Patiënten maken nauwelijks gebruik van e-consult
Publicatiedatum: 2 augustus 2017
Een persoonlijk- of telefonisch consult met de huisarts is bij iedereen bekend en veel gebruikt. Maar naast deze 2 vormen van contact, is er ook het e-consult. Meer dan de helft van de huisartsen biedt deze faciliteit aan, maar er wordt nog maar nauwelijks gebruik van gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van NIVEL.
Nauwelijks gebruikt
Naast huisartsen bieden ook medisch specialisten de mogelijkheid om vragen te stellen via e-consult. Bij een e-consult kunnen patiënten hun zorgvragen aan de huisarts of medisch specialist in een beveiligde digitale omgeving stellen. Het is een consult, net als een persoonlijk of telefonisch, dat zorgverleners mogen declareren bij de zorgverzekeraar. Hoewel het e-consult er al sinds 2012 is wordt het nog nauwelijks gebruikt. In 2016 heeft maar 3 procent van de zorggebruikers deze mogelijkheid benut.
Gebrek aan persoonlijk contact
Volgens de ondervraagde patiënten is het voornaamste bezwaar van een e-consult het gebrek aan persoonlijk contact. Een e-consult leent zich ook niet voor alle zorgvragen, want er is geen mogelijkheid om verder door te vragen.
Wat als positief ervaren wordt aan een e-consult is dat het gedaan kan worden wanneer het uitkomt. Patiënten denken langer en beter na over de vragen die zij willen stellen. Degene die een e-consult hebben gedaan zijn er positief over in tegenstelling tot diegene die het nog nooit hebben gedaan.
Wanneer een e-consult
Geschikte onderwerpen en vragen voor een e-consult zijn:
- vragen over uw leefstijl
- vragen over uw medicijnen
- vragen over uw vaccinaties
- vragen over onderzoek en uitslagen van een onderzoek
- vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest
- controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte
Een e-consult kan het beste gedaan worden met de eigen huisarts of behandelend medisch specialist. Hij of zij kent u immers het beste en kan gemakkelijk uw medische geschiedenis raadplegen.
(Bron: ANP/Thuisarts.nl)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Waarom maken patienten nauwelijks gebruik van E-consult? … omdat het systeem niet werkt, het veel te ingewikkeld. Ik ben vaak in Belgie en maak daar altijd gebruik van e-consult bij een Belgische huisarts. Ook afspraken maak ik via E-consult. Het is in een minuut geregeld en krijg meteen een bevestiging. Ik probeerde ook een E-consult bij mijn Nederlandse huisarts en kwam er niet door. Er ging van alles mis. … Ik heb hierover al eens geschreven in deze site. …