Rode, gele, witte, groene of blauwe banden: zo gaan Formule 1-coureurs om met de weersomstandigheden
Publicatiedatum: 31 maart 2023
Autorijden in de regen is sowieso al uitdagend, maar Formule 1-coureurs moeten helemaal op hun hoede zijn. De weersomstandigheden kunnen een grote invloed op het verloop van een race hebben. Op welke manieren gaan de coureurs hiermee om?
Voor droog weer: rode, gele en witte banden
Max Verstappen, Nyck de Vries en hun Formule 1-collega’s hebben tijdens het seizoen de keuze uit 5 bandentypes, elk met een eigen kleur. De rode (zacht), gele (medium) en witte (hard) zijn geschikt voor droge weersomstandigheden. Hoe zachter de band, hoe meer grip een coureur op het wegdek heeft. Daar staat wel tegenover dat zachte banden sneller slijten dan harde banden. Mede hierdoor zijn er meerdere bandenwissels tijdens een Formule 1-wedstrijd. Dat Verstappen in de slotronde van het seizoen 2021 op zachtere banden rijdt dan Lewis Hamilton, is bijvoorbeeld een allesbepalende factor. Hij haalt zijn Britse concurrent in die allerlaatste ronde in en grist de Formule 1-titel voor de neus van Hamilton weg.
In deze video van BNR Nieuwsradio kunt u die race in Abu Dhabi vanaf 10:10 nogmaals beleven, inclusief uitleg over het gebruik van de banden.
Voor nat weer: groene en blauwe banden
Daarnaast zijn er groene en blauwe banden met extra profiel, voor de regenachtige dagen. De groene banden zijn geschikt voor een nat circuit, ook als het wegdek tijdens de races weer opdroogt. Blijft het water op het circuit liggen, dan zijn de blauwe banden het reddingsmiddel voor de Formule 1-coureurs. Deze banden voorkomen aquaplaning en zorgen ervoor dat de coureurs alsnog grip op het wegdek krijgen.
Max Verstappen schrijft Formule 1-geschiedenis in de regen
Een Formule 1-race in de regen kan een uitdaging zijn, maar Verstappen is een erkend regenrijder. In 2016 rijdt hij een legendarische race tijdens de GP van Brazilië. In de loop van de wedstrijd belandt hij op plek 16, maar hij rijdt in de stromende regen bijna iedereen voorbij en wordt uiteindelijk 4e. Als hij in 2022 zijn 2e wereldtitel pakt, staan de hemelsluizen in Japan open. De GP komt zelfs voortijdig ten einde, vanwege de weersomstandigheden. Pas na afloop, als de wedstrijdorganisatie de reglementen heeft bekeken, blijkt dat de behaalde punten voor 100 procent gelden. En dus blijkt Verstappen zijn Formule 1-titel geprolongeerd te hebben.
Extra snelheid met DRS
Een andere manier waarop coureurs in kunnen spelen op de omstandigheden, is DRS. Deze afkorting staat voor Drag Reduction System, oftewel een systeem om luchtweerstand te verminderen. Op bepaalde punten op de circuits mogen de coureurs hun DRS aanzetten. Hierdoor klapt de achtervleugel van de auto open en wordt de luchtweerstand kleiner. De auto’s kunnen op die manier een hogere topsnelheid halen op de lange rechte stukken.
Formule 1-seizoen 2023 met 2 Nederlanders: de stand van zaken
De 2 Nederlanders in de Formule 1 mogen in Australië laten zien hoe goed ze met wisselende banden en DRS kunnen rijden. Op zondag 2 april vindt daar de 3e GP van het seizoen plaats. Verstappen neemt na 2 van de 23 races de leiding in het algemeen klassement. De titelverdediger heeft in Bahrein de 1e Grand Prix gewonnen en is in Saudi-Arabië 2e geworden, achter Red Bull-ploeggenoot Sergio Pérez. Met een voorsprong van 1 punt op de Mexicaan begint Verstappen aan de volgende race. De Vries staat in Melbourne ook weer aan de start. De 2e Nederlander in de Formule 1 is zowel in Bahrein als in Saudi-Arabië op plek 14 geëindigd. Hoe de puntentelling in 2023 precies werkt, leest u in dit artikel over Formule 1.
(Bron: Archief, FIA, BNR Nieuwsradio, Weeronline.nl, Pirelli, RTL GP, Red Bull, F1reis.nl. Foto: M. Reza Setiawan/Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
ALS JE EEN 4 SEISOENEN BAND NEEMT DAAR ZIT OOK WINTERPROVIEL OP EN JE HOEFT NOOIT MEER TE WISSELEN VOOR ZOMERBAND NAAR WINTERBAND EN ZORG ALS JE DEZE 4 SEISOENEN BANDEN KOOPT KOOP DAN METEEN 4 BANDEN OMDAT BIJ NIEUWE AUTO’S GEEN RESERVE BAND IN DE AUTO ZIT MAAR EEN REPARATIESPUITBUSJE.