Naar cookieinstellingen

Zonnebrandmiddel in strijd tegen huidkanker

In tien jaar tijd is het aantal mensen dat voor het eerst de diagnose huidkanker krijgt, gestegen van 15.000 naar meer dan 50.000 per jaar. Het (op de juiste manier) gebruiken van zonnebrand kan uw huid helpen beschermen.

Hoeveel smeren?

Waar moet u op letten bij de aanschaf van een zonnebrandmiddel? Wat moet u smeren en hoeveel? Kassa vroeg het aan dermatoloog Ellen de Haas van het Erasmus Medisch Centrum en zij beantwoordt de meest gestelde vragen van de kijkers.

Ouderen

De Haas pleit voor goed smeren. Huidkanker komt steeds meer voor in Nederland en 1 op de 5 Nederlanders krijgt er tijdens hun leven mee te maken. “Vroeger waren het alleen ouderen die huidkanker kregen, maar nu zie je steeds meer 40-jarigen”, vertelt De Haas. Mannen krijgen het iets vaker dan vrouwen, maar volgens De Haas zijn zij bezig met een inhaalrace. Meer dan de helft van alle schade die zonlicht in een mensenleven aanricht vindt overigens al plaats voor het 20e levensjaar.

Houdbaarheid

De meeste zonnebrandmiddelen zijn een jaar lang houdbaar. Erna verliezen de filters die voor bescherming zorgen hun werking. Vaak staat er geen houdbaarheid op de verpakking of alleen dat het 12 maanden houdbaar is, zonder begindatum. Wat dan? De houdbaarheidsdatum verschilt per merk, maar neem het zekere voor het onzekere en gooi de fles na een jaar zelf weg.

Pindakaas

Volgens De Haas zijn we veel te zuinig met de hoeveelheid zonnebrand die we smeren. “Een oude dermatoloog zei vroeger: smeer zonnebrand zo dik als de pindakaas op je boterham. Dus bij kinderen lekker dik en wanneer je wat ouder bent kan het iets dunner.” Ook geldt dat u meerdere keren per dag moet smeren, afhankelijk van het middel bijvoorbeeld om de 2 uur.

Huidtypes

De Haas legt uit dat er 5 huidtypes zijn. Het 1e type is rossig met sproeten. Het 2e type is blond met blauwe ogen. Het 3e type heeft bruin haar en bruine ogen. Het 4e type is Aziatisch en het 5e type negroïde. Hebben de verschillende huidtypes allemaal andere hoeveelheden zonnebrand nodig? Ja, maar elk type moet hoe dan ook zonnebrand blijven gebruiken. Hoe lichter de huid, hoe hoger de factor.

Voorbruinen

Veel mensen denken dat als je eenmaal gebruind bent je niet meer hoeft te smeren. Niets is minder waar. Je verbrandt misschien niet meer, maar het afweermechanisme van de huid wordt zeker nog aangetast. De kans op huidkanker blijft dus ook bestaan en smeren blijft nodig.

Hoe waterproof is waterproof?

De vetheid in zonnebrandmiddelen houdt het water tegen. De middelen worden echter onder gunstige omstandigheden getest, dus het is goed om te bedenken dat verschillende omstandigheden de werking beïnvloeden. Droogt u zich bijvoorbeeld af na het zwemmen, dan wordt daarbij een groot deel van het middel verwijderd. Maar ook langere tijd in zeewater verblijven doet de werking teniet. Opnieuw smeren na het zwemmen is dus zeker aan te raden.

Duur of goedkoop?

Is een duurder middel beter dan een goedkope variant? Volgens De Haas zijn het de eigenschappen van het zonnebrandmiddel waar het om gaat, niet de prijs. Zoals de Sun Protection Factor (SPF) en of het beschermt tegen UVA en UVB. Verder is het persoonlijke smaak, of het middel bijvoorbeeld goed smeert en bij u past.

Minerale of synthetische zonnebrand

Er is ook nog de keuze tussen minerale en synthetische zonnebrand. Op mineralen gebaseerde zonnebrandbescherming reflecteert en verspreidt UV-stralen. Het werkt meteen en heeft een langdurige werking. Een synthetisch middel werkt pas na zo’n 30 minuten, het neemt de UV-stralen op en versnippert ze. Het moet  regelmatiger opnieuw gesmeerd worden. Dit zou betekenen dat een mineraal middel de slimste keuze is. Enkele jaren geleden is er echter opeens het nieuws dat het ingrediënt ‘zinkoxide’, dat in veel minerale zonnebrandmiddelen voor komt, juist het risico op kanker verhoogt. Het onderzoek ernaar is nog in een pril stadium en later bleek ook dat de feiten waarop de waarschuwing gebaseerd was niet sluitend waren. Er bleek onder andere getest te zijn op longcellen en niet op huidcellen. Over het algemeen wordt nog steeds aangenomen dat een op mineralen gebaseerde zonnebescherming beter is dan een synthetische, maar het is altijd goed de onderzoeken erover in de gaten te blijven houden.

Smeren, kleren, weren

Met de eerste warme zonnestralen van dit jaar roept KWF Kankerbestrijding met de campagne: ‘smeren, kleren, weren’ iedereen op zich goed te beschermen tegen de zon. Met zonkracht 5 of 6, wat dit weekend wordt verwacht verbrandt de gemiddelde huid gemakkelijk. Al na 15-25 minuten onbeschermd in de zon kan dit gebeuren. Daarbij komt dat in deze tijd van het jaar de huid nog weinig zon gewend is en dus gevoeliger voor verbranding. KWF sluit hierbij aan door de campagne ‘smeren, kleren, weren’. Dit is een handig ezelsbruggetje dat mensen helpt herinneren aan zonbescherming bij buiten activiteiten. En het geeft aan dat de huid niet alleen beschermd kan worden door het smeren van zonnebrandcreme, maar ook door bedekkende kleding te dragen en af en toe de zon te weren door de schaduw op te zoeken.

Leest u ook eens het artikel over huidkanker op onze site.

(Bron: Kassa, duurzaamheidskompas.nl en KWF)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.