oren

Wat helpt tegen dichtzittende oren en oorpijn tijdens het rijden in de bergen?

Buiten medische oorzaken, kunnen ook hoogteverschillen zorgen voor dichtzittende oren en oorpijn. Dit kan onder andere optreden bij duiken en vliegen, maar ook wanneer u in een kabelbaan zit of door de bergen rijdt. Dat laatste gaan we in dit artikel op in. We vertellen hoe het precies ontstaat en wat u kunt doen om het vervelende gevoel kwijt te raken.

Waarom krijgen we last van de oren bij hoogteverschillen?

Wanneer we te maken krijgen met hoogteverschillen, neemt de luchtdruk om ons heen af. Dit is van invloed op de oren, want die kunnen zich daar niet automatisch aan aanpassen. Met ongemak tot gevolg. Dit komt doordat het middenoor een afgesloten ruimte is, met aan de ene kant het trommelvlies en aan de andere kant de buis van Eustachius. Die staat in verbinding met de neus- en keelholte. Bij een afnemende luchtdruk blijft de druk in het middenoor hetzelfde, waardoor de druk op het trommelvlies toeneemt. Met een verstopt gevoel of pijn tot gevolg. Ook kan een verminderd gehoor optreden en een krakend geluid bij slikken of gapen. In welke mate dit optreedt, is van persoon tot persoon wisselend.

zwemmersoor
Lees ook: Zo ontstaat een zwemmersoor en dit is eraan te doen

Buis van Eustachius ontlasten

Er zijn meerdere manieren om de druk op de oren te verlichten. Door slikken of kauwen opent de buis van Eustachius zich en daardoor wordt de druk in het middenoor gelijk aan de luchtdruk. Hierdoor verdwijnt de druk op het trommelvlies en daarmee het vervelende gevoel. Neem daarom regelmatig een slokje drinken of kauw op kauwgom, voor een langer effect. Wel werkt dit bij de ene persoon beter dan bij de andere en ook een eventuele verkoudheid of middenoorontsteking kan hier veel invloed op hebben.

Vliegen
Lees ook: Wel of niet doen, vliegen als u verkouden bent?

Geeuwen

Ook geeuwen brengt lucht in de buis van Eustachius. Ook al hoeft u niet echt te gapen, de beweging op zich heeft dit effect ook al.

Klaren van de oren

Wanneer kauwen, slikken of geeuwen niet helpt, kan het alsnog wel lukken, door de oren te laten ploppen. Dit wordt de Valsalva-manoeuvre genoemd. Het klaren van de oren doet u, door uw mond en neus dicht te houden en vervolgens zachtjes een snuitende of blazende beweging met de neus te maken. Hierdoor plopt het trommelvlies en verdwijnt de druk erop.

Neusspray gebruiken

Neusspray kan effectief zijn, doordat het de buis van Eustachius ontzwelt. Door dit in te nemen, vlak voor u een rit door de bergen maakt, kan dit ervoor zorgen dat u veel minder last van dichtzittende of pijnlijke oren heeft.

een man neemt neusspray
Lees ook: Verslaafd aan neusspray? Zo komt u er weer vanaf

Hoelang houdt het ongemak van de oren aan?

Over het algemeen verdwijnt het ongemak weer net zo snel als het opgekomen is. Trekt het niet meteen weg zodra het hoogteverschil voorbij is, dan kan een keer (extra) neusdruppels nemen helpen. Is dat niet zo en blijft oorpijn aanhouden of komt er vocht uit het oor, dan is er een mogelijkheid dat er een scheurtje in het trommelvlies zit. Over het algemeen is dit niet ernstig en herstelt het (op de langere duur), maar in dat geval kunt u het beste wel even contact opnemen met uw huisarts. Ook bij andere aanhoudende klachten, kunt u het beste uw huisarts raadplegen. Tot die tijd kunt u eventueel paracetamol slikken.

Dit werkt niet

Er zijn ook methodes die in de praktijk niet blijken te werken. Zo geeft neus-keel-oorspecialist Nele Lemkens tegenover het Dagblad van het Noorden aan dat oordopjes geen verlichting bieden. Het probleem ontstaat namelijk achter het trommelvlies en oordopjes zitten ervoor. Ook de oren bedekken of dichthouden biedt geen soelaas.

(Bron: archief, Dagblad van het Noorden, Beter Horen, KNO medisch centrum, Bergwijzer.nl, doof.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    maxwout says:

    Otrivin. Wondermiddel!

    Dirck says:

    Mensen die overgevoelig zijn kunnen beter geen Boeing 737 boeken.
    Deze oude kisten, ja ook de MAX versie hebben matige druk cabine en eerder last hiervan.
    De grote Boeing zijn betere maar omdat KLM vaak gaat omboeken bij weinig passagiers kreeg je deze toch vaak helaas.

    Als je een maatschappij die uitsluitend Airbus boekte en/of geen 737 heeft, soms huren deze die wel eens bij drukte maar dan is de kans veel kleiner.
    Gelukkig gaat KLM nu de 737 versie vervangen door Airbus dus is het stukken minder.

    De genoemde werkte wel een beetje maar toch vaak hoorde ik bij uitstappen slechter en urenlang last van.
    Transavia heeft uitsluitend deze 737 en welke versie, een 60 jaren oude of vers uit fabriek maakte niets uit.
    Het is de oude romp die ze nooit aangepast hebben.