wijkteams

Ook wijkteams worstelen met complexe regelingen zorg

Wijkteams in gemeenten, die in het leven zijn geroepen om burgers te behoeden voor bureaucratie en complexe regelingen over zorg worstelen zelf ook met alle regels binnen gemeenten. Dat blijkt uit gesprekken die Trouw gevoerd heeft met de ombudsmannen van de gemeenten Den Haag en regio Amsterdam en met onderzoekster Silke van Arum, die voor Movisie de wijkteams bestudeerd heeft.

Zorg toegankelijk houden

Nadat in 2015 de zorg van rijksoverheid naar de gemeente gegaan is, zijn de taken neergelegd bij wijkteams. Dit om de zorg toegankelijk te houden en te zorgen dat burgers maar bij één loket hoeven aan te kloppen. De medewerkers van dat loket hebben zelf echter nog wel te maken met te veel loketten, te complexe regels en te veel verschillende financieringsstromen. Ze lopen daarop vast, is de conclusie van het onderzoek. De meeste wrijving is er volgens onderzoekster Van Arum bij de samenwerking tussen hulpverleners en de dienst werk en inkomen van gemeenten. Terwijl de hulpverleners vooral willen helpen, moet de dienst werk en inkomen bekijken of iemand recht heeft op een uitkering.

Keukentafelgesprekken wijkteams

Wijkteams bestaan uit 5 tot 10 hulpverleners en hun werk bestaat uit het voeren van keukentafelgesprekken met bijvoorbeeld mensen met lichamelijke en verstandelijke beperkingen en ouderen die niet langer voor zichzelf kunnen zorgen. Zij bekijken welke zorg en ondersteuning iemand nodig heeft, bieden die ondersteuning en verwijzen eventueel door naar specialistische zorg. Sinds de decentralisatie werken 4 op de 5 gemeenten met wijkteams. Onderzoekster Van Arum constateert dat de wijkteams dezelfde obstakels ondervinden die burgers moedeloos maken.

Nationale Ombudsman: minder complexe zorg

Vaak spelen er binnen huishoudens meerdere problemen, waarvoor meerdere soorten zorg nodig zijn. Iemand met lichamelijke beperkingen heeft bijvoorbeeld ook financiële problemen. Dan moeten er door het wijkteam meerdere instellingen ingeschakeld worden, maar ieder heeft eigen regels, verantwoordelijkheden en een eigen budget dat streng bewaakt wordt. De Nationale Ombudsman heeft daarom onlangs al gepleit voor betere samenwerking, een minder complexe zorg en slechts één loket.

(Bron: ANP, Trouw)

Geef een reactie