Naar de tandarts in coronatijd, hoe gaat dat?
Publicatiedatum: 23 april 2020
Tandartsen en mondhygiënisten mogen hun deuren sinds woensdag 22 april 2020 weer openen om de reguliere mondzorg op gepaste wijze te hervatten. Maar waarom mogen tandartsen wel weer open en kappers niet? En waar moet u rekening mee houden als u de tandarts in tijden van corona bezoekt?
Waarom mag de tandarts alweer open?
De meeste tandartsen en mondhygiënisten zijn de afgelopen weken nooit helemaal gesloten geweest. Wel wordt de reguliere zorg in het begin van de coronacrisis opgeschort en zijn de meeste praktijken enkel open voor spoedgevallen. In de tussentijd wordt er gezocht naar een manier waarop ook de reguliere controles op een ‘coronaproof’ manier kunnen worden uitgevoerd. En dat is gelukt, de Leidraad Mondzorg Corona wordt vastgesteld waardoor mondzorgverleners en -praktijken hun koers kunnen vervolgen.
Daarnaast maakt het Outbreak Management Team vanaf heden onderscheid tussen contactberoepen die al voor de coronacrisis met beschermingsmiddelen zoals mondkapjes werken en contactberoepen die deze beschermingsmiddelen niet gebruiken. Dat is ook de reden dat u al wel weer een bezoek kan brengen aan de tandarts, maar nog niet aan de kapper of schoonheidsspecialist.
Strenge maatregelen
Ondanks dat u de tandarts nu weer voor een reguliere afspraak mag bezoeken, gaat een bezoek niet zoals voorheen. In de praktijken gelden strenge maatregelen. Zo moet het personeel zich extra goed beschermen door beschermde kleding, handschoenen en een mondkapje te dragen, dit mondkapje en de handschoenen worden na iedere patiënt weer vervangen. Van de patiënten zelf wordt verwacht dat zij zoveel mogelijk alleen komen en zo kort mogelijk in de wachtruimte van de praktijk verblijven. Sommige praktijken kunnen u ook vragen om zelf een thermometer mee te nemen, zodat u ter plekke kunt aantonen geen koorts te hebben.
Anderhalve meter in de wachtkamer
Ook moet de anderhalve meter afstand regel natuurlijk ook in de wachtkamer worden nageleefd. Dit gebeurt in veel praktijken door de stoelen, die ook regelmatig moeten worden schoongemaakt, uit elkaar te plaatsen. Als het niet mogelijk is om in de wachtruimte anderhalve meter afstand te houden, wordt er een actief deurbeleid gevoerd waarbij de patiënten om de beurt worden binnengelaten. Andere regels zijn dat een eventueel koffiezetapparaat moet worden uitgeschakeld en wachtvermaak zoals tijdschriften en speelgoed moeten worden verwijderd. Zorg er ook voor dat u uw handen desinfecteert bij binnenkomst en bij het verlaten van de praktijk.
Afspraak maken
Wilt u een afspraak maken bij de tandarts of mondhygiënist? Doe dit dan altijd telefonisch, zo voorkomt u dat u zich onnodig in de praktijk begeeft. Tijdens het maken van zo’n telefonische afspraak zal de tandartsassistente u een aantal vragen stellen. Bijvoorbeeld of u de afgelopen 2 weken mogelijke symptomen van het coronavirus heeft gehad. Hieronder valt verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid en koorts (meer dan 38 graden celsius).
Langere wachttijden
Houd er ook rekening mee dat u misschien niet op korte termijn geholpen kunt worden als u geen spoedgeval bent. De praktijken zijn de afgelopen weken immers dicht geweest voor reguliere zorg waardoor het nu, tijdens de opstart van die reguliere zorg, de eerste tijd wat drukker kan zijn.
Wilt u meer lezen over het coronavirus? Dat kan in het speciale corona dossier op MAX Vandaag. Hierin staan alle artikelen over het virus op een rij.
(Bron: Leidraad Mondzorg Corona, Nu.nl)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
ik vind de reden die het OMT aangeeft toch vreemd. Mijn pedicure werkt altijd al met een masker en mag niet open. Ik krijg een beetje het gevoel dat het OMT beroepsgroepen voortrekt. Zij zijn zelf allemaal medici en hebben geen oog voor de kleine zelfstandigen zoals kappers, pedicures en schoonheidsspecialisten die erg getroffen worden door de maatregelen.
Bacteriën en virussen voelen zich in de behandelunit van de tandartspraktijk als een vis in het water en verspreiden zich graag via de aerosol,die wordt voortgebracht door de spraykoeling van roterende instrumenten.
Ook door (in)direct contact met besmette oppervlakken of via vies instrumentarium kunnen ziekten op vrij eenvoudige wijze op het behandelend team of patiënten worden overgedragen!Het zijn bovendien vaak de meest besmettelijke ziekten die via het speeksel (de zogenoemde superinfectieverspreider), inademing of het bloed doorgegeven worden.
Hygiëneprotocollen steeds opnieuw checken, routine en gemakzucht liggen al gauw op de loer, het schoonvegen met een dubieus lapje komt nog steeds voor.Tekort aan juiste beschermingsmiddelen is in deze sector ook bijzonder hoog!! Steeds opnieuw moet het hygiëneprotocol gecheckt worden, dubbel gecheckt om besmettingsrisico’s uit te sluiten.
Dat deze beroepsgroep de deuren voor álle reguliere tandheelkundige zorg open wilt doen heeft niks te maken met veilige zorg leveren, maar álles met de financiële malaise waarin ze anders terecht komen. Aangezien de overheid deze beroepsgroep ‘anders’ financieel bijstaat dan een ziekenhuis.
De tandheelkundige zorg is namelijk niet belangrijker dan de zorg in een ziekenhuis, waarbij onnodig uitstellen ook leidt tot complicaties, hogere kosten, slechtere prognoses, gezondheidsschade en zelfs levensbedreigende situaties. Om dit te voorkomen blijven natuurlijk de ziekenhuizen volgens RIVM nog steeds, net zoals de tandheelkundige zorg, beschikbaar voor spoedgevallen.
In de besmettingsgevoelige tandheelkundige praktijken zou je in deze coronatijd niet willen zijn, tenzij er sprake is van pijnklachten en het dus dringend is!
Mooie foto, goed voorbeeld ;-))) Wel handschoenen en een mondkapje, maar geen veiligheidsbril terwijl de ogen ook 1 van de gevoelige plekken zijn
Wij zijn amper dicht geweest en werken gewoon door, maar wél met een aangepast protocol. We werken tijdelijk van 9.00-14.00 u , maar vaak langer ivm pijnklachten. De wachtkamer is naar buiten verplaatst ,( onder een afdak) patiënten moeten hier plaatsnemen op een stoeltje en worden door óns binnen geroepen. Tussen de stoeltjes zit zelfs 1.80 m afstand tussen. ( dmv afzetting op de grond geplakt )Bij binnenkomst krijgen ze een desinfecterend doekje voor hun handen , in de behandelkamers moeten ze spoelen met een speciaal mondspoelmiddel. Alle behandelaars /assistentes dragen behalve hun mondkapje, beschermbril en handschoenen óók nog een operatiemutsje én een soort hockey helm
( daar lijkt het een beetje op haha , het hele gezicht wordt beschermd door een doorzichtige kap).
Bij mijn balie is ook een afzetlint op de grond geplakt , zodat de patiënten afstand kunnen houden.
O.a. deurkrukken en.pinautomaat worden nóg vaker gereinigd/ gedesinfecteerd.
Er mag steeds 1 persoon naar binnen, behalve bij hele kleine kinderen , dan mag 1 ouder mee naar binnen .
De patiënten worden 1 dag van tevoren nog gebeld ter herinnering aan hun afspraak en om te vragen of ze niet ziek zijn , als er verandering komt in gezondheid moeten ze zsm contact opnemen ( koorts, hoesten , niezen ), dan moeten ze thuisblijven (ook al hebben ze kiespijn…).
Er hangt een afzetlint bij de ingang , zodat de mensen maar op 1 manier de trap of/af kunnen en bij de voordeur ( buiten ) staat een groot bord met ons protocol Onder andere dat patiënten die GEEN afspraak hebben niet welkom zijn…
Als patiënten geen aanvullende andartsverzekering hebben
Ik drukte per ongeluk op reactie plaatsen…..
Als patiënten geen aanvullende tandartsverzekering hebben moeten ze sowieso meteen afrekenen en telefonisch melden we bij voorkeur alleen per pin, dit geldt óók voor mensen die 1 malig bij ons komen. ( patiënten van andere praktijken ) .
De teamspirit is momenteel heel goed , we peppen elkaar af en toe een beetje op en helpen elkaar waar nodig…..
Woensdagavond 22 april 2020, kroon linksonder afgebroken. Donderdag 23 april 2020 om 08.00u tandarts gebeld, 50 kilometer verderop, maar, ik mocht onder voorwaarden om 10.00u komen. Helaas na een foto, mededeling; u moet naar de kaakchirurg. Jammer, ziekenhuizen in mijn woonomgeving gebeld, helaas de kaakchirurgie is voor gevallen zoals u gesloten. Of ik op een later tijdstip weer wilde bellen. Pijn valt mee, volgende afspraak bij tandarts 8 mei 2020. Vervelend, niet levensbedreigend, maar toch maak ik me zorgen, ondanks de geweldige aanpak van mijn tandarts en haar collega. Ik zal geduld moeten hebben en hopen dat de medicatie het werk doet.
https://youtu.be/da2KwjsCuYs
Vídeo (op 11min40sec) gemaakt door Japanse virologen is goed te zien hoe de aerosolen zich verspreiden in een gesloten ruimte.
Verspreiding via aerosolen is cruciaal in de tandheelkundige praktijken en de veiligheid wordt met álle ‘nieuwe’ corona-protocollen zéker niet geborgd.
Patiënten informeer u goed!
In de mondzorg, meer nog dan in andere beroepen, wordt gewerkt met aerosolen. Aerosolen zijn bij uitstek een transportmiddel voor virussen! Het blijft in de lucht hangen,
beslist in gesloten ruimtes!
Het zit in de unit en zo’n aerosol wordt voortgebracht door de spraykoeling van roterende instrumenten. Deze roterende instrumenten worden in ieders mond ingebracht, waarbij de aerosolen in de lucht blijven circuleren. Een patiënt kan besmet zijn zónder het te weten! Zonder fysieke klachten te hebben (bijvoorbeeld koorts, hoesten, niezen) zoals inmiddels bekend! Hoe lang deze aerosolen blijven rondhangen is mede afhankelijk van de luchtvochtigheid in de ruimte…het kan uren soms dagen zijn.
Coronapatiënten die acute tandheelkundige spoedzorg nodig hebben, kunnen door hun tandarts worden doorverwezen naar het Coronacentrum Acute Mondzorg (CAM). Echter een patiënt kan (nog) onwetend zijn en reeds besmet met het covid-19 virus, aangezien er geen signalen hoeven te zijn. Dan belandt hij/zij alsnog in de behandelkamer van de tandarts of mondhygiëniste, met alle gevolgen van dien voor andere patiënten en zorgpersoneel. Vandaar dat alle reguliere zorg in de ziekenhuizen nog steeds wordt opgeschort! Het risico is immers te groot voor de volksgezondheid.
De crux zit hem in dat niemand (nog) antistoffen heeft opgebouwd tegen het covid-19 virus! Zolang er geen vaccin is, is de verspreiding tussen meerdere personen hierdoor des te groter, bij uitstek in de mondzorg.
Bij pijnklachten cq spoedeisende gevallen uiteraard wél gaan.