Naar cookieinstellingen
smartphone

Nederlanders kunnen de smartphone maar moeilijk loslaten, ook niet in het verkeer

Nederlanders kunnen de mobiele telefoon maar moeilijk links laten liggen. Zelfs in het verkeer kijkt 38 procent van de automobilisten en 49 procent van de fietsers geregeld op te telefoon, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. En dit terwijl er de laatste tijd door belangenorganisaties en de overheid actief gewezen wordt op de gevaren die dit met zich meebrengt. 

Smartphone in het verkeer? Heel normaal

Volgens Deloitte is het ‘gebruik van de smartphone steeds meer verweven met de dagelijkse bezigheden’, waardoor het inmiddels gewoon is om de telefoon er ook bij te pakken in het verkeer. Met name jongeren tussen de 18 en 24 jaar gebruiken de smartphone als zij in de auto of op de fiets zitten, maar ook mensen uit andere leeftijdscategorieën grijpen veelvuldig naar de telefoon tijdens het rijden.

Verbod

Dat dit gevaarlijk is, laat zich raden. De smartphone is steeds vaker de oorzaak van zware verkeersongevallen die soms zelfs een dodelijke afloop hebben. Om ervoor te zorgen dat deze ontwikkeling niet doorzet, willen ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Ferd Grappenhaus (Justitie en Veiligheid) appen achter het stuur vanaf 1 juli 2019 verbieden. Wie dit na deze datum toch doet, kan een flinke boete krijgen. Inmiddels is er ook aan landelijke campagne gelanceerd die het gebruik van de telefoon in het verkeer moet ontmoedigen.

Onbereikbaarheid wettelijk verplicht

Er is dus regelgeving in de maak om het gebruik van de smartphone in het verkeer te verbieden, maar als het aan de Partij van de Arbeid (PvdA) ligt komt er ook een wet die werkgevers verplicht hun werknemers onder meer telefonisch met rust te laten na werktijd. Doordat veel mensen voortdurend op hun smartphone kijken, verwachten werkgevers steeds vaker van hun werknemers dat zij hier 24 uur per dag op te bereiken zijn. Dit kan veel werkstress veroorzaken, wat niet bevorderlijk is voor  het persoonlijk welzijn. Gijs van Dijk, het PvdA-kamerlid van wie het initiatief afkomstig is, noemt werkstress zelfs “een van de grootste ziekmakers” van deze tijd.

Niet erkend probleem

Volgens hem wordt het probleem in Nederland nog niet voldoende erkend en is er daarom echt actie nodig. In het buitenland wordt werkstress veroorzaakt door constante bereikbaarheid al wel aangepakt. Grotere bedrijven als BMW, Volkswagen en supermarktketen Lidl hebben bereikbaarheidsafspraken gemaakt met de werknemers, zodat zij écht vrij zijn na werktijd. BMW en Volkswagen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de mailaccounts van alle werknemers niet meer bereikbaar zijn na een bepaalt tijdstip.

Kijk ook: Het MAX-programma Hollandse Zaken besteedt op 2 augustus 2018 aandacht aan het toenemende smartphone-gebruik van Nederlanders. Kijk de uitzending terug.

(Bron: Volkskrant, NOS, AD, ANP, RTL, Deloitte)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.