:
Klik op Bestand > Opslaan als.
Blader naar de gewenste map.
Typ bij ‘Bestandsnaam’ een naam voor het sjabloon.
Selecteer achter ‘Opslaan als’ Word-sjabloon (*.dotx).
Klik op Opslaan.
Het sjabloon is klaar en u kunt het keer op keer als basis voor een nieuwe brief gebruiken.
Stap 4: sjabloon gebruiken
Een brief maken in uw zelfgemaakte sjabloon doet u zo:
Open Word.
Klik op het tabblad Bestand > Openen.
Blader naar de map waarin u het sjabloon hebt opgeslagen.
Dubbelklik op het gewenste sjabloon.
Het sjabloon met uw briefpapier opent in Word. U kunt nu de brief maken op het briefpapier. De vaste elementen die op de pagina staan, zijn aan te passen.
Stap 5: nieuwe document opslaan
Wanneer u het document op de gebruikelijke manier opslaat, slaat u de wijzigingen op in het sjabloon. Dat is niet de bedoeling. We willen er een normaal Word-document van maken met de extensie .docx. Sla het document als volgt op:
Klik op Bestand > Opslaan als.
Blader naar de locatie waar u de brief wilt opslaan, bijvoorbeeld ‘Documenten’.
Typ bij ‘Bestandsnaam’ de naam van de brief.
Klik op Opslaan.
De eerste brief op basis van het gemaakte sjabloon is nu een feit.
(Bron: SeniorWeb)
Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.