Overzicht in uw keukenkastjes? Met deze tips lukt het
Publicatiedatum: 27 juli 2020
Misschien herkent u het wel. U heeft net boodschappen gedaan, zet de spullen in de kast en wat blijkt, u had nog 2 pakken rijst en potjes gezeefde tomaten. Tijd om structuur aan te brengen in de overvolle keukenkastjes en -lades. Zo ziet u gemakkelijk wat u nog in huis heeft, voorkomt verspilling en bespaart geld.
Maak een indeling
Begin met het leeghalen van de kastjes. Heeft u er veel, haal ze dan per kastje leeg. Gooi weg wat over de datum is en geef weg waarvan u toch weet dat u het nooit op gaat eten. Maak van tevoren een indeling met waar u welke spullen wilt terugzetten. Zet bijvoorbeeld alles voor het ontbijt bij elkaar, kruiden bij elkaar, pasta en rijst bij elkaar. Dat helpt ook bij het maken van een boodschappenlijst, u ziet dan in één oog opslag wat u in huis heeft. Zet alle kruiden in een bakje. Staat het in een kastje dan trekt u het bij gebruik eenvoudig naar u toe. Staat het in een lade, dan blijven de potjes bij elkaar en slingeren ze niet door de lade heen.
Herindeling lades
(Bestek)lades zijn in veel keukens ook een verzamelplaats van allerlei spullen. Behalve bestek, verdwijnen sleutels, pennen, sluitclipjes en andere zaken in de la. Ook hiervoor geldt dat ordenen helpt het overzicht terug te brengen. Begin bij het sorteren van de vorken, messen en lepels. Bewaar alleen het bestek dat u ook daadwerkelijk gebruikt. Sorteer de (schil)messen. Schaf hier eventueel een messenblok voor aan of hang ze aan een magneetstrip aan de muur. Scheelt ruimte in de lade.
Ga vervolgens eens kritisch heen door alle pollepels en spatels die u heeft. Zijn ze nog heel? En gebruikt u ze nog. Leg alles wat u niet meer gebruikt apart. Is het stuk, gooi het dan weg. Misschien dat u een ander blij kunt maken met de spullen die u over heeft. Heeft u genoeg ruimte, doe dan in de ene lade al uw bestek, in de andere lade de praktische zaken. Leg die spullen wel in bakjes, anders slingeren ze alsnog door de lade heen.
Hoeveel bewaart u?
Over bakjes gesproken. Hoeveel bewaarbakjes heeft u? Menig kastje staat er vol mee. Ga eens selectief door uw verzameling heen en bewaar welke u het meest gebruikt (bijvoorbeeld goed stapelbaar, afsluitbaar en qua grote handig). Breng de rest naar de kringloop of maak een vriend(in) er blij mee. Het kan een hoop ruimte schelen en zo gebruikt u de bakjes die u heeft ook echt.
Keukenapparatuur
Wat behoorlijk veel ruimte in beslag neemt zijn keukenapparaten. De keukenmachine, de mixer, tosti-apparaat, de blender, onze keukens staan er vol mee. Maar veel van deze apparatuur is niet of wordt nauwelijks gebruikt. Ga bij uzelf te rade of u ze daadwerkelijk gebruikt of ooit gaat gebruiken. Zo niet, geef ze dan aan iemand die ze goed kan gebruiken of breng ze naar de kringloopwinkel. Wilt u het apparaat vaker gebruiken? Zet het dan op een plek waar u er makkelijk bij kunt. De kans is groot dat u het dan sneller pakt.
Hulpstukken
Voor veel keukenkastjes zijn handige inzetstukken, bakjes of draaiplateaus te krijgen Ze helpen overzicht te houden in uw keukenkasten en -lades. Een opgeruimde keuken voorkomt verspilling van eten dat over de datum is en bespaart geld. Want u ziet direct wat u in huis heeft waardoor u niets dubbel koopt.
Lees ook: Praktisch en handig: een efficiënt ingerichte koelkast, Een opruimcoach helpt om uw huis (en hoofd) op orde te krijgen of doe mee aan de cursus opruimen.
(Bron: Margriet, RTL Nieuws, arhief)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Meent u dit nou serieus ? Deze keukentip? “ We “ zijn MAX de omroep etc.voor 50-plus, denkt u echt dat deze doelgroep dit al niet wist/weet ??
Komkommertijd wellicht…
Als je in de thuiszorg werkt kom je regelmatig bij cliënten (juist die 50+ zijn) over de vloer, die zich – naar mijn mening – óók deze tips ter harte zouden kunnen nemen. Als je niet geordend bent ingesteld ontbreekt het uiteraard niet alleen in de keuken aan structuur, maar ook in de rest van het huishouden, …
Chaos in het huishouden is van alle leeftijden, kan ik u uit eigen werkervaring vertellen.
Daarmee – ook op dit punt – weer een jammerlijke verspilling van voedsel (ook de dieren die hiervoor hun leven hebben opgeofferd), geld en tijd. We mogen wel wat meer bewust met het milieu, ons budget, etc. omgaan juist als/omdat je er niet veel meer van (over) hebt, en het zo makkelijk is om dit te (be)sparen.
Nou, ik ben pas 87 en ga toch eens lijken wat er zoal op te ruimen is.
Bedankt Max.