Naar cookieinstellingen
Belangst

Speelt het jongerenprobleem belangst ook onder 50-plussers?

Heeft WhatsApp het ouderwetse telefoongesprek vervangen? Een berichtje sturen kan immers praktischer zijn dan iemand opbellen. Deze ontwikkeling gaat wel samen met een opmerkelijk verschijnsel: belangst. Dat is bij jongeren een vaak voorkomend fenomeen, maar kunnen 50-plussers er ook last van hebben?

Liever WhatsApp dan bellen?

Uit een onderzoek van SeniorWeb uit 2019 is gebleken dat veel 50-plussers liever WhatsApp gebruiken dan bellen. Daar liggen praktische redenen aan ten grondslag. Berichtjes versturen, lezen en beantwoorden kunt u namelijk doen wanneer u daar tijd voor heeft. Voor een telefoongesprek moeten uw gesprekspartner en u juist tegelijkertijd beschikbaar zijn.

Hoeveel mensen hebben belangst?

Naast deze praktische overwegingen kan er een sociale angst meespelen. In 2018 heeft het bureau Motivaction onderzoek gedaan naar het belgedrag van 1.135 Nederlanders. In de categorie 18 tot 30 jaar heeft 38 procent van de ondervraagden belangst. In de categorie 31 tot 70 daarentegen is dat 15 procent. Communicatieadviseur Claudia Bouwens denkt dat het ook te maken heeft met een gebrek aan gesprekstechniek. Ze geeft beltrainingen bij bedrijven, waar ook veel 50-plussers aan meedoen. “Het bedrijfsleven zit hier dus op te wachten. En dat heeft niet zozeer te maken met de angst om de telefoon te pakken, maar het gebrek aan technieken”, vertelt ze aan MAX Vandaag.

Is belangst onder 50-plussers dan veel minder aanwezig dan onder jongeren? Of komt het stiekem toch vaak voor? Dat is lastig te zeggen, omdat er nog geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek naar deze brede doelgroep is geweest. Rondvraag bij MAX Ombudsman leert in elk geval dat 50-plussers weinig moeite hebben met formele telefoongesprekken. Het vaste telefoonteam en de vrijwilligers merken in elk geval weinig belangst tijdens hun telefoongesprekken. De meeste bellers zijn juist blij dat ze een menselijke gesprekspartner hebben in plaats van een keuzemenu, laat een woordvoerder weten.

tanken
Lees ook: Hoe zit het? Hoe gevaarlijk is het om te bellen tijdens het tanken?

Hoe ontstaat belangst?

Voor wie er wél last van heeft, is belangst natuurlijk vervelend. Belangst hangt vaak van uw karakter af en zit ‘tussen de oren’, vertelt Bouwens. De angst ontstaat vaak voorafgaand aan een gesprek, als de beller denkt aan wat er mis kan gaan. Dat kunnen afwijzingen of pijnlijke stiltes zijn, maar ook een gesprek dat niet lekker loopt of een vraag waar u het antwoord niet op weet. Dat we in een digitaal tijdperk leven, helpt volgens Bouwens ook niet mee. “En de 50-plusser móét mee met die digitalisering. Frankrijk gaat vaste telefonie volledig afschaffen. Ga maar eens zoeken op de meeste websites, waar staat vandaag de dag nog een telefoonnummer? Een dialoog, het gesprek voeren, dat zijn we echt kwijt.”

Daarnaast kan een vervelende ervaring met een telefoongesprek langdurig doorwerken. “Zo heb ik weleens een sociaal angstige cliënt gehad bij wie de relatie via de telefoon is verbroken. Dat bevordert het bellen niet”, aldus psycholoog Gijs Jansen in gesprek met Linda.nl. “Belangst is meestal een symptoom van een andere angst. Bijvoorbeeld wanneer je sociale interacties eng vindt. De ervaring bepaalt dan meestal waar de angst zich op focust.”

Afsluiten van apps
Lees ook: Apps afsluiten op uw mobiele telefoon: wel of niet doen?

Hoe komt u ervan af?

Wat voor wel meer angsten geldt, geldt ook voor belangst. “Het klinkt cliché, maar je overwint belangst dus echt door het gewoon te doen”, vertelt Marijn van den Berge aan NU.nl. De huidige hoofdredacteur van COMMEN, een online platform voor mentale gezondheid, heeft jarenlang met belangst gekampt. Opmerkelijk genoeg is de coronapandemie een zegen geweest voor hem. “Ik ging thuiswerken en het contact met collega’s verliep ineens per telefoon. Het (beeld)bellen werd normaal en ik merkte dat de angst minder werd.”

Daarnaast kan het helpen om een telefoongesprek voor te bereiden. Schrijf vooraf op wat u wil zeggen of vragen. En probeer in te schatten hoe uw gesprekspartner reageert. Zo heeft u tijdens het bellen een geheugensteuntje. Maar als u telefoneert, krijgt u ook wel eens met onverwachte vragen en opmerkingen te maken. “Ik ga vragen stellen en ik haal u van uw script af. Als het script niet meer werkt, hoe gaat u dan improviseren? Wat ik mensen leer: wees jezelf”, aldus Bouwens. “Mensen zetten vaak zelf beren op de weg. U heeft zelf uw belemmeringen in uw hoofd zitten, u laat uzelf tegenhouden. Maar waardoor? Dat u niet weet wat er gaat komen.” Leren om goed te telefoneren is ook een gevoel ontwikkelen voor de intonatie van uw gesprekspartner. En dat is een kwestie van oefenen.

Telefoon veilig schoonmaken
Lees ook: De telefoon schoonmaken doet u zo veilig

Hoe beleeft u meer plezier aan uw telefoongesprekken?

Dat oefenen is overigens niet altijd prettig. “Ik ben begonnen bij een uitzendbureau en ik móést bellen. Met de Gouden Gids en gewoon beginnen. Nou, ik heb gejankt…”, spreekt Bouwens uit eigen ervaring. “Toen moest ik over een drempel heen, omdat ik er niet ervaren in was. Maar dat komt wel als je wat ouder wordt, dingen meemaakt, afwijzingen hebt en merkt dat niet alles vanzelfsprekend gaat.”

Wat ook kan helpen, is uw favoriete liedje instellen als beltoon. Zo krijgt een potentieel vervelende activiteit alsnog een fijn tintje. En misschien kan omgekeerde psychologie helpen? Denk niet aan uw belangst, maar probeer u voor te stellen wat het telefoongesprek u juist oplevert. Heeft u bijvoorbeeld een snelle reactie nodig? Dan kan het efficiënter zijn dan een e-mail of een bericht via WhatsApp. “Ik zeg altijd: een beller is sneller”, sluit Bouwens af.

(Bron: Seniorweb, Motivaction, NU.nl, Linda.nl, Nieuwsuur, Claudia Bouwens. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Hans says:

    Zijn we schrijven verleerd, wat is belangst …. dat is niets, is geen woord onzin duidelijk, zeer slecht !

    Nicolas 48 says:

    Geen spellingscontrole, geen redactie?? Ik lees: be-langst. Wat is dat?

      Dirck says:

      Ja , ik wilde een Bom Melding doorgeven maar ze dachten aan een Bommel Ding!
      Dat is ook de bijnaam van mijn 40 jaren oude Kampeerautotje… rammelde zo lekker….
      Bel angst is het maar 1 woord van maken is gewoon erg dom en die fout meerdere keren maken?
      Omroep Max is voor ouderen maar om nu dementerende dit te laten schrijven?

    Dirck says:

    Als je mijn belde en ik Moet pen & papier zoeken? Stuur maar W.A….. veel handiger en ik lees wel als ik er tijd voor heb.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.