Zorg via het internet? Niet iedereen is enthousiast
Publicatiedatum: 19 december 2017
Steeds meer zorgorganisaties werken anno 2017 met zogenoemde e-health-systemen. Dit is een online omgeving waarin er allerlei zaken op medisch vlak geregeld kunnen worden, maar voor velen blijkt dit niet zo makkelijk. De sites zijn te onduidelijk en worden zodoende nog weinig gebruikt, wijst promotieonderzoek van de Universiteit Twente uit.
Wat is e-health?
Patiënten van de meest uiteenlopende zorginstellingen kunnen tegenwoordig gebruik maken van een e-health-omgeving. Hier kan de persoon zelf de voortgang van de medische situatie noteren, zodat er beter maatwerk geleverd kan worden door de arts. Ook kunnen patiënten er soms terecht voor korte vragen aan bijvoorbeeld een huisarts. Een e-health-omgeving wordt ook een patiëntenportaal genoemd.
Onduidelijkheid
Zo’n patiëntenportaal is ideaal voor iemand die goed om kan gaan met het internet, maar zelfs voor hen zijn ze vaak een doolhof. Volgens het promotieonderzoek van Floor Sieverink, is het vaak onduidelijk wat er precies gedaan moet worden nadat iemand ingelogd is op een dergelijke website. Zo zijn de vragen die beantwoord moeten worden soms te lastig en zijn er zoveel opties dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Zodoende raken ze ontmoedigd en sluiten ze de site weer af.
Afhaken
Ook degenen die zich wel een weg weten te banen door het e-healthsysteem van een zorgverlener, hebben soms nog problemen met het systeem. “Patiënten zijn aanvankelijk best enthousiast maar ze willen wel weten wat er van hen wordt verwacht. Wat gebeurt er met de gegevens en hoe gaat hen dat helpen. Als ze de meerwaarde niet zien, haken ze af”, zegt Sieverink tegen krant Tubantia.
Taak door de arts
Hier ligt een taak voor de artsen, want zij moeten de patiënt uitleggen waarom het onlinesysteem handig is om te gebruiken. “Het is mooi als iemand 3 maanden de eigen bloeddruk meet, maar je moet als arts wel nadenken hoe je die informatie wilt gebruiken in je consult. Pas als je zelf een helder beeld hebt, kun je de patiënt motiveren.”
E-health in Nederland
Hoewel e-healthportalen volgens Sieverink nog niet tussen de oren van patiënten en zorgverleners zitten, hebben de meeste organisaties wel een dergelijke omgeving. Naast dit soort sites, zijn er ook veel zorgapps voor op de mobiele telefoon of de tablet. Hiermee kan in sommige gevallen hetzelfde bereikt worden als met een e-health-platform. Inmiddels zijn er zoveel van dit soort apps dat er in 2018 strengere Europese regelgeving komt, waardoor het duidelijker wordt welke apps betrouwbaar zijn.
Gebruikt u weleens een zorgapp?
(Bron: Universiteit Twente, Tubantia, Ecare.nl)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Waar we eerst onze staat van welbevinden en zorg moesten afstaan aan een verkiezingsoverwinning wordt thans van ons verwacht deze kwaliteiten af te laten hangen van electronische apparaten. Zelfhulp! Op een hoge leeftijd aan het toetsenbord en dan maar zoeken naar de cursor. De ontzieling van de menselijkheid in de zorg is voortschrijdend. Niemand stopt dit. Wie er problemen mee heeft intermenselijk contact te vervangen door een nauwelijks toegankelijke machinerie wordt als fossiel en onwillig aangemerkt. Maar, vanwege die voornoemde verkiezingsoverwinning, strakjes ook kleuterleidcomputers.