Naar cookieinstellingen
wachtkamer

Ongeschreven regels in de wachtkamer

Mensen in wachtkamers zijn niet altijd op hun best. Zij zitten er immers meestal omdat zij iets onder de leden hebben en voelen zich daar niet lekker door of hebben te maken met zorgen of nervositeit. Dan is het fijn als de omstandigheden in de wachtkamer zo prettig mogelijk zijn. Wachtenden die zich niet aan de (ongeschreven) regels houden werken daar zeker niet aan mee. Daarom hebben wij het internet afgestruind en beschreven welke etiquette er geldt tijdens een verblijf in de wachtkamer.

Wel of niet groeten?

Lang niet iedereen uit een begroeting bij het betreden of verlaten van een wachtkamer. Volgens journalist Beatrijs Ritsema, opgeleid als sociaal psycholoog, is dit te verklaren door het feit dat mensen in een wachtkamer zich geen onderdeel van een groep voelen. Doordat zij zichzelf als individu zien, hebben zij niet het gevoel iets met de overige mensen daar te maken te hebben. Meestal zullen zij dan ook niet in koor uw groet beantwoorden. Dat neemt niet weg dat u gewoon kunt blijven groeten als u dat een prettige beleefdheidsnorm vindt. Over het algemeen werkt dat overigens beter als dat in bijvoorbeeld een rustige wachtkamer bij de huisarts gebeurt, dan in een overvolle wachtkamer van een ziekenhuis.

Houd bacteriën en virussen in het gareel

Heeft u last van hoest- en/of niesbuien, probeer de overlast voor de andere wachtenden in de ruimte dan zo beperkt mogelijk te houden. Zieke mensen hebben al een lagere weerstand en zitten er niet op te wachten om ook nog eens aangestoken te worden met uw luchtweginfectie of griep. Hoest of nies daarom in uw ellenboog of in een zakdoek.

Wel of niet een hand geven?

Dokters die patiënten geen hand geven verkleinen in principe de kans op besmetting. Zo worden er immers minder bacteriën of andere besmettelijkheden van de ene op de andere persoon overgebracht. In sommige ziekenhuizen is het daarom een gewoonte geworden om de patiënten niet langer een hand te geven. Toch is dit zeker nog niet wijdverspreid. Over het algemeen wordt de voorkeur gegeven deze beleefdheidsvorm wel in acht te houden. Artsen komen immers toch ook veelvuldig in contact met bijvoorbeeld deurklinken of telefoons en moeten al voor elk nieuw contact hun handen desinfecteren. Dus voorlopig blijft in bijna alle gevallen een hand geven nog de norm.

Respecteer de stilte

Hard lachen of praten kan als zeer storend worden ervaren als mensen zich doodziek voelen. Wie bijvoorbeeld verschrikkelijke hoofdpijn of migraine heeft gaat door de grond bij harde geluiden. Communiceer dus op bescheiden toon met elkaar. Zet om die reden ook uw telefoon op stil en neem geen telefoontjes aan gedurende de tijd die u in de wachtruimte verblijft. En wilt u muziek luisteren om de tijd te doden, doe dit dan op een dusdanige manier dat de overige wachtenden hier niet van hoeven mee te genieten.

Wees geduldig

Niemand vindt het leuk om te wachten en zeker niet wie zich zorgen maakt over de afspraak of wie zich erg beroerd voelt. Toch lopen afspraken helaas regelmatig uit. Hardop verhaal halen bij de receptie of een arts draagt echt niet bij aan de sfeer in de wachtkamer, al kan het natuurlijk wel even opluchten.

Geen plek om te roddelen

Komt u toevallig een bekende tegen, dan is dit niet het moment om de laatste roddels uit te wisselen. Weet dat er vele oren meeluisteren en dat die niet zitten te wachten op de roddels. Of juist wel natuurlijk, maar tegenover de mensen of artsen over wie dat gaat is dat niet zo rechtvaardig.

De speelhoek

Veel wachtkamers zijn voorzien van een speelhoekje voor kinderen. Maakt uw daar met uw kleinkind gebruik van, ruim de spullen dan weer netjes op na gebruik. Maar doe dit niet op het moment dat u naar binnen geroepen wordt, want dat vertraagt de afspraak. Het kan prima na het consult gebeuren.

Eten in de wachtkamer

Niemand verwacht van u dat u helemaal niets eet of drinkt tijdens het wachten op uw afspraak. Zeker niet als daar langere tijd overheen gaat, maar beperk u tot voedingsmiddelen die niet zoveel geur of geluid verspreiden. Voor mensen die misselijk zijn is het niet te doen als u bijvoorbeeld precies naast hen een rijstwafel met pindakaas nuttigt.

Inrichting van de wachtkamer

Voor de praktijk zelf: maak van de wachtkamer een prettige ruimte, waar de patiënten zich in alle rust kunnen voorbereiden op hun afspraak. Een kille ruimte zonder ramen en met een ziekenhuisgeur is niet bevorderlijk voor de gemoedstoestand. Een ruimte met prettig licht en comfortabele meubelen kan een deel van de ongemakkelijke gevoelens verzachten. Is een ruimte met ramen onmogelijk te realiseren, zorg dan voor licht dat daglicht nabootst en plaats (kunst)planten, want door kijken naar groen voelen mensen zich beter.

Privacy

De balie van een dokterspraktijk of ziekenhuis bevindt zich zelden buiten gehoorafstand van de andere wachtenden. Veel mensen ervaren dit als niet wenselijk. Het is onprettig om ongewild deelgenoot gemaakt te worden van andermans medische kwesties en vaak ronduit gênant als anderen met uw gesprek kunnen meeluisteren. Helaas zijn hier geen regels voor, maar wat u in elk geval kunt doen is degene voor u wat ruimte geven als die aan het woord is en er niet bovenop gaan staan. Hetzelfde mag u verwachten van degene achter u.

Hebben wij nog gedragsregels over het hoofd gezien? Laat uw reactie dan hieronder achter.

Lees ook: de ongeschreven regels bij zwemmen in het zwembad.
De ongeschreven regels rondom het geven van cadeaus. 
De ongeschreven gedragsregels in de trein. 
De ongeschreven gedragsregels in de supermarkt.
De ongeschreven gedragsregels in het vliegtuig.
De ongeschreven gedragsregels op het terras.
Welke etiquette komt er kijken bij het kerstdiner? 

(Bron: RTL Nieuws, MedischOndernemen, AD, Beatrijs.com, NOS)

Geef een reactie

Reacties (7)

    Ton de V says:

    En dan moet je als mantelzorger meemaken in het TerGooi ziekenhuis in Hilversum dat een (jonge) specialiste naar het bed stapt en in de overvolle zaal, tijdens het bezoekuur, de patiente benadert en met luide toon over de drankproblemen en andere ziektebeelden van die patiente begint. Iedereen werd stil en wilde dat verhaal natuurlijk wel horen. Nadat ik bezwaar maakte kon ik kiezen, of mijn mond houden of zelf vertrekken. Ik vertrok en schakelde de ombudsman in van het ziekenhuis. Nooit meer wat gehoord. Echt gebeurd !!!

      Nelleke reageert says:

      Elk ziekenhuis heeft ook een klachtencommissie. Mocht deze hetzelfde zijn als de ombudsman van het ziekenhuis dan schiet u er niets mee op. In dat geval zou ik de media opzoeken. De arts is duidelijk buiten zijn boekje gegaan. U kunt ook Radar inschakelen. Zou zeker actie ondernemen als ik u was.

    Nelleke reageert says:

    Het is hoogst irritant als men in de wachtkamer gaat zitten bellen en dusdanig interessant gaat zitten doen aan de telefoon. Of als je een patient helpt aan de balie en hij/zij blijft bellen. Ik heb daar altijd wat van gezegd. En als men niet stopte met bellen, dan hielp ik eerst de volgende patient.
    Zo ongelooflijk onbeschoft. Net zo goed als mensen die spelletjes doen op hun telefoon en daarbij het geluid hebben aanstaan. Continu irritante piepjes. Mensen die kinderen niet onder controle hebben en ze hun gang maar laten gaan (rennen en gillen). Tja, ook daar greep ik in. Men vergat nog wel eens dat het een ziekenhuis was. Kinderhoek: lekker je rotzooi laten liggen, niks opruimen dat doet de assistente maar. Dan nog de categorie agressie. Men heeft werkelijk geen idee wat voor een impact dat heeft op een assistente. Zij zijn het kwijt maar de assistente neemt het mee naar huis. Geloof me, het gebeurt vaker dan men denkt. Ben nu met pensioen dus heb godzijdank nergens meer last van. Maar goed ook want ik kon er op het laatst niet meer tegen.

    HansCPS says:

    Ik vind dat op de deur van elke wachtkamer een duidelijke mededeling moet komen dat de mobiel uit !!!!! moet!!!!. Een groot logo met een kruis door de mobiel.
    Ik heb dat thuis op de keukendeur gezet voor mijn bezoek want die komen altijd achterom. Eerst was de reactie gepikeerd en men vond dat niet van deze tijd. Het is ons huis en de huisregels bepalen wij. Het heeft de gezelligheid opgepept nu die dingen uit zijn.
    Ik heb zelf ook een mobiel maar zet hem uit als ik ergens ben. Als mensen dat niet willen in een wachtkamer dan moeten de huisregels bij de huisartsen en in de ziekenhuizen worden aangescherpt. Ik vind niets zo ergerlijk te moeten luisteren naar zachtjes gepraat via de mobiel. Het geveeg met de vingers over het beeldschermpje. en ook de irritante piepjes . Ben het roerend eens met de mening van mevrouw van Rootzelaar.

      ToHeBe says:

      Bravo voor uw huisregels, dat toont persoonlijkheid; want dat gedoe altijd en overal met die mobiels maken
      dat de contacten verdwijnen en men alleen met zichzelf bezig is, nogmaals compliment !!!!!!

      Nelleke reageert says:

      HansCPS: Dank u voor uw support. Bij ons in het ziekenhuis staat het ook letterlijk groot aangegeven, een mobiel met een groot kruis erdoor. Mensen trekken zich werkelijk nergens wat van aan. Alles moet kunnen en mogen tegenwoordig. Als je er iets van zegt kan je een grote bek krijgen.
      Ben blij niet meer jong te zijn. Normen en waarden zijn tegenwoordig ver te zoeken. Je moet mensen eerst uitkeggen wat normen en waarden zijn, dat zegt al genoeg.

    ToHeBe says:

    Hier op Bonaire groet je bij binnenkomen in de wachtkamer iedereen en die groeten allen terug
    Fijne gewoonte; trouwens overal groet iedereen elkaar: Bondia,Bontardi of Bonnoche (goedemorgen,
    goedemiddag en goedeavond) !!!
    Dat zijn nog eens omgangsnormen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.