Naar cookieinstellingen
wachttijden

Wachttijden ziekenhuizen steeds langer

Sinds 2014 stijgen de wachttijden in de ziekenhuizen met 1 tot 2 weken per specialisme. In 2017 zal het geduld van patiënten nog verder op de proef gesteld worden, onder andere doordat budgetten voor zorg onder druk staan.

Gemiddelde wachttijd

In 2014 lag de gemiddelde wachttijd op 2,95 weken. In 2015 was dit 3,10 weken en vorig jaar nam de gemiddelde wachttijd nog meer toe, tot 3,52 weken. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeks-en adviesbureau Mediquest, dat op verzoek van NRC de wachttijden bij ziekenhuizen inventariseerde. Vooral bij allergologie, oogheelkunde en patiënten met maag-, darm-en leverziekten zijn de wachttijden sterk gegroeid tot inmiddels meer dan 6 weken eind 2016.

Economische groei

De meeste zorg wordt via budgetten verdeeld en die groeien minder hard dan de economie. Voor komend jaar wordt een economische groei van 2 procent verwacht en meer economische groei zorgt er doorgaans voor dat de vraag naar zorg stijgt. De minister heeft echter met het ziekenhuiswezen afgesproken dat de uitgaven exclusief inflatie dit jaar met maximaal 1 procent mogen stijgen. Daarnaast zijn er snel in prijs stijgende ‘dure medicijnen’ die uitgaven aan andere zorg weg duwen. Toenemende schaarste zal onder andere langere wachttijden veroorzaken.

Budgetten

In 2016 kregen diverse ziekenhuizen ermee te maken dat hun budget van de verzekeraar op was. Daardoor hielpen ze alleen bij noodgevallen en werden patiënten voor de rest van het jaar geweigerd. Ook kozen ziekenhuizen ervoor patiënten door te schuiven naar het nieuwe jaar, wat ook een verklaring kan zijn voor de gestegen wachttijden in 2016.

Wachttijden

In Groningen en Drenthe was de wachttijd in de laatste maanden van 2016 met bijna 5 weken (4,94) het langst. Verder staan in de top 5 Den Bosch (4,73), Den Haag (4,6), Rotterdam (4,11) en Friesland (4,09).

Te dure huisvesting

Vandaag blijkt ook dat veel ziekenhuizen te groot zijn. Bijna 40 procent van de ziekenhuizen geeft daardoor teveel geld uit aan huisvesting. In 2010 was dat nog 18 procent, blijkt uit onderzoek van ingenieursgroep Arcadis. Ziekenhuizen moeten daardoor financiële keuzes maken en snijden dan vaak in de kosten voor het personeel. “Huisvestingsproblemen kunnen dus ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg”, zegt Patrick Barské, sectorleider gezondheidszorg bij Arcadis.

Problemen

Ziekenhuizen zouden maximaal 12 procent van hun budget moeten uitgeven aan huisvesting, maar sommige besteden er 15 procent aan. En die komen volgens Barské in de problemen, omdat de marges in de zorg niet groot zijn. “Soms maar 2 of 3 miljoen euro”, zegt Barské. “Dan maakt het heel veel uit of je 10 procent of 15 procent van je kosten uitgeeft aan vastgoed. Het kan het verschil tussen winst en verlies zijn.”

Minder geld

Ziekenhuizen verdienen steeds minder geld per vierkante meter. Tegelijkertijd blijven de huur- of hypotheeklasten vaak hetzelfde. Patiënten verblijven steeds korter in het ziekenhuis en een deel van de ziekenhuiszorg heeft zich verplaatst naar de huisarts. Deze ontwikkelingen zijn een gevolg van overheidsbeleid, waarbij mensen zo veel mogelijk thuis of dicht bij huis behandeld moeten worden om de zorgkosten in de hand te houden. Sommige ziekenhuizen springen hierop in door vrijgekomen ruimte te verhuren aan andere zorgverleners, zoals bijvoorbeeld een huisarts of apotheek.

(Bron: NRC, Mediquest, BNR, ANP, FD)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.