Naar cookieinstellingen
spierziekten

Waarom weten we nog zo weinig over spierziekten?

In Nederland lijden 1 op de 80 mensen aan een spierziekte. Vaak gaat het om ernstige ziekten met een grote impact op het leven van de patiënt en hun directe omgeving. Wat betekent het voor hen om steeds verder achteruit te gaan? Hoe gaan zij en hun ouders met hun ziekte om? In Tijd voor MAX aandacht voor de strijd tegen spierziekten. 

Effect op het dagelijks leven

Ruim 200.000 mensen in Nederland hebben een spierziekte.  Sommige zijn dodelijk, sommige zijn erfelijk en allemaal hebben ze een verlammend effect op de spieren. Met een spierziekte verzwakken de spieren of vallen ze uit, wat effect heeft op alles in het dagelijks leven. De meeste spierziekten zijn progressief en een groot deel van de mensen komt in een rolstoel terecht, zelfs al op jonge leeftijd.

In een mensen lichaam zitten ongeveer 600 spieren. Deze spieren sturen alles aan. Van een glimlach tot een wandeling en van drinken tot ademen. Een spierziekte tast dus het hele leven van een persoon aan. En niet alleen van die persoon, ook van degene om hen heen. Er zijn ruim 600 verschillende soorten spierziekten. Het Prinses Beatrix Spierfonds heeft er 40 uitgelicht.

Prinses Beatrix Spierfonds

Het Prinses Beatrix Spierfonds zet zich in voor de 200.000 mensen in Nederland met een spierziekte. Het fonds is de financiële motor in de strijd tegen spierziekten en is de sturende en stimulerende kracht achter het wetenschappelijke onderzoek naar spierziekten in Nederland.

Het Prinses Beatrix Spierfonds is in 1956 opgericht om de ernstige polio-epidemie die destijds woedde te bestrijden. Door het poliovaccin en het door het fonds opgestelde rijksvaccinatieprogramma is polio in Nederland nagenoeg uitgeroeid. Al ruim 60 jaar, sinds haar 18e verjaardag, is prinses Beatrix beschermvrouw van het naar haar vernoemde fonds. Een rol die zij met heel veel warmte en aandacht vervult. Bij alle belangrijke gebeurtenissen is zij aanwezig, met veel belangstelling voor patiënten en vrijwilligers.

Meer willen, minder kunnen

In Tijd voor MAX ziet u  aangrijpende verhalen van een aantal patiënten. Broer en zus Max en Marit hebben beide dezelfde spierziekte. Max en Marit vertellen zelf hun indrukwekkende verhaal hoe zij met de spierziekte omgaan. “Ze willen steeds meer, maar ze kunnen steeds minder.”

Ook de 44-jarige Nynke vertelt haar verhaal. Hoe blijft zij zo positief in het leven staan, ondanks de onvoorspelbaarheid van haar progressieve spierziekte? “Ik blijf zoveel mogelijk in mijn kracht staat.”

Ambassadeur van het Prinses Beatrix Spierfonds René van Kooten is te gast. Als musicalacteur weet hij als geen ander hoe belangrijk spieren zijn om goed te kunnen dansen, zingen en acteren. “Het is heel belangrijk dat er meer onderzoek komt naar spierziekten. Het spreekt voor zich dat ik me graag inzet om daar aandacht voor te vragen.”

Spierziekten de wereld uit

Het ultieme doel van het Prinses Beatrix Spierfonds is alle spierziekten de wereld uit. Wetenschappelijk onderzoek is daarvoor noodzakelijk. Er is nog veel onbekend over spierziekten. Alleen voor de ziekte van Pompe is een levensreddend medicijn gevonden. Dat betekent nog 599 medicijnen te gaan. Maar het vinden van de juiste behandeling kost tijd. Daarom wil het fonds in de tijd daartussen de kwaliteit van leven van patiënten met een spierziekte verbeteren.

Prof. dr. Silvère van der Maarel, hoogleraar medische epigenetica aan het Leids Universitair Medisch Centrum, doet onderzoek naar een grote groep spierziekten. Prof. Van der Maarel heeft zich de afgelopen jaren intensief bezig gehouden met het begrijpen van het ontstaan van FSHD. Zo ontdekte hij in 2010 het ziektemechanisme van deze spierziekte.

Prof. dr. Jan Smeitink is directeur van het Nijmeegs Centrum voor Mitochondriële Ziekte en hoofd van de afdeling Metabole en Endocriene ziekten van het Universitair Kinderziekenhuis in Nijmegen. Zijn onderzoeksgroep doet onderzoek naar de erfelijke oorzaken van stoornissen in de energiestofwisseling van de cel en de consequenties hiervan.

Zowel prof. dr. Silvère van der Maarel en prof. dr. Jan Smeitink zijn beiden te gast in Tijd voor MAX en vertellen over het belang van wetenschappelijk onderzoek. Tijd voor MAX is te zien op 23 januari 2018 om 17.10 uur op NPO 1.

Het Prinses Beatrix Spierfonds zamelt geld in voor wetenschappelijk onderzoek naar spierziekten. En daar hebben ze uw steun hard bij nodig. Bel: 0800-0054 (gratis) of word donateur.

(De uitzending van Tijd voor MAX op 23 januari 2018 wordt mede mogelijk gemaakt door het Prinses Beatrix Spierfonds)

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    De zorgverzekeraars kunnen alle patienten met spierziekten, genezen, zonder dat daar speciale fondsen voor hoeven worden aangesproken. Als de brillen en de hoorapparaten uit het zorgpakket verdwijnen, besparen de zorgverzekeraars, miljoenen aan uitgaven voor de dagelijkse reclamespotjes, van de opticiens en de audiciens. … Heeft U er wel eens over nagedacht, wat al die reclamespotjes kosten, die dagelijks tientallen keren te TV kijkers terroriseren. … Daar kunnen heel wat kinderen met een spierziekte, mee in leven gehouden kunnen worden, zelfs genezen kunnen worden. Nu is het zo dat brillen en hoorapparaten A-sociaal duur zijn, door die vele reclame uitingen, en dat alles wordt opgebracht door Uw bijdrage aan de zorgveerzekering. En daarnaast kloppen ze ook nog eens geld uit Uw zak voor het Beatrixfonds en alle ander fondsen. … Zonder die brillenreclame en hoorapparaten reclame, wordt uw zorgverzekering goedkoper en hoeft U niet meer bij te dragen, via het Beatrixfonds om Uw eigen zieke kind te laten behandelen. … Dubbel voordeel en minder dode kinderen met een spierziekte.

    oosterwijck says:

    De kosten van één dag brillen reclame en hoorapparaten reclame, is meer als de behandelingskosten van één kind met een spierziekte. Dat wil zeggen dat alleen al in 2017, een aantal van 365 kinderen, met een spierziekte, gered hadden kunnen worden, als we die belachelijke en totaal onnodige reclamespotjes hadden weggelaten. …

    oosterwijck says:

    Even wat feiten op een rijtje: De sterreclame gaat rechtstreeks naar de overheid. de kosten van één enkel reclame spotje zijn €2000. De reclamespotjes van brillen en hoorapparaten, worden via de verkoopprijzen betaald uit de ziektekostenverzekeringen. In de sterreclame uitzendingen zijn per zender ongeveer 20 reclamespotjes te zien van brillen en hoorapparaten. Dat is dus 20x €2000 = €40.000 per dag. Er zijn 3 publieke zenders, dus dat is in totaal €120.000 per dag. Daarnaast heb je nog de inkomens van de commerciele zenders, wat ongeveer eenzelfde bedrag opbrengen. We kunnen dus stellen, dat de overheid, een kwart miljoen euro per dag verdienen aan de reclame uitingen voor brillen en hoorapparaten. Per jaar is dat 365 x €240.000 = €87 miljoen. … Tel zelf maar even op, hoeveel geld onttrokken wordt aan Uw ziektekostenverzekeringen op jaarbasis. Daarnaast worden die reclamespotjes gemaakt door reclamebureau’s, die daar ook heel veel geld aan verdienen. Ook dat geld wordt betaald uit Uw ziektekostenverzekering.
    Nu rest mij de vraag: tel eens uit hoeveel U minder zou betalen, als reclame voor brillen en hoorapparaten niet meer uitgezonden wordt? … Of: hoeveel zieke kinderen, met bijv. spierziekten kunnen een medicijn krijgen, voor dat bedrag? …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.